Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vill ha hjälp med tips på resa i Januari.

  • atte

    Medlem
    30 augusti, 2012 vid 15:15
    WakeNils;696972 wrote:
    att ni inte gett upp boracay… de flesta som varit där återvänder inte eftersom spotsen är ganska ruttna… filippinerna erbjuder så mycket mer än den ön!
    men det är ditt problem…

    Du har rätt i att flappeland erbjuder så mycket mer men det är typ bara du och dina polare som inte återvänder. jag vet att du inte gillar lite små shoppigt vatten men vi som klarar av det tycker det är helt ok.
    rätt roligt att prata med dom som kommer från där du håller till, flera känner sig nästan förbjudna att åka till boracay.
    va det 3 dagar du hade varit här totalt?

  • wakenils

    Medlem
    30 augusti, 2012 vid 15:58
    Atte;696973 wrote:
    Du har rätt i att flappeland erbjuder så mycket mer men det är typ bara du och dina polare som inte återvänder.

    låter vettigt… 😉

  • roggan

    Medlem
    30 augusti, 2012 vid 19:48
    WakeNils;696972 wrote:
    att ni inte gett upp boracay… de flesta som varit där återvänder inte eftersom spotsen är ganska ruttna… filippinerna erbjuder så mycket mer än den ön!
    men det är ditt problem…

    Nu ska jag ju förmodligen åka ner dit själv så då är det ju bra med ett ställe med massa andra som också gillar kite. Lär ju hitta någon att hänga med där. Att resa runt och leta tomma stränder med färre restauranger, barer och sämre uteliv på kvällarna är nog ganska kass om man åker själv. Kan säkert vara toppen om man är ett gäng.

    Att det är lite choppigt spelar inte mig någon roll då jag fortfarande är nybörjare och långt från någon wakestyle åkare. Poppar max 50cm högt så kiten är toppen att ta hjälp av när jag vill upp i luften. Chopp ger ju små vågor som är perfekta att träna tex backrols på tycker jag.

    Däremot gillar jag inte när det är helt fullt med kites vilket det kommer vara.
    Men att hitta lite egen yta ska nog inte vara omöjligt. Kan bli lite långtråkigt att bara åka fram och tillbaka och inte våga hoppa med risken att krocka med någon .
    Men det löser sig ju säkert. Går ju att ta båt till någon annan strand också med mindre folk vilket jag säkert kommer göra.

    Måste vara segt att alltid vilja ha det platt, platt, platt. Oftast är det ju lite små choppigt när det blåser. Att du inte säljer dina kites och lägger allt på kabel istället.

  • nicklash

    Medlem
    30 augusti, 2012 vid 21:04

    Min ranking är:

    1. Australien, riktigt bra, lite dyrt bara
    2. Boracay, ruskigt fin strand och fint vatten, lååång och meckig resa.
    3. Mui ne, schysst ställe, lite shoppigt men helt okey
    4. Hurughada, billigt och smidigt! Riktigt klart och fint vatten, platt och bra.
    5. Hua hin, helt okey, lite tråkig ort, shoppigt vatten men varmt, hyfsat vindsäkert och smidigt att ta sig dit.

    Du hittar de mest vindsäkra resmålen för Januari här:
    http://www.surfsidan.se/Kitesurfing/Travel/WheresTheWind.aspx#1

  • lelleee

    Medlem
    31 augusti, 2012 vid 06:35

    skillnaden mellan chop och plattvatten är desamma som skillnaden mellan puckelpist och puder!

  • roggan

    Medlem
    31 augusti, 2012 vid 14:51
    Nicklash;697002 wrote:
    Min ranking är:

    1. Australien, riktigt bra, lite dyrt bara
    2. Boracay, ruskigt fin strand och fint vatten, lååång och meckig resa.
    3. Mui ne, schysst ställe, lite shoppigt men helt okey
    4. Hurughada, billigt och smidigt! Riktigt klart och fint vatten, platt och bra.
    5. Hua hin, helt okey, lite tråkig ort, shoppigt vatten men varmt, hyfsat vindsäkert och smidigt att ta sig dit.

