Senaste nytt Forums Övriga Branschnyheter Vindtjänst med aktuella vinduppgifter, FindWind.se

  • pepparkorn

    Medlem
    31 oktober, 2014 vid 08:07

    @jlhp 728763 wrote:

    Finns det möjlighet att ändra riktning på Olofsbo och Ringsegård?

    Nu står det 0-180°, jag skulle istället vilja säga SO – NV dvs. 135 – 315°.

    En del kanske tycker att det snarare borde vara S – NV i Ringsegård på grund av lä från Smörkullen/Grimsholmen, men jag vill gärna ha med det ända från SO då jag gärna kör i Långasand precis söder om Ringsegård på den riktningen.

    Tack för info från verkligheten. Uppdaterat!

  • pepparkorn

    Medlem
    4 november, 2014 vid 10:08

    Tekniken bjöd lite motstånd men numera går uppdateringen av historiken på FindWind cirka 20ggr (!) snabbare än tidigare. En funktion under motorhuven förvisso men det bådar gott för framtiden.

  • jlhp

    Medlem
    4 november, 2014 vid 13:20

    Tackar och bockar 🙂

  • pepparkorn

    Medlem
    4 november, 2014 vid 13:54

    @jlhp 728845 wrote:

    Tackar och bockar 🙂

    Tack själv. Gott att höra. Igår strax före midnatt var jag mer än lätt irriterad. Haha.
    FindWind har blivit mycket mer och mycket bättre än vad jag kunde ana i våras.
    To be continued..

  • pepparkorn

    Medlem
    14 november, 2014 vid 20:28

    Jag har ägnat en del tid åt mer tekniska uppdateringar.
    Likt tidigare betyder det att jag bäddar för framtida mer synliga förbättringar på findwind.se.

    Jag har också tagit bort “azurewebsites” ur url:n. Fult och kanske förvirrande.
    http://www.findwind.se eller findwind.se är det som gäller.

    I den vevan har även sidor och parametrar fått kortare och mer logiska namn.
    Läge att uppdatera eventuella bokmärken alltså.

    Här har ni min favoritspot till exempel: http://www.findwind.se/spot?sp=1

  • pepparkorn

    Medlem
    2 december, 2014 vid 20:07

    15 nya spots har just adderats till FindWind. Rinkaby, Borrby, Falsterbo och Rullsand för att nämna några. Totalt 180 spots. Mycket nöje.

  • pepparkorn

    Medlem
    12 december, 2014 vid 07:57

    Utvecklingen av FindWind fortsätter. Just nu testar några väl valda surfare lite nya funktioner. Stay tuned.

    FindWind ger som bekant aktuella vinduppgifter och uppdateras var femte minut. Vill du ha en övergripande prognos som uppdateras var tredje timma är detta det snyggaste jag sett: http://earth.nullschool.net/#current/wind/surface/level/orthographic=-337.15,55.77,512

  • robin

    Medlem
    12 december, 2014 vid 08:47

    http://earth.nullschool.net/ är ju riktigt cool! Kul att se vindarna över hela jorden på det sättet.

  • hakuna

    Medlem
    12 december, 2014 vid 12:26

    Verkligen!
    Men, vad är det för tidsskala på animeringen? (Kör Firefox)

  • pepparkorn

    Medlem
    12 december, 2014 vid 12:31

    @hakuna 729616 wrote:

    Verkligen!
    Men, vad är det för tidsskala på animeringen? (Kör Firefox)

    Animeringen har jag ingen koll på. Notera dock att du kan klicka på en punkt och få vindhastighet (i km/h förvisso) och riktning på aktuell plats. Gillar överblicken mer än detaljinformationen. Och designen. “Snygg väderinformation” är ett inte ofta använt uttryck.

  • gifvars

    Medlem
    13 december, 2014 vid 18:14

    Tjo!

    En liten fråga, jag håller till vid Sandviken/Grynge på somrarna men där finns ju inga vindkraftverk?
    Gör du beräkningar utifrån andra närliggande kraftverk eller har jag bara missat dem?

    Mvh,

    -JG

  • pepparkorn

    Medlem
    14 december, 2014 vid 09:28

    FindWind gör en väl vald sammanvägning av information från flera vindkraftverk. På varje spot presenteras fakta i ärendet på två sätt. Dels i texten “Information från 23 vindkraftverk med ett minsta avstånd om 8.3 km.” (hämtad från Sandviken) och dels genom det rutnät som visas på spotsidan ex. http://www.findwind.se/spot?sp=1

    Med denna information kan var och en få en mer detaljerad bild av läget utöver FindWind egen sammanfattning “just nu är det grönt dvs. rätt vindriktning och 9 m/s”.

  • gifvars

    Medlem
    14 december, 2014 vid 14:34

    Aha, ok. Så det görs en beräkning utifrån 23 vindkraftverk där t e x verket i Holmhällar och Burgsvik kan vara en del i ekvationen?

    -JG

  • pepparkorn

    Medlem
    15 december, 2014 vid 08:00

    23 vindkraftverk ingår men för Sandviken/Östergarn används inte verk så långt bort som Holmhällar eller Burgsvik. De flesta står närmare. Mixen av verk är väl vald som sagt.

  • pepparkorn

    Medlem
    3 januari, 2015 vid 18:13

    Sju månader efter premiären för FindWind är det nu dags för FindWind+.
    FindWind+ är en utökad version av FindWind och rymmer fler och mer personliga funktioner.
    Ett årslångt abonnemang kräver en donation om minst 200sek.
    Läs mer på findwind.se.

    Under tiden håller jag tummarna att ni verkligen gillar tjänsten.
    Många långa kvällar och halva nätter senare är den nu äntligen klar! 🙂

Sida 8 av 11

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Branschnyheter Vindtjänst med aktuella vinduppgifter, FindWind.se

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.