Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Vindsurfa Kap verde eller förslag

  • Vindsurfa Kap verde eller förslag

    Publicerad av jimmy-t på 31 augusti, 2012 vid 09:39

    Tänkte åka på resa i vinter. Har börjat surfa så jag tänkte resa någon stans där jag kan
    Surfa.
    Jag “kan” surfa men inte vända så det är ett projekt varje gång jag ska vända på djupt vatten.
    Har ni några förslag? Finns de bra ställe på kap verde där de inte går 5 meter höga vågor?
    Eller andra resmål som rekommenderas?

    /jimmy

    mag svarade 11 år, 3 månader sedan 9 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • kaolle

    Medlem
    16 september, 2012 vid 13:01

    Jag var på Kap Verde, ön Sol för några år sedan mitten av Januari , det var en ganska jämn frånlandsvind mellan 7 10 m/s varje dag. När jag kom tid så kunde jag inte vattenstarta på djupt vatten så jag tog en kurs vilket var ett lycko kast minst sagt. Jag hade en envis instruktör som frös i som en hund (c:a 23 gr i vattnet) men han gav sej inte. Angående vågor så finns det tre stränder på Sol en på ostsidan där i huvudsak kitare håller till, en sydlig med c:a 1 – 2 m vågor (trots frånlandsvind) och en i väst (Atlant sidan) där PWA touren håller till ibland ( [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=Ns29Nh71Qlc”]Final Windsurf Wave PWA Wave World Cup Sal, Cabo Verde 2007 – YouTube[/ame] ) mer behöver man inte säga det är bara mäktigt att gå längs med den stranden och känna hur hela hur det vibrera under fötterna när vågorna slår.
    Jag surfade bara på den sydliga stranden det var fullt tillräckligt för mej, däremot så var det ibland lite svårt att komma ut pga de stora vågorna , men jag fick lite tips och hjälp så det gick bra efter några försök trots min bristande teknik.
    Men jag kan verkligen rekommendera Sal om du vill vindsurfa på vintern, det är prinsvänligt och bra vinsurfing utrustning finns att hyra på ett flertal ställen längs med stranden, Fritidsresor vi åkte med har direktflyg och ett antal bra hotel vid stranden.
    Hör av dej om du tänker åka så kanske jag hänger på 🙂
    /Stefan

  • petter

    Medlem
    31 oktober, 2012 vid 08:24

    7-10? Är det mao stora vågbrädan man ska ta med och lägga fokus på 5.5-5.0 snarare än 4.0-5.0? Hur pålitliga är vindarna på Kap Verde om man tar en snabb chartersväng i feb/mars?

  • mag

    Medlem
    31 oktober, 2012 vid 10:44

    Mycket vindsäkert, men klart man kan ha otur.
    Stor vågbräda använder du klart mer än den lilla.

    Boa Vista ön har lite enklare vindsurfing än Sal.

  • petter

    Medlem
    31 oktober, 2012 vid 22:10

    Enklare på vilket sätt?

    Sand istället för klipp/korallrev?
    Jämnare och starkare vind?
    Enklare att ta sig till stranden?
    Snällare vågor?
    Mindre vågor?

  • mag

    Medlem
    1 november, 2012 vid 05:43

    Mer stådjupt, mindre sten, mindre vågor på vanliga stranden. Vinden är samma passadvind.

  • petter

    Medlem
    1 november, 2012 vid 12:14

    OK, hur är skillnaden på vågornas längd?

    Får jag bara ett tiotal bottom turns är jag nöjd oavsett om vågen är en meter eller runt mast! 🙂

  • mag

    Medlem
    1 november, 2012 vid 20:26

    Vågens längd beror på så många olika faktorer. Men BoaVistas har en snäll våg nära surfstranden som bryter länge när groundswellen är lite större. Sen finns fler bryt inom seglingsavstånd.

    Men tio svängar är väääldigt mycket, vart du än åker. 5 är också rätt många.

