Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfingbräda för insjöbruk

  • Vindsurfingbräda för insjöbruk

    Publicerad av evertk på 2 augusti, 2014 vid 21:33

    Har testat Kona One i Varamobaden, är det den generella uppfattningen att det är den lämpligaste brädan om jag primärt kommer att vindsurfa i en insjö (Möckeln i Karlskoga)?

    svenne svarade 9 år, 8 månader sedan 7 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • the_novice

    Medlem
    2 augusti, 2014 vid 21:59

    Nä, den är ju en helt förlegad modell. Sådana brädaor körde man med på 80-talet…

    Skaffa en modern, lättplanad bräda med lite mera volym, och bredd, än vad man skulle använda på kusten. Det beror lite på vad du väger, men en modern bräda kring 130-150 liter planar tidigare och är mycket roligare att segla med, jmf med Konan.

  • sailortrash

    Medlem
    3 augusti, 2014 vid 07:06

    det beror ju på sjön…vättern (och vänern) är ju på gränsen till innanhav, så vindarna blir ju både bra och stabila. då finns det ju massa olika brädor att välja på

    annars kan ju vindarna vara väldigt ostabila på mindre vattenytor och blåsa i cirklar, då vill man ju ha en bräda med centerbord och med bra flytkraft. alt. till kona kan ju vara ngn större freeride med centerbord. Det har körts en hel del kona där jag brukar segla, och de brukar komma igång runt 7 m/s, alltså typ som en vanlig freeride runt 150 l. Men de är ju väldigt långa och man ser att nosen ofta ligger och dunkar i vattnet när de planar (men kanske inte i en sjö med plattvatten). vanlig freerideshape går ju snabbare och bättre.

    men Kona är ju en stor tävlingsklass om man gillar sånt

  • evertk

    Medlem
    3 augusti, 2014 vid 07:10

    @The_Novice 725624 wrote:

    Nä, den är ju en helt förlegad modell. Sådana brädaor körde man med på 80-talet…

    Skaffa en modern, lättplanad bräda med lite mera volym, och bredd, än vad man skulle använda på kusten. Det beror lite på vad du väger, men en modern bräda kring 130-150 liter planar tidigare och är mycket roligare att segla med, jmf med Konan.

    Ligger på 65kg

  • the_novice

    Medlem
    3 augusti, 2014 vid 09:49

    Med den vikten (jag väger själv ca 64kg) så behövs det inte så stora grejor. Det beror lite på din nuvarande nivå, men en bräda kring 130liter (eller 150l beroende på din nivå) och två segel, ca 6.5 och 7.5, bör räcka långt.

  • aviature

    Medlem
    3 augusti, 2014 vid 14:42

    @evertk 725621 wrote:

    Har testat Kona One i Varamobaden, är det den generella uppfattningen att det är den lämpligaste brädan om jag primärt kommer att vindsurfa i en insjö (Möckeln i Karlskoga)?

    Min erfarenhet från sommaren (Mjörn) är att insjö kräver en bräda med centerbord.

    Den primära orsaken är att du kan kryssa (ta höjd mot vinden) utan att plana och på så sätt ta dig hem även när vinden är svag. Insjövindar tenderar till att skifta både i riktning och styrka, planing kan bara ske periodvis och i starka vindförhållanden.
    Den sekundära orsaken är att du får en stabilare bräda att stå på när det blåser byigt, vilket det nästan alltid gör.

    Moderna brädor med uppfällbart centerbord ger dig alla möjligheter att utnyttja brädan som vanlig (och plana), eller anlägga så mycket centerbord du behöver för stunden för att vindsurfa utan att ramla i.

    Din vikt och erfarenhet ger dig hur stor volym du behöver på brädan. Antalet segel ger dig möjlighet att surfa även när det blåser rejält.

    Insjösurfing är kul och givande för oss som bor nära att slippa ta sig ut till “folkhavet”

  • svenne

    Medlem
    3 augusti, 2014 vid 15:02

    Jag har en bräda du kan få köpa. Fanatic Bee 144, en jäkla raket. Jag har gjort 30 knop på den – på insjö – och den kryssar som en torped, även i lättvind.
    1000 spänn med stroppar och fenor och du kan segla tills du storknar. Ett camber eller freeridesegel på 6,5-7,5 kvm och du planar på skitvind.

