Senaste nytt Forums Övriga Branschnyheter Vindtjänst med aktuella vinduppgifter, FindWind.se

  • hakuna

    Medlem
    3 januari, 2015 vid 18:27

    Hej! Får kolla på det!

    Vi körde i Varberg idag, och findwind visade kontinuerligt ca 30-50 grader för mycket åt syd. Idag vred det i Varberg från 260° vid 12-tiden till 300° nu enligt Viva och det stämmer med våra observationer på plats. Det verkar vara något fel som inte är rätt..

  • pepparkorn

    Medlem
    3 januari, 2015 vid 18:36

    Tack för info från spot/verklighet.
    FindWind delar din uppfattning om att vinden vridit. Kikar på om det finns några skäl till att den skulle visa fel riktning.

  • hakuna

    Medlem
    7 januari, 2015 vid 10:43

    Nu verkar Findwind och Viva visa i princip samma, både i Gbg och Vbg. Återkommer fh med hårda vindar till helgen!

  • pepparkorn

    Medlem
    10 januari, 2015 vid 09:43

    @hakuna 730049 wrote:

    Nu verkar Findwind och Viva visa i princip samma, både i Gbg och Vbg. Återkommer fh med hårda vindar till helgen!

    Bra. Och apropå korrekthet. Nu när FindWind+ är klart har jag börjat utveckla ett antal funktioner med syfte att nå än bättre kvalitet i vinduppgifterna. Inom kort är jag klar med ett rapportverktyg för mig som admin där jag kan granska spots ur ett antal perspektiv.

  • pepparkorn

    Medlem
    11 januari, 2015 vid 20:44

    Stormen blåste sönder ett och annat vindkraftverk. Det fina är att FindWind tål det.
    Praktiskt försvinner de spots som inte längre kan bedömas för att sedan återkomma så snart vindkraftverken reparerats. Allt automatiskt.

    Såg 28m/s under stormen. Rekord. Så här långt. 🙂

  • gifvars

    Medlem
    15 januari, 2015 vid 13:19

    Tjena.
    Jag igen, har du nån aning om vad det här är för nåt. Gör de samma sak som (samma rådata) Findwind fast på ett annat sätt liksom?
    http://www.windmap.se/

    (Ber om ursäkt om den sajten redan diskuterats eftersom jag inte sökt på forumet innan jag postade)

    -JG

  • pepparkorn

    Medlem
    15 januari, 2015 vid 15:00

    Kan bara svara med gissningen att rådatat åtminstone till del kommer från vindkraftverk.
    Så långt finns likheter mellan flera olika tjänster. Skillnaderna ligger snarare i hur tjänsterna fungerar i praktiken?

    Passar på att slå ett slag för FindWind, som ger info om vilka spots som är bäst just nu.
    Det var det platsspecifika jag saknade. Allmän info och prognoser fanns redan.
    Dessutom ville jag ha rejäla prestanda och enkelhet i min jakt efter mer tid på vattnet.
    Därför satte jag tänder i det som nu blivit FindWind..
    ..som nu blivit FindWind+ eftersom jag ville ha helt personliga tips på spots.

    Jaja. Vill inte gegga ner forumet med halvreklam för något jag gjort helt frivilligt.
    Poängen är – antagligen samma info i botten på många olika tjänster, som dock skiljer sig åt på andra sätt.

  • gifvars

    Medlem
    16 januari, 2015 vid 12:16

    Finwind gör helt rätt.
    Jag råkade bara snubbla över windmap i ett helt annat sammanhang.
    Åsså ä ja lite teknikintresserad…

    -JG

  • pepparkorn

    Medlem
    16 januari, 2015 vid 15:32

    @gifvars 730278 wrote:

    Finwind gör helt rätt.
    Jag råkade bara snubbla över windmap i ett helt annat sammanhang.
    Åsså ä ja lite teknikintresserad…

    -JG

    Det gör gott för motivationen att höra att du gillar det. 🙂
    Vore kul att höra vad tycker om plusversionen.
    Testa gärna. No obligations. http://www.findwind.se/try

  • pepparkorn

    Medlem
    17 januari, 2015 vid 12:14

    Säsongen börjar närma sig. 10 grader varmt och över 10 m/s på hela ön igår!

    Tränade och förbättrade min egen fysik en smula igår.
    Nu på morgonen har FindWind också fått lite träning – beräkningen av vindhastighet har förbättrats ytterligare. 🙂

  • pepparkorn

    Medlem
    17 januari, 2015 vid 17:07

    Dagens andra nyhet: Nu är beräkningen av vindriktning ytterligare förbättrad.
    Den väl valda sammanvägningen av all information är helt enkelt bättre.

    Enjoy.

  • pepparkorn

    Medlem
    23 januari, 2015 vid 21:11

    Kvalitet!

    Jag har lagt några veckor på att utveckla ett antal funktioner för att förbättra kvaliteten på den information som FindWind ger. Bland annat har jag skapat en kalibreringsfunktion där varje spot väljer en optimal uppsättning vindkraftverk. (Äntligen fick jag användning av vektorberäkningarna jag lärde mig på KTH!)

    Har kört kalibreringen på ungefär 100 spots nu under kvällen. Fortsätter med resten förstås. Många har fått en betydligt bättre träffbild! Med 100 nykalibrerade spots är det inte omöjligt att någon konstighet dyker upp. Hör av dig då.

    Både bra och dåligt kan bli bättre och FindWind fortsätter förbättras inför säsongen 2015. 🙂

  • pepparkorn

    Medlem
    1 februari, 2015 vid 12:19

    Nyhet! Nu ger FindWind+ även vindprognoser som kombinerar SMHIs senaste vädermodeller med information om faktiska vindförhållanden. Nya fräscha beräkningar var femte minut. Borstahusen ser bra ut hela dagen idag. 🙂

    Tillgång till FindWind+ kräver en donation. De som donerar får fler funktioner och gör vanliga FindWind möjlig för alla andra. Den som är nyfiken kan testa FindWind+ och bilda sig en egen uppfattning. http://www.findwind.se/try

  • challgren

    Medlem
    2 februari, 2015 vid 14:54

    Tråden flyttad till Branschnyheter!
    Grym tjänst Peter!

  • pepparkorn

    Medlem
    23 februari, 2015 vid 19:43

    75 ggr så mycket FindWind!

    FindWind har nu flyttat till ett nytt webbhotell. Ärligt talat var det betydligt svårare än jag kunde anat för tre veckor sedan. Pust. Nu är det klart och det betyder ännu lite bättre prestanda men framförallt 75 ggr så mycket lagringsutrymme vilket innebär 10 år av historiska värden. Minst. Någon mer än jag som undrar vilken spot som har bäst medelvind 2015?

    Nu närmast väntar ytterligare ett tekniskt arbete. Under våren kommer FindWind byta sätt att hämta information från vindkraftverken. Lite av ett hjärtbyte förstås. Håll tummarna. Går det bra märker ni ingenting. 🙂

Sida 9 av 11

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Branschnyheter Vindtjänst med aktuella vinduppgifter, FindWind.se

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.