Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vindsurfing Haga Park/Beijershamn

  • bulanb

    Medlem
    16 juni, 2015 vid 05:17

    Detta måste vi givetvis respektera. Det hade varit mycket tråkigt om vi blir helt avstängda från segling bara för att folk inte kan sköta sig. 😈

  • mattias-j

    Medlem
    16 juni, 2015 vid 06:27

    Jag är och har alltid varit väldigt intresserad av fåglar. Varit uppe i gryningen med min far när jag var liten, suttit på mossar och i fågeltorn och tittar på fåglar. Inte EN enda gång har jag stört någon fågel genom att segla i dammen. Tycker det är enormt tråkigt att inte dessa fågelskådare kan se den större bilden. Det som kan se illa ut är när man kommer in i dammen är om det ligger 200 Kanadagäss där som lyfter och byter sida med ett jävla skränande. Men Skärfläckan, Standpiplärkan, Strandskatan, Tärnorna…. Dom går och pickar i sanden eller dyker efter fisk tre meter från oss när vi seglar förbi, dom tittar inte ens upp!! Det har hänt flera gånger att tärnans ungar satt sig på min bom när man lagt ifrån sig grejorna. Jag njuter varje gång av fågellivet när jag seglar där. Vem är det som bestämmer detta? Ge mig namn och nummer så jag åtminstone kan få göra min röst hörd.

    Vad menas med hänsynsområde? Beträdnadsförbud, ok, jag går aldrig upp på revet mellan 1 april och 31 augusti som varit de regler vi haft förut. Menar ni på fullaste allvar att vi enligt dessa nya regler inte ska segla där alls??

  • badjanne

    Medlem
    16 juni, 2015 vid 10:07

    Jag blir också lite konfunderad av ordet “hänsynsområde” och tycker det måste förtydligas så att inga missförstånd uppstår. De få gånger jag varit i dammen har det alltid varit en självklarhet att ingen går upp på sandbanken. Vilar man sker det ute i vattnet.

  • faster

    Medlem
    16 juni, 2015 vid 21:05

    hittade detta http://www.sxk.se/content/nya-h%C3%A4nsynsomr%C3%A5den-2011-0
    enligt denna sida är högsta fart 5-7 knop:frown:

  • tobhed

    Medlem
    21 juni, 2015 vid 20:43

    Ser ut som liknande regler som har funnits på näset nu ganska många år. Jag tolkar det absolut som om man inte kan segla i dammen 1 april-31 oktober, men det hade ju varit bra om någon från styrelsen skulle vilja kommentera detta så man vet till 100%
    Extremt tråkigt om man nu inte får segla där längre…

  • sailortrash

    Medlem
    22 juni, 2015 vid 07:12

    det finns inget underlag för att förbjuda vindsurfing i ett “hänsynsområde”. Vindsurfare för inte oväsen, driver inte upp ngt svall eller orsakar några föroreningar pga av sitt utövande. Det finns inget stöd i forskningen (som är rätt tunn vad gäller fåglar vind/kitesurfing) för att vindsurfing i den omfattning som sker på Haga park skulle ha ngn påverkan på kort eller lång sikt. Jag har letat i de största databaserna.

    Det man kan stödja en begränsning på är förskitighetsprincipen, för man vet helt enkelt inte. Det är nog rimligt att förbjuda att vindsurfare stiger iland på strandängarna, eller kanske att de befinner sig inom 50 meter eller så. Men knappast att de befinner sig på vattnet.

    funktionen med ett förbud är som bäst förebyggande. dvs man tror kanske inte att en och annan vindsurfare stör, men om ALLA börjar segla där så trängs fågellivet undan.

    Det skulle behövas att vindsurfare organiserade sig nationellt faktiskt (eller att svenska vindusrfingförbundet tar tag i frågan), och kräva evidensbaserat beslutsunderlag innan denna typ av restriktioner införs. vad stödjer iden om att förekomsten av vindsurfing påverkar fåglarnas långsiktiga existens helt enketl. Man kan nog överklaga också, om man vågar..

  • dr-masse

    Medlem
    22 juni, 2015 vid 12:16

    Och hur mycket störs fåglarna av vindsurfare på vattnet när det blåser 15 sekundmeter eller mer… de har nog annat att tänka på då. Som att inte flyga.

    Det börjar bli väldigt tröttsamt, det här. Och även om jag personligen inte alls är särskilt påverkad skulle jag nog vara lite smågrining över denna typ av hittepåregler ifall jag ägnade mig åt speedsegling. Hoppas verkligen inte att dessa tankar kring vindsurfing och fågelliv sprider sig, då kan det bli problem på fler ställen.

    Att inte beträda naturreservatet är däremot helt självklart.

  • sailortrash

    Medlem
    22 juni, 2015 vid 12:25

    som sagt, det blir lättare att hävda ngt om sker ngt organiserat. Ornitolgerna är väldigt organiserade och fåglar är bland de mest välanvända “hur mår miljön”-indikatorer vi har i Sverige. MEN, i detta fall har de inget på fötterna vill jag påstå, utan dessa förbud argumenteras det för mha av magkänsla (som rätt mycket inom samhällsplneringen iofs).

    jag kan ställa upp och ta debatten med fågelskådarna=). Eller så kanske vi ska organisera en egen studie helt enkelt, undersöka frågan med vetenskapliga metoder? Detta enda som behövs är egentligen lite frivilliga surfare, tillstånd från länsstyrelsen och lite utrustning (och vind och fåglar…)..

    borde gå att få till..

    gjorde de inte ngt sådant här i Skåne förre året? har för mig att det var en tråd om det..

    /M

  • badjanne

    Medlem
    23 juni, 2015 vid 07:19

    I denna länk pågår liknande diskussioner.
    Länsstyrelsen avsatte 550.000 kr at utreda hur fågellivet störs av vindsurfing och kitesurfing men tyvärr blev ingenting av.
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?94596-Skanör-Open!

  • sailortrash

    Medlem
    23 juni, 2015 vid 08:26

    det borde verkligen göras en riktig studie, helst på flera konfliktområden samtidigt så att man kan göra en oberoende jämförelse där inte tiden på året spelar roll. synd att det inte blev ngt av.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vindsurfing Haga Park/Beijershamn

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.