Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vindmätare i varberg och sjöfartsverket

  • Vindmätare i varberg och sjöfartsverket

    Publicerad av rrd_z på 19 september, 2012 vid 16:56

    Hejsan, har en fråga om vindmätarna i varberg….

    Kollade apelviken.nu som visade 11 medel o 13 i byarna tänkte de är kanon drog ner med min 9:a till a-bay o tänkte köra… direkt när jag kom ner så kände jag direkt att de blåste mer , ringde sjöfartsverket för att få deras vindmätning och den gav mig 11 i medel också …
    Är de så att min RRD Obsession 9:a drar så sjukt mkt jag väger (88kg) med MAXXAD depower och kiten ville bara dra mig hela tiden… så fick snällt lägga ner den o packa ihop i dra hem… better to play the safe card.

    De måste ju vara något fel på vindmätarna eller har RRD´s kites sånt sjukt lågt vindregister… såg absoult folk som säkerligen vägde 10kg mindre än mig som körde 8;0r (naish och Cabrinha)

    Vart kan man få korrekt information så man slipper åka ner pumpa upp byta om och direkt när man fåt upp kiten 3-4 meter ovanför marken så vill den bara dra dig downwind… ??? :confused2:

    dameli svarade 11 år, 6 månader sedan 8 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • surfbasse

    Medlem
    19 september, 2012 vid 20:41

    körde 7a idag i rågelund med bra tryck dock på vågbräda jag väger 86

  • jezaja

    Medlem
    19 september, 2012 vid 21:33

    VIVA-appen i iPhone kommer från sjöfartsverket. Brukar stämma bra.
    Det är rätt mycket teknik att köra överriggad också, kunna kanta rejält och ha en bräda som inte lossnar från kantningen är a och o 🙂

    Generellt sätt tycker jag mina Naish “Fågelvingar” hanterar hög och byig vind väldigt bra.

  • lima-ko

    Medlem
    19 september, 2012 vid 21:53

    I Halmstad brukar man snarare få dra bort 30% på Viva eftersom masten sitter så pass högt. Vi körde 5-6 m kite och vågbräda med bra tryck mellan 13-15 i Ringenäs idag så de skickade på riktigt bra.
    Sen har ju vissa märken/modeller mer power än andra, det var en som körde RRD 5 m i Ringenäs samtidigt, vet dock inte om det var en Obsession.

  • debkausf

    Medlem
    20 september, 2012 vid 16:31
    RrD_Z;699146 wrote:
    Hejsan, har en fråga om vindmätarna i varberg….

    Kollade apelviken.nu som visade 11 medel o 13 i byarna tänkte de är kanon drog ner med min 9:a till a-bay o tänkte köra… direkt när jag kom ner så kände jag direkt att de blåste mer , ringde sjöfartsverket för att få deras vindmätning och den gav mig 11 i medel också …
    Är de så att min RRD Obsession 9:a drar så sjukt mkt jag väger (88kg) med MAXXAD depower och kiten ville bara dra mig hela tiden… så fick snällt lägga ner den o packa ihop i dra hem… better to play the safe card.

    De måste ju vara något fel på vindmätarna eller har RRD´s kites sånt sjukt lågt vindregister… såg absoult folk som säkerligen vägde 10kg mindre än mig som körde 8;0r (naish och Cabrinha)

    Vart kan man få korrekt information så man slipper åka ner pumpa upp byta om och direkt när man fåt upp kiten 3-4 meter ovanför marken så vill den bara dra dig downwind… ??? :confused2:

    Körde Nomad 5,5 med ganska bra tryck mellan16-19 igår, hade ganska bra tryck hela tiden. Måste ha blåst över 12 iaf.

  • rrd_z

    Medlem
    20 september, 2012 vid 17:46
    debkåusf;699229 wrote:
    Körde Nomad 5,5 med ganska bra tryck mellan16-19 igår, hade ganska bra tryck hela tiden. Måste ha blåst över 12 iaf.

