Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken segeltyp ger mest planing per m²

  • mexi_

    Medlem
    31 mars, 2015 vid 14:44

    Jag har haft ett NP Expression 6.5 och nu bytt till ett NP Firefly 6.5. De är de särklass bästa 6.5:or jag haft map på tidig planing och kontroll även när det blåser på. Har kört tillsammans med lättare kompisar som kört 7.5 och jag har planat minst lika tidigt som de.
    Mitt problem (!) är att hoppet till min combat 5.6 är lite för stort eftersom dessa 6.5:or inte går att hålla lika länge som tex hellcat eller h2.

  • nachoman

    Medlem
    31 mars, 2015 vid 16:06

    Kul att läsa om fler som har samma erfarenhet av Expression som jag har. Hade 6.5 och 5.7 och tyckte att framförallt 5.7an var fantastisk. Har egentligen inte haft något segel som jag gillar lika bra som det efter jag sålde det. Har provat åtskilliga Simmer etc och nu fastnat för Blacktip som jag tycker på något mycket litet sätt påminner om Expression. Fast egentligen skulle jag nog vilja ha mitt störsa segel som är 5.6 i Expressionmodell.

  • raggarn

    Medlem
    1 april, 2015 vid 08:35

    @EMMHMMS 731787 wrote:

    Seriöst, hade seglen i början på 90-talet mer bottendrag än dagens toppsegel för det ändamålet som t.ex. Sailloft Traction?

    Frågan kommer från en som aldrig seglat med 90-talssegel.

    generellt typ ja….men se det som att nyare freeleach segel ger ju bort upp till 0,5m2 i den twistande toppen….dvs 6,0 då = 6,5 -6,7 idag osv………..
    min åsikt iaf 🙂

  • jesper-b

    Medlem
    1 april, 2015 vid 10:10

    Har inte orkat läsa igenom hela tråden. My two cents är dock att ett modernt formulasegel på en fomrulabräda ger överlägset mest planing, även om man delar på kvadratmeter. Kanske man inte ska gå upp till 12+ kvadratmeter utan hålla sig runt 11. Eller om man är en riktig sparris med grym teknik, kanske tom 10.6 eller nåt. Därmemot så klart den mest lättplanande formulan med den mest lättplanande fenen (för just det seglet och seglarens vikt/teknik)), eftersom vi inte snackar toppspeed.

    Men räknas lite mer halvplaning med centerbord, då konkurrerar nog en gammal division tvåa i sådär 3,5m/s. Dock tror jag att ett modernt racesegel skulle skåpa ut de gamla påsarna även här.

    När jag rejsade formula så lärde jag mig dessutom att tidigt planing, alltså verkligen extremtidig planing, INTE underlättades av allt för bukigt/påsriggat segel. Eftersom tidig planing har mer med teknik att göra och allt för mycket buk hindrar en från att pumpa effektivt. Jag lärde mig att plana ut seglet lite för att pumpa upp i planing, väl planande kunde man buka till lite grann för att behålla den.

    Det där med för mycket buk upplever jag gälla på alla typer av vindsurfing, även vågsegling. Många som kommer från freeride riggar för stora segel för bukigt i tron om att de ska planan tidigare. Visst det ger ett slags tungt “automatdrag”. Men då blir det mer att hålla emot, stå stel som en pinne och låta riggen dra en framåt. Om man i stället twistar till och planar ut seglet lite kan man jobba mycket effektivare och mer dynamiskt. Piska igång riggen och plana mycket tidigare. Det ger även mer på andra vis. Den mer dynamiska pumpningen ger en mer aktiv segelstil all over. Man blir lättare på foten, snabbare i reaktionerna och så.

    Bara min syn på det hela.

    /JB

  • Aquario

    Medlem
    1 april, 2015 vid 10:31

    Är lite nyfiken på det här seglet, någon som testat?
    http://simmerstyle.com/2015sail/Default.aspx?modelNr=257

  • ola-h

    Medlem
    1 april, 2015 vid 12:34

    @aquario 731834 wrote:

    Är lite nyfiken på det här seglet, någon som testat?
    http://simmerstyle.com/2015sail/Default.aspx?modelNr=257

    Bra power, fast på det där snärtiga sättet, dvs utan det där tunga och sega typen av drag som gör seglet jobbigt att hantera när man väl planar. Jag kör annars BlackTip och de är grymma på många sätt. Jag haft Black Tip också som mina största vågsegel ett par år men Apex är definitivt ett lyft i storleken 5.6/5.7 om man just söker ett “största” segel som skall vara både skönt och lätthanterligt fast det har bra power.