  • kailua

    Medlem
    3 augusti, 2014 vid 17:38

    Hej
    Seglar själv i Skagern, Hjälmaren och ngn gång i Vänern söder om Kristinehamn/Hulthamn. (dit har du ju nära från Karlskoga och det är nästan som havet…)
    Jag är återfallare och gick i samma tankar som du för ett år sedan. Van med Courseracer från 80-90 tal och slalom/295 från samma era. efter otaliga timmar på surfzones forum så landade jag i att Freeridebräda på runt 145 liter var rätt för mina 85 kg. efter 10 tillfällen i år så vet jag att brädval blev rätt ( begagnad Fanatic Shark) dock så räcker inte 6,6 m2 till. ska skaffa ett till runt 8 m2 för att plana tidigare och få mer surftid.
    Har själv spanat på Möckeln då jag jobbar i Karlskoga och vid rätt vindar. (Nord eller syd) så borde vindarna bli bra.
    Testade min gamla Mistral courseracer i veckan och växlade mellan den och Sharken och visst- långbrädan seglar ju utan att plana vilket kan vara trevligt en fin sommardag med svag bris, men det är de facto mycket roligare med en planande freeride när det väl blåser..
    Så mitt tips är – börja med en rejält stor freeride och två lämpliga segel.
    Nu väger du 20 kg mindre än jag så kanske klarar du dig på runt 130 liter och ett segel på runt 7,5 m2 och ett på 6m2. Segelstorlek får du tänka till lite efter egen förmåga…
    Sen kanske du vill ha ett mindre ändå för dagar med hård vind men då blir det risk att brädan ändå känns för stor. Jag upplever 5,5 på min bräda som för litet…

  • irieman

    Medlem
    3 augusti, 2014 vid 17:44

    @Svenne 725648 wrote:

    Jag har en bräda du kan få köpa. Fanatic Bee 144, en jäkla raket. Jag har gjort 30 knop på den – på insjö – och den kryssar som en torped, även i lättvind.
    1000 spänn med stroppar och fenor och du kan segla tills du storknar. Ett camber eller freeridesegel på 6,5-7,5 kvm och du planar på skitvind.

    Aha, den där brädan känner man ju igen! 🙂 Grym bräda som sagt!

  • kailua

    Medlem
    3 augusti, 2014 vid 17:56

    Hej igen – Ska tilläggas att vindsurfing är skitkul på Långbräda också
    Det viktiga är att komma igång oavsett brädval 🙂

  • evertk

    Medlem
    4 augusti, 2014 vid 21:07

    Lite som att den bästa kameran är den man har med sig då 🙂

    Har kollat på Starboard till att börja med:
    GO 131
    Ultrasonic 147
    Futura 131
    AtomiQ 110
    Carve 131

    Någon som vill kommentera någon av dessa eller lägga till nån kandidat?
    Kanske någon Exocet?
    Tycker det är enormt svårt att få en uppfattning på begagnatmarknaden också, man behöver ju nästan känna till varje enskilda bräda. Har tittat på surfspot.se, tycker dom verkar ha ett bra utbud.
    Någon kanske kan rekommendera ett komplett paket? http://www.surfspot.se/vindsurfing/brador/kompletta-paket.html
    Jag vill verkligen ha en bräda att utvecklas på, och inte känner att jag fått ut max av på ett par säsonger.

  • svenne

    Medlem
    4 augusti, 2014 vid 21:17

    Just därför ska du köpa min röda Fanatic för småpengar. Jag har haft den i 10 år och den är fortfarande kul. Antingen blir du biten och köper en livligare/kortare/bredare bräda nästa år och fortsätter med samma segel, eller så inser du att det inte var din grej och lägger ner det.

  • evertk

    Medlem
    4 augusti, 2014 vid 21:21

    @Svenne 725694 wrote:

    Just därför ska du köpa min röda Fanatic för småpengar. Jag har haft den i 10 år och den är fortfarande kul. Antingen blir du biten och köper en livligare/kortare/bredare bräda nästa år och fortsätter med samma segel, eller så inser du att det inte var din grej och lägger ner det.

    Ok, tips på rigg till den?

  • svenne

    Medlem
    4 augusti, 2014 vid 21:32

    Allt från 6.0 och uppåt. Den går jättebra med mitt Traction 6.5, men gick minst lika bra med 7.5 tävlingssegel. Är säker på att Irieman körde ännu större på samma bräda.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfingbräda för insjöbruk

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.