    De är ju de som jag tycker är väldigt konstigt …. att vindmätaren visar mindre de kan man ju fatta att den ligger kanske så att alla vindar når mätaren helt.. men sjöfartsverket tycker man ju borde ha ganska bra koll…. menar en 9:a ska jag som väger 87kg ska väll kunna köra upp till 14ms iallafall…. när jag körde naish cult 12:a kunde jag köra upp till 13ms och ändå inte maxad depowe.. iof så är de ingen större deal… de är inte direkt jobbigt o pumpa upp en 9:a och packa ner den igen.. de är bara tråkigt att vara så jävla laddad för att gå köra och får vända och åka hem….
    Så debkåusf de måste nog blåst runt 16-17ms i medel… får väl inhandla en vindmätare sj 😉

  • pripps

    Medlem
    20 september, 2012 vid 19:37
    RrD_Z;699146 wrote:
    Hejsan, har en fråga om vindmätarna i varberg….

    Kollade apelviken.nu som visade 11 medel o 13 i byarna tänkte de är kanon drog ner med min 9:a till a-bay o tänkte köra… direkt när jag kom ner så kände jag direkt att de blåste mer , ringde sjöfartsverket för att få deras vindmätning och den gav mig 11 i medel också …
    Är de så att min RRD Obsession 9:a drar så sjukt mkt jag väger (88kg) med MAXXAD depower och kiten ville bara dra mig hela tiden… så fick snällt lägga ner den o packa ihop i dra hem… better to play the safe card.

    De måste ju vara något fel på vindmätarna eller har RRD´s kites sånt sjukt lågt vindregister… såg absoult folk som säkerligen vägde 10kg mindre än mig som körde 8;0r (naish och Cabrinha)

    Vart kan man få korrekt information så man slipper åka ner pumpa upp byta om och direkt när man fåt upp kiten 3-4 meter ovanför marken så vill den bara dra dig downwind… ??? :confused2:

    Har du kollat vad tillverkaren rekommenderar för vindstyrka för kiten !
    /Tommy

  • surfbasse

    Medlem
    20 september, 2012 vid 19:39

    det e inte så att du kan rigga draken på olika sätt.

  • t_h_s

    Medlem
    20 september, 2012 vid 20:10

    Jag är ganska säker på att jag läst att obsession har klart bättre range nedåt än uppåt i vindregistret. Ser inte kiten väldigt platt ut (se länk)? Inte så konstigt att den inte har så hög topp i vindregistret.

    http://www.sbckiteboard.com/uploads/Image/2012%20Gear%20Buyers%20Guide/2012-RRD-Obsession-Review.jpg

  • rrd_z

    Medlem
    21 september, 2012 vid 10:06
    T_H_S;699244 wrote:
    Jag är ganska säker på att jag läst att obsession har klart bättre range nedåt än uppåt i vindregistret. Ser inte kiten väldigt platt ut (se länk)? Inte så konstigt att den inte har så hög topp i vindregistret.

    http://www.sbckiteboard.com/uploads/Image/2012%20Gear%20Buyers%20Guide/2012-RRD-Obsession-Review.jpg

    Jo de stämmer , jag har ju helt klart bättre tryck i min 9;a tidigare än min kompis som kör naish torch…. De får bli att köpa en 7;a så snart som möjligt så man kan köra fler dagar än vad man redan gör 🙂

  • debkausf

    Medlem
    21 september, 2012 vid 14:56
    RrD_Z;699276 wrote:
    Jo de stämmer , jag har ju helt klart bättre tryck i min 9;a tidigare än min kompis som kör naish torch…. De får bli att köpa en 7;a så snart som möjligt så man kan köra fler dagar än vad man redan gör 🙂

    Det går inte att jämföra obsesssion 9 med torch 9 eftersom denna är en c-kite. Torch 9 får du jämföra med obsession 7 vad gäller vindregister. Det blåste nog bara 12-14. Såg ingen som inte var överriggad med 8-kitesen el.större. Klart du ska lägga till en 7:a sen har du en fin linje. Tror obsession 2013 kommer nästa vecka. Om du inte vill ha 2013 brukar det bli niceprice på 2012.

  • dameli

    Medlem
    21 september, 2012 vid 17:12

    Surfbasse, tack för hjälpen med bräden i onsdags, 7a var helt perfekt!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vindmätare i varberg och sjöfartsverket

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.