  • slim_jim

    Medlem
    1 april, 2015 vid 13:13

    Ungefär samma förutsättningar som du, kör på en 100 l freestyleplanka och har 5.6 som största
    (väger något kilo mindre än dig iofs) och går oxå igång vid ca 8 m/s

    Testade lite olika segel runt 6.2-6.5 (framförallt powervawe-segel) för några år sedan i hopp om att plana någon sekundmeter tidigare (desperat Stockholmare…) men det slutade med att jag gav upp det tänket.

    Körde alltid på mitt 5,6 iaf då jag inte upplevde att jag vann något med det större seglet utan tvärtom blev det större, tyngre och svårhanteligare och jag planade ungefär samtidigt med båda setup’erna.

    Min uppfattning är att det är större bräda/helt kit som gäller om du vill flyga fram i fisvindar

  • the_novice

    Medlem
    1 april, 2015 vid 13:57

    Jag har tidigare kört en del med segel kring 5.8-6.4 för lättare vindar och mindre brädor, men det ger inte särskilt mycket tidigare planing egentligen och väl i planing så är de ganska bökiga segel trots allt. Jag tar hellre en lite större bräda att guppa på och ett segel kring 5.3 som störst i vågor, i den mån det nu finns några vågor att tala om i lätta vindar här hemma…

    Planar man inte med det så kan man lika gärna köra större slalom prylar eller varför inte Formula, som ju är perfekt för allt under 8-9m/s.

  • Aquario

    Medlem
    2 april, 2015 vid 14:55

    Intressant att många har gjort ungefär samma iakttagelser som jag själv. Hade tidigare ett Simmer Iron 6.2 på en SC-6 SDM mast, köpte senare en SC-RDM och fick med ett Simmer XD 5.7 på köpet. Upplever också att de fick upp mig i planing ungefär samtidigt, men 6.2 seglet gav lite mer kraft till vattenstarter och flöt bättre på grund av mer luft i SDM-masten, trodde att det kanske var den styvare RDM-masten som plockade ut lite mer effekt ur 5.7 seglet. Min slutsats blir då att man kanske skulle nöja sig med ett 5.9 segel och få lite bättre kontroll i vindbyar så att man kan vänta med att gå ned i storlek tills medelvinden ligger konstant över 10 m/s, och blåser det nästan inte alls kan man plocka fram ett 4.7 för att öva lite balans och grundläggande manövrer.

  • nachoman

    Medlem
    10 april, 2020 vid 09:39

    Jaha, då är man här igen och letar segel med bäst kraft för tidig planing i marginalvind till en freestyleplanka på dryga 100 liter. Märkligt att det alltid är den här segelstorleken som trixar och får en att fundera över nåt bättre. Hade ju för länge sedan NP Expression 5,7 och större strlkar och har fortfarande efter många andra segel inte funnit nåt bättre för just det här ändamålet. Har kört framförallt på vågsegel de senaste 10 åren men skulle vilja ä ha nåt nytt störstasegel med lite mer tryck i, inget race eller slalom dock. Tänker mig runt 5,7-6.0.
    Vad skulle ni rekommendera. Kör freestyleplankan i lättvind men är ingen freestajlare så manövrerbarhet är inte A och O. Hur är nya freestylesegel m a p tidig planing i förhållande till moderna freeridesegel? Vill gärna ha en så lätt rigg som möjligt. Tack för tips!

  • Aquario

    Medlem
    25 april, 2020 vid 20:07

    Har kommit fram till att det optimala är nog en kombination av bräda segel, teknik och vikt på seglaren. Har bytt bräda till en Simmer Freemove 110l och den planar lika lätt eller till och med tidigare än en 100 liters freestyle planar med 4.7 vid medelvind på 10 m/s. Mitt största segel är ett Simmer Vmax 6.6 som kan ge planing vid 7 m/s om man trimmar rätt och hänger rakt ned vid bommen så att seglet är så rakt upp som möjligt och all tyngd på mastfoten, har även gått ned några kilo i vikt. 80-tals segel hör nog hemma i garaget eller på återvinningsstationen.

