Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfa fram till November?

  • mrquality

    Medlem
    18 oktober, 2016 vid 07:49

    Förra helg jag svettades med min våtdräkt rip curl e-boomb 5-3, vi får se fram över. Största problem är när man sluta vindsurfa, då kommer lite kylen. Om man ska surfa hela dagen kan ha med sig en vandrings tält där kan man äta och fika :laugh::laugh::wink:

  • styret

    Medlem
    18 oktober, 2016 vid 19:38

    Jag höll på med underställ och extraplagg i 14 år. Sen köpte jag en 654 med luva. Nu är det en ren glädje att hoppa i vattnet hela vintern.
    Det är ju alltid som mest episka förhållanden i januari och februari!
    Än är det dock varmt tycker jag. Vågsurfade i söndags med långärmad 3/2 och luva.

  • bicless

    Medlem
    18 oktober, 2016 vid 20:25

    Jag tycker lager på lager funkar ofta bättre än 6mm dräkt. Jag körde 6mm förut, numera kör jag en Legend 5/3 året runt. Behöver ingen tjockare våtdräkt men drar en metalite väst med huva ovanpå om det är kallt, är det närmare 0 kör jag även polyprolenunderställ. Fryster inte. Än så länge behövs inte understället. Jämförde faktist häromdagen min legend 5/3 med min gamla 6mm dräkt. 5mm var varmare då den knappt tar in vatten. Gäller dock hålla sig varm på stranden så jag har alltid en neoprenjacka eller liknande dra på så man inte kyler ner sig. Sen har jag en torris också så växklar lite med den. Är det inga vågor kör jag torris. Är det vågor eller väldigt mycket vind kör jag 5/3mm då man simmar bättre i den.

  • erree

    Medlem
    19 oktober, 2016 vid 10:24

    +1 Bicless, en annan viktigt sak att ha i åtanke är att en 5/3 man lagrar under ser mycket mer användning än en uppsättning 5/3 + 6/4, vilket rättfärdigar oftare byten/inköp. Och inget slår en ny dräkt (sett ur värmeperspektiv), färre läckande sömmar, bättre stretch etc. Det enda bökiga är på/avklädning, men det kan man leva med 🙂

  • john1

    Medlem
    19 oktober, 2016 vid 11:31

    Vilka dräkter är mest gynnsamma för windsurfing, problem med trånga underärmar/kramp?
    Många är jo gjorda för vågsurf och då är säkert dubbelneopren ok. min erfaring är att enkelneopren är bäst, men tyvärr inte fullt så hållbara. Tacksam för råd för dräkt med god windchilfaktor/stryktålig/fleksibla underärmar
    jj

  • surfing_is_great

    Medlem
    19 oktober, 2016 vid 12:18

    Simmer Generator, absolut den bästa dräkten jag har haft!

    Gjord för vindsurf med större underarmar och superflexibel och varm, dock så blir man kall på land när det blåser.

    Innan jag hade simmers våtdräkt så körde jag in 1,5l petflaskor i underarmarna när jag inte använde dräkten, gjorde susen de med!

  • calle

    Medlem
    19 oktober, 2016 vid 14:45

    Jag har en Rip Curl Flashbomb 5.5/5 med huva, utan tvekan den skönaste dräkt jag haft för “kallvädersvindsurfing”. Just den inbyggda huvan tycker jag gör stor skillnad, har aldrig fått till det med väst med huva. Det har alltid känts obekvämt och obehagligt. Men allt sånt här handlar om hur grejerna passar på just en själv, tyvärr innebär det att man måste prova sig fram == dyrt 🙁

    Kör Atan skor oxå, så nu är det som sagts förut “bara” händerna kvar.
    / Calle S

  • staffomania

    Medlem
    19 oktober, 2016 vid 14:47

    @john1 741884 wrote:

    Vilka dräkter är mest gynnsamma för windsurfing, problem med trånga underärmar/kramp?
    Många är jo gjorda för vågsurf och då är säkert dubbelneopren ok. min erfaring är att enkelneopren är bäst, men tyvärr inte fullt så hållbara. Tacksam för råd för dräkt med god windchilfaktor/stryktålig/fleksibla underärmar
    jj

    Har prövat en del hybriddräkter (ION) som har dubbelneopren vid armar och dom är jäkligt flexiga och sköna med nackdelen att det blir kalla där dubbelneoprenet finns (speciellt när man står på land). Men efter reklamerat två stycken p g a dom spruckit i ryggen kom jag på att mitt problem med “armtrötthet” inte tyvärr var mina biffiga underarmar utan snarare min långa överkropp som gör att dräkterna trycker ner mot axlarna. Det blir också extra jobbigt med när dragkedjan är bak, då den enda delen som flexar är när man böjer sig framåt är biten mellan dragkedjan och rumpan vilket också var där dräkterna sprack. Vill ändå ha backzip men i den nya ION dräkten jag fick är dragkedjan lite kortare.

