Senaste nytt Forums Övriga Branschnyheter Vindtjänst med aktuella vinduppgifter, FindWind.se

  • rickard_nr1

    Medlem
    8 juli, 2014 vid 18:51

    va tror du om att konvertera in de sports som är väluppdaterade i spotguide.kicks-ass.net
    kan lägga lite tid på att lägga in dem i dokumentet om så önskas 😉

  • pepparkorn

    Medlem
    8 juli, 2014 vid 20:47

    @Rickard_nr1 724868 wrote:

    va tror du om att konvertera in de sports som är väluppdaterade i spotguide.kicks-ass.net
    kan lägga lite tid på att lägga in dem i dokumentet om så önskas 😉

    Rickard! Det vore hur bra som helst. Gärna!

  • rickard_nr1

    Medlem
    10 juli, 2014 vid 19:01

    Lade till 2 kolumner med för att kunna länka till spot på spotguide samt länk till spot i streetview, mer som en bra å ha sak:P
    har lagt in dom i mitt område som jag känner igen. ska vandra söderut å kika igenom 😉

  • pepparkorn

    Medlem
    11 juli, 2014 vid 10:04

    @Rickard_nr1 724922 wrote:

    Lade till 2 kolumner med för att kunna länka till spot på spotguide samt länk till spot i streetview, mer som en bra å ha sak:P
    har lagt in dom i mitt område som jag känner igen. ska vandra söderut å kika igenom 😉

    Elegant. Och jag vill också ställa frågan.. Våra spots finns förstås i verkligheten. Havet och sjöarna äger dem. Samtidigt har människor lagt ned tid och kraft för att samla dem i digitala spotguider. Vad säger kulturen och normen, fritt att hämta information från andra och länka till andra?
    Vad tycker de som står bakom andra spotguider?

    Har själv för få år i surfcommunityn för att känna mig säker på om det finns ömma tår att trampa på eller inte? Ge mig gärna råd, dåd och synpunkter.

  • rickard_nr1

    Medlem
    11 juli, 2014 vid 14:32

    Det är samma här med erfarenheten, men jag tänker att om de finns upplagda på spotguide så är de officiellt godkända.
    Spotguide är ju ett självskötande förråd eftersom man får regga sig å själv och sen registrera sin spot. Någon har säkert lagt in flera men jag skulle själv känna att de är kul att informationen kommer ytterligare till nytta om jag lagt ut den. Om man dessutom utöver får de som spotguide saknar nämnligen aktuella förhållanden är de ju nära på komplett. Sen vet jag inte hur din ambition med findwind ligger om du nöjer dig med att köra kort info om spot och vindinfo eller om du utvecklar de till något saftigare med allt spotguide har och lite därtill.
    tycker iaf att initiativ ska hyllas inte minst om man som mig är pryltokig och gillar information:D

  • fastlandsguten

    Medlem
    11 juli, 2014 vid 18:49

    Infon på Gotland senast två dagar har visat sig vara korrekt. Ljugarn, Ekeviken ha stämt bra med verkligheten, bra jobb! Historiken är intressant att se efter när man tyckte det ökade…

  • pedersen

    Medlem
    15 juli, 2014 vid 19:02

    Ohyeaah
    Bra jobbat 🙂

  • pepparkorn

    Medlem
    20 juli, 2014 vid 16:18

    Jag har adderat en kartfunktion! Helt ok redan nu men inte färdig. 🙂
    Ni når den via huvudmenyn men bäst genom att klicka på rubriken i spotlistan dvs. “Alla” eller “Västkusten” eller “Gotland”.

    Mycket nöje – hoppas jag.

  • rickard_nr1

    Medlem
    21 juli, 2014 vid 07:18

    Stor tumme upp!

  • pepparkorn

    Medlem
    22 juli, 2014 vid 11:32

    @Rickard_nr1 725254 wrote:

    Stor tumme upp!

    Nu förbättrad och klickbar.
    Tar semester från utveckling av FindWind (minst) en vecka nu. Tack för all respons. Må det blåsa väl!

  • gifvars

    Medlem
    28 juli, 2014 vid 10:47

    Tjena.
    Har läst av infon för Ljugarn/Sandviken under några veckors tid och de stämmer verkligen bra.
    Det var en dag som sajten rapporterade oso 3,5 för Sandviken men verkligenheten var s 6-7 m/s.
    I Ljugarn är det ju nästan alltid mycket mindre vid stranden än 3-400 m ut liksom.
    Toppensajt, tack.

    -JG

  • isletwig

    Medlem
    30 juli, 2014 vid 10:35

    @Robin 724663 wrote:

    Snyggt! Hur mycket vind ska man dra av för att kompensera för vindkraftverkens höjd?

    Angående kompensation för höjd. Lite grovt räknat kan man säga att en dubblering av höjd medför en tioprocentig ökning av vindhastigheten. Så en lämplig korrition skulle vara att dela med 1.1^antal_dubbleringar.

    Ex: Om kraftverket är 80 m högt och du vill ha vindhastigheten på 10 meters höjd (vilket annars är vanlig höjd att mäta på) får du dela med 1.1^3 = 1,331 eftersom att höjden har dubblerats 3 gånger. Alltså en 30 procentig minskning ungefär.

    Notera att detta är en grov uppskattning. Det finns mer sofistikerade formler att använda för ökad precision. Jag hjälper gärna till med det om intresse finns.

  • pepparkorn

    Medlem
    1 augusti, 2014 vid 14:37

    Rickard, jag har lagt till alla dina förslag på spots. /P

  • pepparkorn

    Medlem
    1 augusti, 2014 vid 14:39

    @Isletwig 725489 wrote:

    Angående kompensation för höjd. Lite grovt räknat kan man säga att en dubblering av höjd medför en tioprocentig ökning av vindhastigheten. Så en lämplig korrition skulle vara att dela med 1.1^antal_dubbleringar.

    Ex: Om kraftverket är 80 m högt och du vill ha vindhastigheten på 10 meters höjd (vilket annars är vanlig höjd att mäta på) får du dela med 1.1^3 = 1,331 eftersom att höjden har dubblerats 3 gånger. Alltså en 30 procentig minskning ungefär.

    Notera att detta är en grov uppskattning. Det finns mer sofistikerade formler att använda för ökad precision. Jag hjälper gärna till med det om intresse finns.

    Har tankar kring kalibrering. Tack för kunskap och inspiration i ämnet.

  • gustavl

    Medlem
    2 augusti, 2014 vid 13:44

    Mycket bra sida! Använde den när jag var hemma en sväng på ön nu i sommras. Äntligen en vindmätare på nån annanstans än TOFTA! Tack 🙂

    //Gurra

Sida 2 av 11

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Branschnyheter Vindtjänst med aktuella vinduppgifter, FindWind.se

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.