  • hakuna

    Medlem
    27 april, 2020 vid 09:37

    80-tals segel hör nog hemma i garaget eller på återvinningsstationen.

    Jag känner en som syr väskor av gamla segel, hör av dig till mig eller https://www.seglarboxen.se/

  • martin

    Medlem
    28 april, 2020 vid 09:31

    Jaha, då är man här igen och letar segel med bäst kraft för tidig planing i marginalvind till en freestyleplanka på dryga 100 liter. Märkligt att det alltid är den här segelstorleken som trixar och får en att fundera över nåt bättre. Hade ju för länge sedan NP Expression 5,7 och större strlkar och har fortfarande efter många andra segel inte funnit nåt bättre för just det här ändamålet. Har kört framförallt på vågsegel de senaste 10 åren men skulle vilja ä ha nåt nytt störstasegel med lite mer tryck i, inget race eller slalom dock. Tänker mig runt 5,7-6.0.

    Vad skulle ni rekommendera. Kör freestyleplankan i lättvind men är ingen freestajlare så manövrerbarhet är inte A och O. Hur är nya freestylesegel m a p tidig planing i förhållande till moderna freeridesegel? Vill gärna ha en så lätt rigg som möjligt. Tack för tips!

    Det beror ju mycket på hur mycket freestyleambitioner du har. För ren planing på en hundralitare tror jag tex ett North/Duotone E-Type 6.2 eller kanske till och med 6.6 vore svårslaget. Det nämns ofta i tester som bottendragskungen även om det verkar ha tonats ner lite till 2019. Men det är kanske inget manöversegel precis även om det är en bit från ett nocam-race, men det krävs förmodligen att det finns en inriktning som drar lite mer mot freeride.

  • dr-masse

    Medlem
    29 april, 2020 vid 12:38

    Kul att väcka liv i gamla trådar!

    Såhär ser jag det.

    – För planing per kvadratmeter och om man har hyfsad teknik är moderna freestylesegel riktigt svårslagna. Tyvärr görs många inte större än 5.2/5.4 numera, men går igång väldigt tidigt för sin storlek med drag högt upp i seglet som verkligen hjälper för att komma igång tidigt. Nackdelen är att de har kort bom och inte håller planing särskilt bra. Glömmer aldrigt när jag testade ett Gaastra Pure 5.2 första gången, gick igång nästan overkligt tidigt.
    – För mer allround-segling är många fem-lattade freeride-riggar bra, framförallt om man satsar på en bra och lätt mast och skaplig bom. En sådan 6.0-6.5 går ofta igång bra och har större vindregister än många tror.
    – Mitt “lättvindssegel” är ett no-cam 7.2 med ganska lång bom. Jag kommer igång tidigt (typ 6 sekundmeter beroende på hur platt det är och hur jämn vinden jag får), det går att rigga för lättvind och håller planing riktigt bra. Den låga vikten och “mjukare” känslan gör att det är rättså lättpumpat.

    Personligen tycker jag inte att det är värt att gå på segel upp mot 9-10 kvadrat (och över) om man inte är rättså dedikerad. De kräver riktigt bra master och kolbommar för att funka bra. Man har man möjlighet så kan ju ett beggat formula-kit köpas för vettiga pengar och är snudd på oslagbart som lättvindskit för distans- och sommarcruising.

    Själv tycker jag att för många har för “räjsiga” grejer som faktiskt är designade för att köras med tryck i grejorna och kräver ganska mycket av seglaren. Jag gillar enkelhet och tycker det går fort och bra nog med mitt relativt enkla kit, där jag dock har satsat på bra mast och bom för att hålla ner vikt och få en så bra ryggrad som möjligt i seglet. Hellre ett enklare segel med riktigt bra komponenter än ett avancerat segel med halvbra mast och bom.

    En grej som stökar till det lite är foil. Med en foil så funkar en ganska platt typ sexnolla i väldigt lite vind. Men det är kanske en annan diskussion… 🙂

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken segeltyp ger mest planing per m²

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.