Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilket hyrställe Rhodos – Ixia??

  • Vilket hyrställe Rhodos – Ixia??

    Publicerad av tumba på 1 juli, 2017 vid 19:44

    Har precis bokat en resa till Rhodos/Ixia och tänkte försöka klämma in lite surf. Ser att det finns flera olika center.

    Är det något ställe man ska akta sig för eller är de ung lika dvs bara att ta det som ligger närmast hotellet vilket i så fall blir Surfers paradise eller Surfline Rhodos?

    EDIT
    Är det nån skillnad på vind, vågor mellan de olika ställena i Ixia resp de lite längre västerut i Ialyssos??

    tumba svarade 6 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • thepetter

    Medlem
    1 juli, 2017 vid 20:55

    Jag har varit ner fyra ganger och hyrt på Pro-center (tror jag det heter) Ligger vid Blue Horizon Hotel. Det har schyssta grejer och det ligger lite på en udde och jag tror är lite vindsäkrare än de ställen som ligger närmare Rhodos stad.

  • folie

    Medlem
    2 juli, 2017 vid 19:54

    Jag tyckte prylarna såg likvärdiga ut på ställena jag var förbi. Några vågor blir det ingenstans sommartid på Ixia (inte platt heller snarare choppigt). Mellan Surfer Paradise och Pro Center uppfattade inte jag någon skillnad i vind. Trevligast stämning var det på Windsurfers World där vi själva hyrde förra året och det blir en repris om två veckor

  • tumba

    Medlem
    2 juli, 2017 vid 20:18

    Tack för info!

  • piotr

    Medlem
    9 juli, 2017 vid 11:08

    Fördelen m procenter vid Blue Horizon är möjligheten att (för ev medresenärer) att ligga vid poolen eller på restaurangen. Bra m barn!
    Sen är utrustningen topp på centret.
    Trevlig resa

  • karin_johansson

    Medlem
    9 juli, 2017 vid 13:48

    Jag jobbade på ProCenter, alltså stället i Ialyssos vid Blue Horizon, tre månader förra sommaren så har lite koll. Beroende på om ni bokat boende i Ixia eller Ialyssos så tycker jag ni ska välja center efter det. Lite för saftig promenad mellan byarna för att traska fram och tillbaka varje dag. Av de center som ligger i Ixia skulle jag solklart säga Windsurfers World! Brukar vara supertrevligt folk som jobbar där och bra stämning. Surfline är också helt okej och ägaren Dimitris pratar av lite charmig och knagglig svenska, men inte lika kul häng på centret. Alla tre center i Ialyssos har samma ägare och där är ProCenter 1 bästa valet om man inte absolut vill surfa JP-brädor, som finns på ProCenter 2. Vindstyrkan är nog samma överallt (förutom ProCenter 3 som ligger lite skyddat och mest är ett nybörjarcenter) men i Ixia brukar det bli lite mer vågor än i Ialyssos för att det är lite snett pålandsvind medan det i Ialyssos är som regel alltid är rak sidvind. Ialyssos är också mycket trevligare om man har andra än vindsurfare med sig.

  • tumba

    Medlem
    17 juli, 2017 vid 21:53

    Hemma igen – här följer en kort återkoppling

    Jag gjorde självklart som surfzone-expertisen sa och hyrde prylar på Windsurfers world. Visade vara ett mycket trevligt ställe. Jättetrevlig anläggning, bra prylar och fantastiskt trevlig crew. Knallade även förbi Surfline en dag och även här var det bra prylar och trevlig personal men inte riktigt lika trevlig anläggning.

    Vindmässigt var det såvitt jag såg och som också påtalats sannolikt ingen större skillnad mellan ställena i Ixia vs Procenter i Ialyssos även om jag aldrig var där. Man såg att det gick igång ung samtidigt i Ialyssos och Ixia. Ibland var man dock tvungen att ta sig typ 500-600m ut för att få motsvarande vind som Ialyssos då ställena i Ixia ligger inne i bukten. Man kunde se att de som körde på procenter körde hela vägen in till land innan gippen ut medan man i Ixia ibland var tvungen att vända lite längre ut. Däremot så såg det i vart fall på håll ut lite som en måndagsmorgon på Essingeleden borta på Procenter med måååånga surfare ute. På Windsurfers world var det gott om plats utan att man för den delen var ensam.

    Beträffande vinden var det kantboll. Jag körde ett hyrupplägg med 4 dagar av 7. I slutändan visade det sig bli 3 heldagar och 1 em under min vecka som bjöd på surfbara vindar varav mycket med 6.5 till 7.7 segel. Dvs precis så att det gick ihop sig. Min vecka kanske var vindmässigt tunn jmf vad det brukar vara, vet ej.

    Summa summarum var det dock ett riktigt fint upplägg med semestersurf på Rhodos. Övriga familjen hade det bra på strand och vid hotellpoolen vilket gjorde att man kunde köra utan allt för dåligt samvete. Kommer definitivt att åka tillbaka och gärna till samma hyrställe igen.

    Tackar återigen för info!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilket hyrställe Rhodos – Ixia??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.