Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfingbrädan tar in vatten RRD

  • Vindsurfingbrädan tar in vatten RRD

    Publicerad av spinken på 27 oktober, 2019 vid 21:37

    Hej!
    Finns det någon med koll på läget?
    Får för mig att det läker i mastboxen längst fram, RRD Firewave 92 2013.
    Verkar inte vara gjord i ett stycke som på min 2017 93 Skate……sitter typ en puzzelbit längst fram?
    min enda RRD så ingen att jämföra med….vanligt fenomen?
    Hittar inget på nätet…
    Mvh Spinken

    sailortrash svarade 4 år, 2 månader sedan 4 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • bjorn-daniels

    Medlem
    28 oktober, 2019 vid 11:42

    Bild?
    Pusselbit nere i själva boxen?
    När boxar läcker brukar skummet kollapsat, kolla om boxen är stumm genom att trycka på den. Sen brukar laminatet släppa från boxen så det blir en smal spalt mellan laminat och box.synns inget går det även att kolla med såpvatten, ta ur luftskruven, ha brädan ute i kyla, sätt i luftskruven efter några timmar och ta in i värmen. Pensla såpvatten där du tror det läcker. Bubblar det är det hål ;funkar dock inte på brädor med gortexvenyil.Är det så är det bara att ta ur boxen och torka ur, ersätta kollapsat skum med divinycell samt laminera in ny box eller återanvända den gamla om det går.

  • sailortrash

    Medlem
    28 oktober, 2019 vid 15:26

    Sorry att jag kapar tråden här, men jag funderar själv på vilken slags hållfasthet man behöver för en mastbox. Jag tänkte jag skulle sätta in en till mastbox för att få lite bättre position för foil på en bräda, ska man ha d-cell runt ller räcker det att sätta rakt ner i EPS?

  • bjorn-daniels

    Medlem
    28 oktober, 2019 vid 18:26

    Beror på hur hårt du ska köra😜. För ”vanlig” foil så skulle jag säga att det duger rätt i eps:n, speciellt när du eftermonterar med väv under boxen upp på däcket. Framförallt på vågbrädor och freestyle det behövs, men samtidigt så skadar det inte med divinycell.

    Sorry att jag kapar tråden här, men jag funderar själv på vilken slags hållfasthet man behöver för en mastbox. Jag tänkte jag skulle sätta in en till mastbox för att få lite bättre position för foil på en bräda, ska man ha d-cell runt ller räcker det att sätta rakt ner i EPS?

  • sailortrash

    Medlem
    28 oktober, 2019 vid 18:42

    Åright
    Tack. Har ingen d cell som räcker för 10” mastskena så det blir nog utan

    Pajjar det så får mam ta det då
    Kanske inte ens sitter i d cell nu, och det har ju hållt. Vet inte vad som är standard på freeridefabriksbrädor

  • spinken

    Medlem
    28 oktober, 2019 vid 22:16

    Hej Bjorn!
    Tack för tips.
    Teori…. börjar tro att mastboxen och luftskruvsdelen är 2 separata delar som skjuts och limmas ihop?
    Körde såpatricket och det visade sig att laminatet/däcket har släppt lite vid luftskruven…
    Kan man trycka i lite snabbepoxi med sprutan? inte så lätt att göra rent….el snitta upp
    och laminera…
    Börjar gå trögt att få ut vatten i luftskruven med hushållspapper-strut, finns det några knep?
    0,25 kg för tung ännu mot tidigare vägning…

  • hakuna

    Medlem
    29 oktober, 2019 vid 11:03

    Hej Bjorn!

    Börjar gå trögt att få ut vatten i luftskruven med hushållspapper-strut, finns det några knep?

    Tar lång tid, men bastu med låg temp eller på värmegolv. Och luftavfuktare. Torr till jul!

