Senaste nytt Forums Övriga Branschnyheter Vindtjänst med aktuella vinduppgifter, FindWind.se

  • pedersen

    Medlem
    19 augusti, 2014 vid 12:49

    Jag gilla skarp denna sida, men konstigt nog känns det som FindWind i Halmstad visar lite lågt. Har tyckt det innan också.
    Nu visar den 13.3m/s. SMHI Hallandsväderö 16m/s (ok ligger ute i havet), Nidingen 17 (ok en bit ifrån) och Viva inne i hamnen 18.5m/s (brukar visa lite mycket), men 13.3?
    Jag var duktigt överriggad med 4.1a vid 11-tiden och då visande FindWind 11-12m/s.
    Samma med vinkeln, SMHI och ViVA visar SV och 234grader, FindWind visar S eller SSV. Blir inte riktigt klok på det.

  • hakuna

    Medlem
    19 augusti, 2014 vid 13:09

    Finns en mätare som visar 7 och på Läjet en som visar 2.
    Tror inte alla mätare på propellrarna mår helt prima idag.

  • pepparkorn

    Medlem
    20 augusti, 2014 vid 07:22

    @Pedersen 726559 wrote:

    Jag gilla skarp denna sida, men konstigt nog känns det som FindWind i Halmstad visar lite lågt. Har tyckt det innan också.
    Nu visar den 13.3m/s. SMHI Hallandsväderö 16m/s (ok ligger ute i havet), Nidingen 17 (ok en bit ifrån) och Viva inne i hamnen 18.5m/s (brukar visa lite mycket), men 13.3?
    Jag var duktigt överriggad med 4.1a vid 11-tiden och då visande FindWind 11-12m/s.
    Samma med vinkeln, SMHI och ViVA visar SV och 234grader, FindWind visar S eller SSV. Blir inte riktigt klok på det.

    För det första – tack för information från “verkligheten”. Jag kan inte gärna resa över hela Sverige och kolla läget. Jag håller på att förbättra FindWinds beräkningar just nu. Ditt input ger energi till det. Jag gräver vidare på vindstilla kvällar och helger.

  • dr-masse

    Medlem
    20 augusti, 2014 vid 07:38

    Jag är imponerad, framförallt av att du har ambitionen att förbättra informationen och verkar göra det kontinuerligt. Mången fin och ambitiös sajt har lanserats, men att förbättra och fortsätta uppdatera är en helt annan sak. Mycket bra komplement till Viva ser jag det som.

    (och att SMHI inte kan erbjuda det du gjort är ju snudd på skandal…)

    Bra idé att rulla på Azure, laddar på fint mest hela tiden.

  • pepparkorn

    Medlem
    20 augusti, 2014 vid 07:43

    🙂 Tack dr Masse.

  • pedersen

    Medlem
    20 augusti, 2014 vid 08:18

    Bra jobbat, inser att du lagt ner sjuuukt mycket tid 🙂

  • johnk

    Medlem
    20 augusti, 2014 vid 09:20

    Jag kan intyga att findwind.se visar för lågt, i alla fall igår vid Askimsbadet. Enligt findwind blåste det 11.2 där och 8-9 på några andra platser runt göteborg… men det kändes som betydligt mer. (Tomma) väskor, hjälmar blåste bort och det gick att luta sig mot vinden. Tog en filmsnutt på flaggorna vid surfcentret (kolla i HD och notera att träden i bild står i vindskydd bakom centret så titta på flaggorna). http://youtu.be/vNvGglY2qm8
    Givetvis skulle jag använt en mätare men äger ingen.

    Annars är det en grym tjänst tycker jag när den funkar så big ups till initiativet och jobbet du lägger ner. Det finns verkligen behov av den!

  • pepparkorn

    Medlem
    20 augusti, 2014 vid 10:26

    Surfade Västergarn igår. FindWind visade 17 m/s. Kändes som tvåhundra – vilket säger mer om mina skills som surfare än om FindWinds beräkningar.

    Någon som har erfarenhet av Vaavuds vindmätare (Vaavud.com)?!

  • pepparkorn

    Medlem
    28 augusti, 2014 vid 19:25

    Halloj. Vill passa på att berätta att FindWind mår bra, trots att drygt hälften av alla spots försvunnit. Detta är tillfälligt och en oönskad konsekvens av att jag förbättrar beräkningen av vindhastighet just nu. Skit bakom spakarna. Saknat din spot? Håll ut. Den är snart tillbaka.

  • pepparkorn

    Medlem
    30 augusti, 2014 vid 20:50

    Nytt under motorhuven: Mer robust inhämtning av data från vindkraftverken (steg 1 av 2).
    Imorgon hoppas vi på ostligt här på Gotland. Peppar peppar.

  • pepparkorn

    Medlem
    31 augusti, 2014 vid 10:03

    NYHET: 10 nya friska spots på FindWind fördelade på Skåne, Dalarna, Öland och Gotland.

  • rickard_nr1

    Medlem
    31 augusti, 2014 vid 14:16

    Härligt att höra att du piffar tlll funktionerna och informationen! sidan är grymt bra nu! ett litet önskemål om de går att dela upp västkusten till Halland och Bohuslän? börjar bli många i västkustlistan 😉

  • hakuna

    Medlem
    1 september, 2014 vid 07:14

    @Pepparkorn 727216 wrote:

    Nytt under motorhuven: Mer robust inhämtning av data från vindkraftverken (steg 1 av 2).

    Har du sett något som förklarar den generellt för låga vindstyrkan vi upplevde häromveckan?

  • pepparkorn

    Medlem
    1 september, 2014 vid 09:13

    @hakuna 727260 wrote:

    Har du sett något som förklarar den generellt för låga vindstyrkan vi upplevde häromveckan?

    Jag har inte sett något konkret. Det jag vet är att mätutrustningen på vindkraftverken tog en del stryk i samband med åskvädren vilket möjligen (!) kan påverka datakvaliteten. Svårt att veta.

    Lördagens release av en förbättrad hämtning/hantering av grunddatat från vindkraftverken ska förstås göra FindWind än bättre. Samtidigt kvarstår faktum, visar vindkraftverken “lågt” visar FindWind “lågt”.

    UPPMANING TILL ALLA SOM ÄGER EN VINDMÄTARE!
    För att komma vidare i diskussionen om FindWind visar högt/lågt/rätt behöver vi bli en smula vetenskapliga. Därför uppmanar jag alla som har en vindmätare att skicka vindförhållanden inklusive spotnamn och tidpunkt till mig på peter@findwind.se!

    Får jag med hjälp av er fakta på bordet finns alla möjligheter att förbättra kalkylen ytterligare. 🙂

  • pepparkorn

    Medlem
    1 september, 2014 vid 16:19

    Tack tack. Gör det jag har lust till – och hinner inte minst. 🙂
    Angående listor. Jobbar på det. Stay tuned.

Sida 4 av 11

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Branschnyheter Vindtjänst med aktuella vinduppgifter, FindWind.se

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.