    Du hittar de mest vindsäkra resmålen för Januari här:
    http://www.surfsidan.se/Kitesurfing/Travel/WheresTheWind.aspx#1

    Vilken bra länk. Ska komma ihåg den till nästa resa.

  • roggan

    Medlem
    31 augusti, 2012 vid 21:56

    Sitter och kollar flyg med KLM till Manila.
    Man får ta med sig 23kg i ekonomiklassen och 32kilo tror jag det var om man ska flyga businessklassen.
    Jag kommer flyga ekonomi.
    Har man en bräda längre än 107cm måste man betala mer för då är det specialbagage, sportutrustning och det ska bokas minst 48timmar före planet går.

    Har gjort en provbokning fram till betalning och hittar inget sätt att lägga till sportutrustning på. Tydligen måste man gå in och boka det via något som heter hantera min bokning. Det kan man ju göra först efter att biljetten är betald. Innan har man ju ingen bokning. Väldigt märkligt.
    Men lägga till fler kollin än det på 23kg går bra att göra men det hjälper ju inte mig.

    Står så här.
    Kitesurfingutrustning får bestå av en bräda och en kitebag och måste packas i 1 paket, helst i en kitebag.
    Den maximalt tillåtna vikten för din utrustning för vind- eller kitesurfing är 23 kg (50,5 lbs).

    Endast om din utrustning är kortare än 107 cm räknas det som standardbagage och kan checkas in som en del av din tillåtna standardmängd bagage. Om du tar med dig utrustningen utöver din tillåtna standardmängd bagage, måste du betala avgift för extra bagage.

    Du måste betala extra avgift för surfingutrustning som är mellan 107 och 300 cm.

    Med andra ord kvittar det om hela mitt bage skulle väga säg 20kg. Jag måste ändå betala en massa bara för att brädan är längre än 107cm. Ganska surt.

    Här är en tråkig länk som visar det hela. https://www.klm.com/travel/se_sv/prepare_for_travel/baggage/excess/bagagge_piececoncept.htm kanske begriper någon den bättre än mig för jag tyckte den var ganska krånglig.

    Om jag fattat rätt kostar det 200euro dit och sen 200euro till hem extra bara för att man ska ha med kite grejerna.
    Ska ringa och fråga om det stämmer för jag fattar inte riktigt hur dom menar på den där sidan.

    Ni som flugit med klm kanske har svaret på min fråga?

    14 000kr tur och retur pluss sen resan mellan Manila och Boracay blir ju rätt dyrt.

  • roggan

    Medlem
    1 september, 2012 vid 07:44
    roggan;697062 wrote:
    Sitter och kollar flyg med KLM till Manila.
    Man får ta med sig 23kg i ekonomiklassen och 32kilo tror jag det var om man ska flyga businessklassen.
    Jag kommer flyga ekonomi.
    Har man en bräda längre än 107cm måste man betala mer för då är det specialbagage, sportutrustning och det ska bokas minst 48timmar före planet går.

    Har gjort en provbokning fram till betalning och hittar inget sätt att lägga till sportutrustning på. Tydligen måste man gå in och boka det via något som heter hantera min bokning. Det kan man ju göra först efter att biljetten är betald. Innan har man ju ingen bokning. Väldigt märkligt.
    Men lägga till fler kollin än det på 23kg går bra att göra men det hjälper ju inte mig.

    Står så här.
    Kitesurfingutrustning får bestå av en bräda och en kitebag och måste packas i 1 paket, helst i en kitebag.
    Den maximalt tillåtna vikten för din utrustning för vind- eller kitesurfing är 23 kg (50,5 lbs).

    Endast om din utrustning är kortare än 107 cm räknas det som standardbagage och kan checkas in som en del av din tillåtna standardmängd bagage. Om du tar med dig utrustningen utöver din tillåtna standardmängd bagage, måste du betala avgift för extra bagage.

    Du måste betala extra avgift för surfingutrustning som är mellan 107 och 300 cm.

    Med andra ord kvittar det om hela mitt bage skulle väga säg 20kg. Jag måste ändå betala en massa bara för att brädan är längre än 107cm. Ganska surt.