  • bjorn-daniels

    Medlem
    29 oktober, 2019 vid 16:28

    Som sagt värme och torr luft, men problemet är att det är väldigt liten luftväxling genom luftskruven dvs tar extremt lång tid. I praktiken blir det aldrig torrt i brädan. Man behöver öppna upp brädan för att få mer luftväxling och även då kan det ta tid om det är mkt vatten i brädan. Limma delamineringen med epoxi kommer tyvärr inte hålla nån längre stund. Har det väl börjat svikta där blir det inte bättre. En del lägger igen skruven helt (laminerar över) och kör så länge det håller. Annars är det boxbyte som gäller, relativt enkelt ingrepp om man har lite vana.

  • hakuna

    Medlem
    31 oktober, 2019 vid 08:16

    Som sagt värme och torr luft, men problemet är att det är väldigt liten luftväxling genom luftskruven dvs tar extremt lång tid. I praktiken blir det aldrig torrt i brädan.

    Teoretiskt, när det inte droppar längre (om det gjorde det så är det nog kört redan från start iofs), spelar det någon roll vilket håll hålet är mot?

  • bjorn-daniels

    Medlem
    1 november, 2019 vid 07:16

    Som sagt värme och torr luft, men problemet är att det är väldigt liten luftväxling genom luftskruven dvs tar extremt lång tid. I praktiken blir det aldrig torrt i brädan.

    Teoretiskt, när det inte droppar längre (om det gjorde det så är det nog kört redan från start iofs), spelar det någon roll vilket håll hålet är mot?

    Jag brukar köra hålet/skadan som lägsta punkt och låta tyngdkraften jobba. Svenne skrev lite om vatten i brädan för några år sen.
    https://primenta.se/infowiki/vatten-i-sandwich/

    Svara på: Vindsurfingbrädan tar in vatten RRD

  • sailortrash

    Medlem
    11 januari, 2020 vid 08:26

    Jag återupplivar dena tråd:

    Jag har fräst en skenan i min bräda för mastbox, och det verkar sitta d-cell kring mastboxen från fabrik. Verkar vettigt.

    Men en sak jag la märke till att eps i nya rännan är mjuk, trots att den är torr och sandwhichen ligger an som den ska

    Den sviktar liksom när man tummar ner den. Brädan är mjuk över större delen av däcket, och jag trodde mjukheten satt i sandwhichen ngnstans. Men nu verkar det som om att själva eps är mjuk

    Ngn som vet varför?

  • bjorn-daniels

    Medlem
    12 januari, 2020 vid 10:04

    Eps sviktar ju en del, antar att det är betydligt mer än i andra brädor du karvat i?
    En del brädor har väldigt lågdensitets eps och inte alltid särskilt mycket förstärkningar i däcket, då sviktar det lite om man trycker på det.
    Har du en “lös” kant dvs fräst ett hål så sviktar sandwich/däcklaminat mkt mer.
    Du kan ha en skada i eps:n längre ner i skummet (spricka parallellt med däcket) vilket gör att däcket sviktar.

  • sailortrash

    Medlem
    13 januari, 2020 vid 09:04

    Jag fräste en ny mastfotsränna, det är egentligen allt jag sett av insidan. Himla skumt alltså. Det jag vet är att brädan gått som hyrbräda tidigare i varmare breddgrader. Den kanske helt enkelt bara är väldigt mkt körd och legat i sol mkt.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    13 januari, 2020 vid 09:48

    Skulle som sagt var kunna vara en spricka längre ner i epsn parallellt med i däcket. Låter inte orimligt om den gått som hyrbröda, legat för varmt och poppat.

  • sailortrash

    Medlem
    13 januari, 2020 vid 11:43

    Skulle som sagt var kunna vara en spricka längre ner i epsn parallellt med i däcket. Låter inte orimligt om den gått som hyrbröda, legat för varmt och poppat.

    Ja det lär jag aldrig få veta
    Brädan håller dock. 130 l så inget man hoppar med ändå. Funkar bra med foil (powerbox). Bra ämne att såga i, ska nog sätta en foilbox (dubbla spår) på undersida också och testa att supa, kite och kanske köra lite v-surf våg med också.
    Nosen kanske ryker en dag också om jag blir bra på foil=)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfingbrädan tar in vatten RRD

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.