Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Vindsäkert ställe i augusti?

  • Vindsäkert ställe i augusti?

    Publicerad av thomasb på 14 april, 2015 vid 19:50

    Planerar att göra en vindsurfingresa i mitten av augusti till något vindsäkert ställe. Gärna där det också finns lite lagom vågor, dvs inte bara plattvatten och vindar helst över 10 m/s. Kan bara vara iväg en vecka så det får inte vara för långt bort, dvs man skall helst kunna resa dit över dagen (dvs nånstans i Europa typ, fast Kap Verde skulle också funka).

    Nån som har nåt bra tips? Hur vindsäkert är det tex på kanarieöarna? Pozo?

    Alla tips är välkomna!

    /Thomas

    thomasb svarade 8 år, 6 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • mag

    Medlem
    14 april, 2015 vid 20:20

    Kanarieöarna är sjukt vindsäkert då. Bäst i Europa med Tarifa.
    Danmark Jylland västkust är förvånansvärt säkert ett normalår också faktiskt.
    Grekland.

  • seve1000

    Medlem
    15 april, 2015 vid 09:49

    Karpathos!

  • astor

    Medlem
    15 april, 2015 vid 11:09

    Spanien, Murcia, Costa Blanca, flyg till Alicante och bo någonstans på La Manga. Finns massor av hotell på La Manga i olika prisklasser. Finns lägenheter att hyra för billigare boende och campingplatser för lågbudget. Förhållandevis vindsäkert. Kolla windgurun. Jag bor här permanent och i augusti blåser det 15-35 knop i alla fall 3-5 dagar i veckan. Finns vindsäkrare ställen än här, men inte till vad jag tycker är en låg kostnad för resa och boende samt ganska kort restid från svedala. Baksidan av myntet är att det är TJOCKT med turister överallt under augusti. Augusti är spanjorernas semestertid. HÅRT partyklimat på La Manga i augusti. Kan ju vara både för och nackdel beroende på vad man är ute efter.. La Manga är Spanjorernas Åland.

    Jag har själv inte varit nere i Tarifa så jag kan inte ge någon jämförelse men det är säkert värt att kolla upp också. Det sägs vara väldigt vinsäkert där.

    Astor

  • thomasb

    Medlem
    27 april, 2015 vid 20:59

    Tack för alla tips!

    Kollar lite på Kanarieöarna och har kollat på Gran Canaria, Fuerteventura och Teneriffa. Gran Canaria verkar vara det som är mest blåsigt och “avancerat”, medan Fuerteventura är lite mer osäkert vindmässigt och mest plattvatten. Teneriffa verkar ha många ställen men jag har lite svårt att avgöra hur det är jämfört med Gran Canaria om man vill ha både vind och vågor, utan att för den del vara något proffs som jag tror Pozo ibland kräver.

    Några mer tips/jämförelser kring Teneriffa någon? Är det bättre eller sämre än Gran Canaria?

    /Thomas

  • thomasb

    Medlem
    2 juni, 2015 vid 17:18

    Resa bokad till Gran Canaria där det enligt Jonas på Pozowinds är 90% sannolikhet för 10m/s eller mer under juli/augusti. Kommer att bo i Bahia Feliz och sedan hyra bil för att kuynna ta sig til Pozo eller var man nu vill surfa! Återkommer med rapport senare i augusti då… 🙂

  • kaolle

    Medlem
    16 juni, 2015 vid 08:30

    Lyllo dej, jag skulle verkligen villa pröva Gran Canaria, för min del blev det Rhodos i Augusti kan nog bli lite byigt 🙂

  • mikepunisher

    Medlem
    17 juni, 2015 vid 05:19

    @kaolle 733885 wrote:

    Lyllo dej, jag skulle verkligen villa pröva Gran Canaria, för min del blev det Rhodos i Augusti kan nog bli lite byigt 🙂

    Oroa dig inte för byig vind på Rhodos. 🙂 Skulle säga att Rhodos är ett av de mest vindsäkraste alternativen under Juli/Augusti. Har varit där 5 år i rad nu och surfat 7 dagar av 7. De senaste 2 åren har vi varit där 2 veckor istället och surfat varje dag. Kör dock inte vindsurfing utan kite. Men det är mycket vindsurfare där varje år.

  • thomasb

    Medlem
    9 oktober, 2015 vid 19:28

    Hehe, det var bra med vind på Pozo, och då var det ändå sämre än normalt just då. Tur för oss, för det blev en mjukstart innan det brakade loss!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Vindsäkert ställe i augusti?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.