Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfa utomlands

Taggad: ,

  • Vindsurfa utomlands

    Publicerad av allen på 20 juli, 2017 vid 10:52

    Vad har ni för bra ställen man kan åka till utomlands?

    Är det enkelt att ta med bräda och hela riggen? Hyra blir dyrt för 2 veckor så tänkte ta med allt jag har.

    Kan man knata ner till stranden och bara rigga upp det eller finns det särskilda ställen man får surfa?

    Man kanske inte får på en vanlig strand..

    Något att tänka på? (förutom risken för hajar då)

    pedersen svarade 6 år, 8 månader sedan 7 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • challgren

    Medlem
    20 juli, 2017 vid 18:09

    Vad har du för budget och vilken tid på året tänker du dig?

  • allen

    Medlem
    20 juli, 2017 vid 18:51

    Budgeten kan ligga på som mest cirka 18000 för 2 veckor, är det tillräckligt? +/- 2000 då…

    Vill gärna veta bra ställen för en nybörjare som gått till 120 liters klassen 😛

    Bara det inte finns begränsningar om man skulle ta med utrustningen på en charterresa och det visar sig att man inte får surfa vid vanliga stränder. 😢

  • allen

    Medlem
    21 juli, 2017 vid 07:57

    Tid på året spelar ingen roll, men säg under hösten eller januari.

  • challgren

    Medlem
    21 juli, 2017 vid 16:33

    Är du ute efter att lära dig vågsegla eller mest köra freeride? Finns många alternativ.

  • allen

    Medlem
    21 juli, 2017 vid 16:45

    Vindsurfa tänkte jag, jag är ju rätt ny, 29 år och har tvingat mig till att gå ner till 120 liters nivån.

    Tänkte typ lagom blåsiga ställen nånstans i Europa med bra värme eöler så man kan ha våtdräkt där det inte är alltför kallt.

    Budget max 20000.

    Jag har ju egna grejer så det borde bli hyfsat billigt…

  • irieman

    Medlem
    21 juli, 2017 vid 23:28

    Kolla in Tarifa, riktigt schysst ställe med otroliga stränder. Kan dock blåsa rejält hårt, speciellt under sommaren och speciellt när Levanten råder (vind från Medelhavet). Allt från 3.4 till 6.5 brukar behövas.

  • Aquario

    Medlem
    22 juli, 2017 vid 06:25

    Ja Tarifa tycker jag också är ett bra tips, har varit där på en dagsutflykt och hyrt utrustning. Har funderat på att lasta utrustningen i bilen och köra ned någon gång. Fantastiska stränder liknande Sandhammaren, Tylösand eller Bornholm. Norra delen vid Dunes är nog bäst om man vill slippa trassla in sig med kitare, cirka 18 grader i vattnet och inga hajar enligt uthyraren. Såg dock en uppspolad havssköldpadda när jag var där.

  • robin

    Medlem
    23 juli, 2017 vid 09:50

    Det finns en hel del ställen, till exempel gardasjön i Italien, Karpathos och flera andra öar i Grekland, Tarifa i Spanien, delar av Kanarieöarna, något ställe i Egypten. Gemensamt för de flesta är tyvärr att sommaren är bäst. På vintern är det kanske Kap Verde som är mest lättillgängligt, har för mig att det blåser där året om.
    Gällande frakt så får man kolla med flygbolaget. Gärna skriftligt besked som du kan ta med till flygplatsen om det är något krångel.

  • pedersen

    Medlem
    23 juli, 2017 vid 11:30

    Rekommenderar inte Kap Verde om man känner sig som nybörjare. Side of på vindsurfingstranden i Santa Maria, man får kämpa en del för att komma tillbaka till hyrstället (=stressande). Resten av stränderna vindsurfas bara vid rätt förhållande (typ vågor). På Kite beach (side on) är som det låter bara kitare som surfar.

  • john1

    Medlem
    23 juli, 2017 vid 16:39

    Har varit i Porto Pollo (Norra Sardinien), mycket vindsäkert, passar bra för nybörjare/plattvattensegling.
    Finns flygplan till Alghero.
    http://www.procenter.it/ Detta är ett hyrcenter, men all möjlighet finns att ha dina grejor där: Har bara varit där utan att surfa, men sätt att det är en fantastisk surfplats.bör ha hyrbil, mycket vackert område (Costa Smeralda). Angående bilkörning så kör folket på Sardinien lugnt och sansat.
    Har surfat vid Tarifa för flera år sedan, ett problem där var att surfprylar lätt blev stulna, men vet inte hur det är nu.
    Långs med Costa del Sol (Andalucia) är det för mycket hotel/privat långs med kusten, svårt att komma ner till vattnet.
    Jag skall i alla fall tillbaka till Porto Pollo och vindsurfa. Finns vågplatser längre ut va jag minns.
    JJ.

  • allen

    Medlem
    23 juli, 2017 vid 18:13

    Jättetack för svaren!

    Har suttit och kollat upp ställena ni saht och jag tror tarifa verkar riktigt bra för mig. Sardinien är nog också bra men vindarna där verkar inte vara säkra?
    Jag kolla windytv och ser bara 8 knop nu.

    Långgrunt och plattvatten är annars bra. Ska definitivt prova tarifa först då det verkar mer vindsäkert.

  • Aquario

    Medlem
    24 juli, 2017 vid 09:37

    Hej!
    Lånar den här tråden lite eftersom jag själv börjar bli desperat efter sol och vind, har kollat upp prognosen för Tarifa de närmsta veckorna via Windfinder appen och konstaterat att det inte verkar blåsa speciellt mycket där. Däremot verkar Guincho i Portugal leverera och jag har läst en del trådar som hyllar Guincho till skyarna men är det bara ett ställe för hårdkokta vågryttare eller finns det spots även för den som föredrar freeride i lite lugnare vatten?

  • pedersen

    Medlem
    28 juli, 2017 vid 18:18

    Är i Portugal (Silverkusten) nu och det har blåst som attan hela veckan. Här i Peniche vindsurfas det inte utan det är vågsurf som gäller. 22 grader i luften, men svinkallt i vattnet.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfa utomlands

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.