Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfa Bungeviken?

  • Vindsurfa Bungeviken?

    Publicerad av kailua på 27 april, 2017 vid 11:52

    Hej
    Ska till Fårösund och bo nära Bungenäset i sommar. Har provat Fårösund på nordväst tidigare = OK segling men kändes lite utsatt om ngt pajjar och man börjar driva ut ur sundet…
    Kollar googlemaps efter närmaste plats att vindsurfa så fort jag får en lucka från barn och släktingar ( och inte hinner upp på Fårö). Det ser ut som att det borde fungera att vindsurfa i ngn av vikarna söder om Bunge flygfält. Den närmast Bungenäset ska det vara sandstrand och ha varit en camping en gång i tiden så där borde man komma åt med bilen men det ser lite smalt ut. Den lite större viken direkt söder om flygfältet ser mer lockande ut. Någon som vet ngt mer om den? Någon som varit där? OK segling där? (Jag behöver inte vågor) Access med bil?

    bjorkviksmannen svarade 6 år, 7 månader sedan 2 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • bjorkviksmannen

    Medlem
    29 april, 2017 vid 10:05

    Testa Västsidan av Furillen. Går att komma nära vattnet med bil på flera ställen. Bäst på Sydliga vindar och det fina då är att det går att segla ut utan att behöva ta höjd. Jag har kört från den södra udden över mot ön Klasen, fin slalomseglingsspot.

  • bjorkviksmannen

    Medlem
    29 april, 2017 vid 10:17

    Viken Söder om flygfältet är svårtillgänglig och är dessutom dyig och full med sten och släke. Har gått runt där men aldrig seglat där.

  • kailua

    Medlem
    29 april, 2017 vid 14:58

    Hej!
    Vad sjysst med den infon om Bungeviken. Då behöver jag inte slösa värdefull surftid på att själv fara runt och leta där.

    Furillen kanske närmaste ställe på syd från Fårösund/Bunge då? Jag hittade Furillen på spotguide men då det stod ” dyningar från syd” så läste jag automatiskt “vågor” och kände direkt lite respekt . Men är det ett bra slalomspot så borde det funka för mig i lite mer moderata vindar. Jag ska definitivt testa där. Mycket tacksam för svaret och tipset.

  • bjorkviksmannen

    Medlem
    30 april, 2017 vid 06:53

    Längst ned på Suderudd finns en liten”hook” på udden. Där är det perfekt att kliva i, lite knölig botten dock. Dyningarna är inget att oroa sig för i lättare vindar. Har inte finkammat botten nära land så var observant på ev stenar. Lägg ut ett meddelande när du är där så får du kanske sällskap.

  • kailua

    Medlem
    1 maj, 2017 vid 09:49

    Det ska jag göra! Blir slutet av augusti.

    Udden ser onekligen lockande ut på kartan. Läste på spotguide att vinden kunde vara dålig direkt norr om piren men bra igen längre norrut i viken. Det hade nog varit mitt val för att köra lite safe men efter ditt svar så blev jag triggad av att gå i ändå ute från södra från udden! Bra sugen på surf nu!

  • kailua

    Medlem
    14 augusti, 2017 vid 11:24

    Kraschade foten midsommarhelgen – Fortfarande inte OK för vindsurfing så det blir inte ens någon bräda med till ön i år =) . Surt – Hade varit kul att testa Furillen! Hoppas på retur nästa säsong. Får hanka mig runt på MTBn och reka kustlinjen den här gången – Tack igen för tipset!

  • bjorkviksmannen

    Medlem
    14 augusti, 2017 vid 19:47

    Det var ju trist! Tänkte ev köra där i morgon. Hyffsad Sydprogg för Tisdag. Onsdag blir det ev Sandviken el Ljugarn, hem sedan.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfa Bungeviken?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.