  • ludde_l

    Medlem
    3 november, 2012 vid 19:17

    Vad finns att göra mer än att utöva vattensporter? Jag funderar på att åka till KV med familjen, där de övriga tre inte surfar.

  • chris

    Medlem
    5 november, 2012 vid 18:17

    Man kan sola och bada. Santa Maria har en fantastiskt fin strand. Tycker även att “staden” Santa Maria är trevlig med bra restauranger När det gäller vågor finns det massor av ställen på Sal. Det bästa är att ta en taxipickup , så man får med utrustningen, och be att dom kör till bra vågställen.

  • mag

    Medlem
    7 november, 2012 vid 22:04

    Sola och bada punkt…inget annat att göra i princip.

  • piotr

    Medlem
    6 december, 2012 vid 09:40

    Är det någon uthyrare på Sal som rekomenderas extra, om man vill hyra både våg- och freeridebrädor (dvs med och “utan” vågor på samma strand)?? Någon som är bättre eller sämre (trevlig stämning, bra grejer etc)? Någon med lite sittmöjligheter/fika/solskydd för osurfande personer?

    Vi ska ner 2 v i januari och en vill segla mer och en mindre m vågor. Ska bli fint, och barnvakt (mormor/far) hänger med oxå.
    Peder

  • pappasurf

    Medlem
    20 december, 2012 vid 21:15

    Jag var på Sal (Santa Maria) i början av december 2012 med familj.
    Vinden låg hela veckan runt nord-ost på cirka 12ms. Jag var ute efter plattvatten och hyrde utrustning på två ställen men kollade in ett par andra center på stranden.
    Med början i Öster på den södra stranden:

    Club Angulo, hyrde inte där pga att vi bodde i andra änden av stranden men såg ut att ha riktigt fina grejer (Nya brädor och sjyssta segel). Även möjligt för medföljande familj att få solstol/restaurang. Många vindsurfare där, ligger längst i öster i Santa Maria.

    Surf zone, (mitt på stranden) också relativt nya grejer. Vet ej hur solstolstillgången är.

    Club mistral, Hyrde 1 gång där, mycket trevliga och relativt nya grejer. Finns solstolar som går att hyra till vänster om centret för cirka 10euro.

    Surf zone “runt hörnet på västra sidan” framför hotel Riu, köpte ett 5 timmarskort. Trevliga men lite äldre grejer (2010) med bland annat ett segel som sprack i toppen oprovocerat för mig. Gissar att de tar äldre utrustning från det andra centret. Frånlandsvind när jag var där med perfekt plattvatten för att öva gippar. Inga solstolar att hyra eller toalett då alla tillhör hotellet och restaurangen endast är för hotellets gäster (all inclusive).

    Priserna är de samma på alla ställen, 1h ~20eur. 5h-kort ~90eur. kommer inte ihåg vad det kosta heldag. Allt ingår, ta med UV-tröja eller köp på plats för 45eur.
    Om vinden ligger på nordost är Förmodligen Club Angulo att rekomendera för platt och våg.

  • jimmy-t

    Medlem
    31 december, 2012 vid 14:39

    Nu är resan bokad, åker till Sal den 30 januari 😀 hade bokat ett nybyggt hotell precis vid den södra stranden, tänkte de va bra för man kan gå & äta mellan åken 🙂 fick mejl i veckan om att hotellet inte är/blir färdigt så är ombokad på ett hotell 3km från den södra stranden ( östra stranden ligger hotellet på) nu förhandlar jag om gratis transporter mellan hotellet och surfingen så vi får se vad som händer. Hur som så hoppas jag på lite bra surfing 😀

  • mikaelrexander

    Medlem
    8 januari, 2013 vid 08:49

    Jag och tjejen drar ner till Sal 20 feb.

    Är det någon ide att ta med en shorty.
    Gillar inte att frysa 🙂

  • mag

    Medlem
    8 januari, 2013 vid 11:38

    Ja, ta med shorty eller tunn heldräkt.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Vindsurfa Kap verde eller förslag

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.