Vindsurfingbrädan tar in vatten RRD

This topic has 9 svar, 4 deltagare, and was last updated 1 week, 5 days sedan by  Bjorn Daniels.

• Författare
     Spinken 
    Deltagare

Hej!
    Finns det någon med koll på läget?
    Får för mig att det läker i mastboxen längst fram, RRD Firewave 92 2013.
    Verkar inte vara gjord i ett stycke som på min 2017 93 Skate……sitter typ en puzzelbit längst fram?
    min enda RRD så ingen att jämföra med….vanligt fenomen?
    Hittar inget på nätet…
    Mvh Spinken

Bjorn Daniels 
    Deltagare

Bild?
    Pusselbit nere i själva boxen?
    När boxar läcker brukar skummet kollapsat, kolla om boxen är stumm genom att trycka på den. Sen brukar laminatet släppa från boxen så det blir en smal spalt mellan laminat och box.synns inget går det även att kolla med såpvatten, ta ur luftskruven, ha brädan ute i kyla, sätt i luftskruven efter några timmar och ta in i värmen. Pensla såpvatten där du tror det läcker. Bubblar det är det hål ;funkar dock inte på brädor med gortexvenyil.Är det så är det bara att ta ur boxen och torka ur, ersätta kollapsat skum med divinycell samt laminera in ny box eller återanvända den gamla om det går.

Crater Composites - Lagning, ombyggnad, nykonstruktion av kompositer

sailortrash 
    Deltagare

Sorry att jag kapar tråden här, men jag funderar själv på vilken slags hållfasthet man behöver för en mastbox. Jag tänkte jag skulle sätta in en till mastbox för att få lite bättre position för foil på en bräda, ska man ha d-cell runt ller räcker det att sätta rakt ner i EPS?

Bjorn Daniels 
    Deltagare

Beror på hur hårt du ska köra😜. För ”vanlig” foil så skulle jag säga att det duger rätt i eps:n, speciellt när du eftermonterar med väv under boxen upp på däcket. Framförallt på vågbrädor och freestyle det behövs, men samtidigt så skadar det inte med divinycell.

Sorry att jag kapar tråden här, men jag funderar själv på vilken slags hållfasthet man behöver för en mastbox. Jag tänkte jag skulle sätta in en till mastbox för att få lite bättre position för foil på en bräda, ska man ha d-cell runt ller räcker det att sätta rakt ner i EPS?

sailortrash 
    Deltagare

Åright
    Tack. Har ingen d cell som räcker för 10” mastskena så det blir nog utan

Pajjar det så får mam ta det då
    Kanske inte ens sitter i d cell nu, och det har ju hållt. Vet inte vad som är standard på freeridefabriksbrädor

Spinken 
    Deltagare

Hej Bjorn!
    Tack för tips.
    Teori…. börjar tro att mastboxen och luftskruvsdelen är 2 separata delar som skjuts och limmas ihop?
    Körde såpatricket och det visade sig att laminatet/däcket har släppt lite vid luftskruven…
    Kan man trycka i lite snabbepoxi med sprutan? inte så lätt att göra rent….el snitta upp
    och laminera…
    Börjar gå trögt att få ut vatten i luftskruven med hushållspapper-strut, finns det några knep?
    0,25 kg för tung ännu mot tidigare vägning…

hakuna 
    Deltagare

Hej Bjorn!

Börjar gå trögt att få ut vatten i luftskruven med hushållspapper-strut, finns det några knep?

Tar lång tid, men bastu med låg temp eller på värmegolv. Och luftavfuktare. Torr till jul!

Bjorn Daniels 
    Deltagare

Som sagt värme och torr luft, men problemet är att det är väldigt liten luftväxling genom luftskruven dvs tar extremt lång tid. I praktiken blir det aldrig torrt i brädan. Man behöver öppna upp brädan för att få mer luftväxling och även då kan det ta tid om det är mkt vatten i brädan. Limma delamineringen med epoxi kommer tyvärr inte hålla nån längre stund. Har det väl börjat svikta där blir det inte bättre. En del lägger igen skruven helt (laminerar över) och kör så länge det håller. Annars är det boxbyte som gäller, relativt enkelt ingrepp om man har lite vana.

hakuna 
    Deltagare

Som sagt värme och torr luft, men problemet är att det är väldigt liten luftväxling genom luftskruven dvs tar extremt lång tid. I praktiken blir det aldrig torrt i brädan.

Teoretiskt, när det inte droppar längre (om det gjorde det så är det nog kört redan från start iofs), spelar det någon roll vilket håll hålet är mot?

Bjorn Daniels 
    Deltagare

Som sagt värme och torr luft, men problemet är att det är väldigt liten luftväxling genom luftskruven dvs tar extremt lång tid. I praktiken blir det aldrig torrt i brädan.

Teoretiskt, när det inte droppar längre (om det gjorde det så är det nog kört redan från start iofs), spelar det någon roll vilket håll hålet är mot?

Jag brukar köra hålet/skadan som lägsta punkt och låta tyngdkraften jobba. Svenne skrev lite om vatten i brädan för några år sen.
    https://primenta.se/infowiki/vatten-i-sandwich/

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

svara

Sveriges största community för vindsurfing, kitesurfing, vågsurfing och SUP sedan 1998
©2019 Surfzone - Share the Stoke

Logga in med

Facebook
 Google

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account