    Här är en tråkig länk som visar det hela. https://www.klm.com/travel/se_sv/prepare_for_travel/baggage/excess/bagagge_piececoncept.htm kanske begriper någon den bättre än mig för jag tyckte den var ganska krånglig.

    Om jag fattat rätt kostar det 200euro dit och sen 200euro till hem extra bara för att man ska ha med kite grejerna.
    Ska ringa och fråga om det stämmer för jag fattar inte riktigt hur dom menar på den där sidan.

    Ni som flugit med klm kanske har svaret på min fråga?

    14 000kr tur och retur pluss sen resan mellan Manila och Boracay blir ju rätt dyrt.

    Nu har jag ringt och frågat KLM och det blir 200euro extra dit och 200euro extra hem bara för att brädan är längre än 107cm.
    I det priset får jag ta med extra bage som sele, pump, kites mm som är sport grejer upp till 23kg. Hur tungt eller lätt jag packar mitt 23kg kolli som redan ingår för alla som reser spelar ingen roll.
    Det blir alltså samma pris om jag skulle ta med bara brädan på ca5kg eller om jag väljer att utnytja hela min tillåtna vikt på 46kg.

    4000kr dyra 27cm som min bräda överstiger 107cm måste jag säga.
    Det blir 150kr cm det:mad:

  • roggan

    Medlem
    1 september, 2012 vid 07:50

    Är det någon som kan sälja mig en fogsvans för en billig penning? 😀

  • stinky

    Medlem
    1 september, 2012 vid 08:52
    roggan;697069 wrote:
    Är det någon som kan sälja mig en fogsvans för en billig penning? 😀

    Du får låna fogsvans av mej, annars kan du ju flyga med något annat bolag. Qatar airways flyger också till manilla och tar ingen avgift för surfprylar så länge du inte överstiger dina 23kg. Brukar ligga bra till i pris också.

  • roggan

    Medlem
    1 september, 2012 vid 13:18

    Qatar blev dyrt och krångligt med upp till 35timmars resa dom dagarna jag tänkte åka tyvärr. Känns enklare med bara ett byte i Amsterdam också.
    Blir nog så att jag bokar ett extra kolli på KLM för ca 1300kr totalt. Blir trångt att hålla gränsen på B+H+L=158cm även om man kanske skulle klara sig under 23kg så tar ju alla grejer ganska stor plats volym mässigt.

    Får lösa det där med bräda på plats på något sätt.
    Kanske köpa en begagnad och sälja den till billigt pris sista dagen.
    Eller hyra bräda där.

  • fred_adern

    Medlem
    2 september, 2012 vid 01:29

    Roggan, jag hade samma dilemma med KLM – därför valde jag att flyga med Emirates, där ingår bagage upp till 32kg, utan extra kostnad om det är sportutrustning. Tror jag betalde 7400 t/r från Köpenhamn – Manila… Kanske det kan hjälpa dig?

  • roggan

    Medlem
    2 september, 2012 vid 06:57
    fred_adern;697113 wrote:
    Roggan, jag hade samma dilemma med KLM – därför valde jag att flyga med Emirates, där ingår bagage upp till 32kg, utan extra kostnad om det är sportutrustning. Tror jag betalde 7400 t/r från Köpenhamn – Manila… Kanske det kan hjälpa dig?

    Tackar! Det kan det nog göra för jag kommer flyga från Köpenhamn jag med.
    Ska strax sticka och kajta så Ska kolla mer ikväll när jag har tid.

  • windyboy

    Medlem
    2 september, 2012 vid 20:36

    Åk inte till Boracay om ni vill ha plattvatten. Åk gärna dit om ni vill ha chop och ladyboys.

  • windyboy

    Medlem
    2 september, 2012 vid 20:45

    Jag funderar på att antingen åka till Cumbuco eller till Sri Lanka över jul och nyår (3 veckor). Jag vill bara ha plattvatten och helst 6-8 m/s. Inga ladyboys! Är det några dagar utan vind vill jag kunna softa på en fin strand. Tillgång på brudar är inget krav men är inte utan relevans. Kan ni som vet ge mig lite info om för och nackdelar med ovan nämnda resmål med beaktande av mina preferenser.

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vill ha hjälp med tips på resa i Januari.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.