    Nu på vintern kör jag en Mystic Volcanic (Neopren Torrdräkt) som jag tycker är jätterymlig och flexig. Hört en del säga annat men för min kropp passar den perfekt även om den blir lite osmidigare när man ligger i vattnet.

  • peost

    Medlem
    19 oktober, 2016 vid 16:50

    Tycker att alla nya våtdräkter ser ut att fungera bra.
    Kör själv med en XCEL Infiniti 5/4 mm och om så behövs en tunn väst med luva, eller en Mystic Flaka Smock för extra värme. Var lite tveksam i början men nu älskar jag min flaka.

    Och på land så drar jag på mig en flytoverall som är en eller kanske 2 storlekar för stor, bara att kliva i med sele, eventuell flytväst och hela faderullan. Tycker denna är kanon: http://www.sportfiskeprylar.se/sv/artiklar/flytoverall-845-fladen-rescue-system-.html
    Hade aldrig gått och köpt en sådan för detta ändamål, men nu råkade jag ha en liggandes, och gillar den skarpt.

    Att hitta bra och vettig handskar är dock det största problemet, har snart testat igenom alla jag hittat på marknaden, och så här långt leder MSTC Precurved Glove och där efter Ascan Thermoglove även om hållbarheten är ganska dålig. Gillar inte tumvantar alls men då det blir riktigt kallt är det bara att ta fram Dakines cold water som är de varmaste jag testat.

  • cobainwindsurfer

    Medlem
    20 oktober, 2016 vid 08:47

    @erree 741882 wrote:

    +1 Bicless, en annan viktigt sak att ha i åtanke är att en 5/3 man lagrar under ser mycket mer användning än en uppsättning 5/3 + 6/4, vilket rättfärdigar oftare byten/inköp. Och inget slår en ny dräkt (sett ur värmeperspektiv), färre läckande sömmar, bättre stretch etc. Det enda bökiga är på/avklädning, men det kan man leva med 🙂

    Blir vinterdräkterna lättare att få på när man har haft den några gånger? Antar att ju tjockare dräkt desto svårare att kränga på. Har en Rip Curl Flashbomb 6/4 ny och det är ju nästan armen ur led om man ska få på den…

  • sundheden

    Medlem
    20 oktober, 2016 vid 13:12

    Jag avundas er som verkar klara er året om med en 5/4 eller liknande.
    Bästa för mig vore en flytande bastu med segel på så kanske jag skulle hålla värmen.

    När det blir riktigt kallt kör jag hem i dräkten och byter om hemma istället.

    Inför helgen blir det att inhandla en sån här.

  • billie

    Medlem
    20 oktober, 2016 vid 14:32

    Om man fryser om fötterna när man är på land så kan jag tippsa om att köpa ett par alldeles förstora foppa toflor att ha på när man går runt på stranden

  • john1

    Medlem
    20 oktober, 2016 vid 15:04

    Kanske ett par tunnare ullstrumpor inuti surfskorna?
    JJ

  • joloo

    Medlem
    20 oktober, 2016 vid 16:00

    Funkar superbra med tunna ullstrumpor. Då går det att köra med 3mm dojor året runt.

  • erree

    Medlem
    20 oktober, 2016 vid 21:55

    @cobainwindsurfer 741899 wrote:

    Blir vinterdräkterna lättare att få på när man har haft den några gånger? Antar att ju tjockare dräkt desto svårare att kränga på. Har en Rip Curl Flashbomb 6/4 ny och det är ju nästan armen ur led om man ska få på den…

    Hmm kanske en gnutta, men man blir nog själv bättre på att få på sig den snarare. Så har det iaf varit för mig hittils 😀

Sida 3 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfa fram till November?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.