Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vinterförvaring

  • Vinterförvaring

    Publicerad av l3ll3 på 21 september, 2013 vid 11:38

    Hur förvarar ni era grejor under vintern? Utgår ifrån inomhusförvaring, men varmt eller kallt? Segel – Vikta eller utvikta, i säck eller rent av ihoprullade på mast?

    gregerkj svarade 10 år, 6 månader sedan 9 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • ludde_l

    Medlem
    21 september, 2013 vid 13:04

    Jag har mina grejor i ett ouppvärmt garage, seglen hoprullade i sina påsar och brädorna i boarbags. Det har funkat fint i massor av år!

  • planing

    Medlem
    21 september, 2013 vid 17:34

    Eh, hur gammal e din utrustning egentligen? 😉

    “Segel – Vikta eller utvikta, i säck eller rent av ihoprullade på mast?”

  • nachoman

    Medlem
    21 september, 2013 vid 18:31

    Ja, när vek man segel senast. Det måste ju varit ett trekantssegel från åttiotalet jag sist minns att jag vek. Minns att det inte var helt logiskt hur man skulle vika dem heller. Sen dess har det ju varit genomgående lattor och då blir det svårt om man inte drar ur dem varje gång. Är det inte ett “tyg”-segel ska du nog inte vika det då dagens material inte gillar veck. Segel rullas ihop och sen om det är i påse eller ej är oviktigt. Bräda har jag alltid förvarat inomhus men både i minusgrader och uppvärmt och inget har varit något problem.

  • l3ll3

    Medlem
    22 september, 2013 vid 08:48

    Ha ha, ja det gamla segel som jag äger har varit riggat och ihoprullat på masten varje vinter sedan början på 80-talet… Och det håller än! 🙂

    Däremot har jag investerat i lite modernare grejor i år och vill nu få lite koll på vad som är bäst för dem… Därav min nyfikenhet.

  • billie

    Medlem
    22 september, 2013 vid 09:51

    Om man tvättar av seglet med sötvatten bör det vara torrt när man rullar i hop det igen.
    Annars kan seglet mögla och bli skört i tyget. Brädor bör förvaras frostfritt . Ifall det kommit in vatten i brädan så fryser det och spränger lite och brädan kan bli bucklig.
    Bommar bör om de är alluminium sköljas av och torkas torra innan förvarning
    Annars så ärgar godset och blir skört . Speciellt om det är rostfria skruvar med i bilden.

  • l3ll3

    Medlem
    22 september, 2013 vid 10:51

    Tackar! Inga problem att förvara seglen i kallförråd?

  • planing

    Medlem
    22 september, 2013 vid 15:57

    @Billie 716314 wrote:

    Om man tvättar av seglet med sötvatten…

    Jag har aldrig tvättat mina Gaastra-segel med sötvatten och de ser fina ut ändå efter tre år. Visst, nån buckla efter hängselekroken och nån gräsfläck finns det säkert, men jag har svårt att tänka mig att de skulle ta skada av saltvatten. Och om de gör det så skiter jag i det. Inte värt besväret. :santa:

    Obs, om man vill tvätta med sötvatten så är ju det ok. Tänkte bara nämna att min uppfattning är att det är lite väl bökigt för den eventuella lilla vinst man kan få. Dessutom har jag hört att panelerna kan bli dimmiga av sötvatten.

  • billie

    Medlem
    22 september, 2013 vid 18:56

    @Planing 716328 wrote:

    Jag har aldrig tvättat mina Gaastra-segel med sötvatten och de ser fina ut ändå efter tre år. Visst, nån buckla efter hängselekroken och nån gräsfläck finns det säkert, men jag har svårt att tänka mig att de skulle ta skada av saltvatten. Och om de gör det så skiter jag i det. Inte värt besväret. :santa:

    Obs, om man vill tvätta med sötvatten så är ju det ok. Tänkte bara nämna att min uppfattning är att det är lite väl bökigt för den eventuella lilla vinst man kan få. Dessutom har jag hört att panelerna kan bli dimmiga av sötvatten.

    Jag meade så att om man seglar i saltvatten så behöver man inte göra så mycket mer . Men om man sköljer av saltvattnet med sötvatten så bör seglen torka väl

  • jlhp

    Medlem
    22 september, 2013 vid 21:35

    @L3LL3 716284 wrote:

    Hur förvarar ni era grejor under vintern?

    Det är ju på vintern det blåser 😉

  • l3ll3

    Medlem
    23 september, 2013 vid 06:55

    @jlhp 716348 wrote:

    Det är ju på vintern det blåser 😉

    Ok, hur förvarar du på sommaren då? 😉

    Upprepar frågan om det är helt okej att förvara seglen kallt (minusgrader)?

  • ludde_l

    Medlem
    23 september, 2013 vid 07:32

    Jag förvarar som sagt mina segel i garaget där det är minusgrader på vintern, utan problem. Jag seglar oftast insjö och har aldrig torkat seglen heller, utan problem.

  • g_l

    Medlem
    23 september, 2013 vid 07:42

    Det är helt OK att förvara seglen kallt (i minusgrader). Förvara dem ihoprullade med lattorna isatta. Instoppade i sina segelpåsar (påsarna är alltid försedda med ventilationshål).
    Lägg inget tungt ovanpå seglet om du förvarar det liggande. Egentligen är det bättre att förvara stående, då undviker du klämskador.
    Det som sliter mest på seglen (bortsett från krascher med hängselekroken i seglet som någon nämnde) är UV-strålar från solen, men har du seglen enbart i Sverige så är väl det inte så stort problem… En annan sak som kan ge revor i seglen på sikt, är de veck du kan få när du drar av seglet från masten.

  • Surf4Life

    Medlem
    23 september, 2013 vid 09:19

    apropå bommar så har jag kört lite aluminiumputs när isen lägger sig. I mitt fall heter det mast protect och är tänkt till båtmaster. Funkat kanonbra. Har du en riktigt trög bom så dra på lite vantskruv-fett 🙂
    kladdar inte som andra alternativ.
    hittas på din lokala marina 🙂

  • gregerkj

    Medlem
    23 september, 2013 vid 12:58

    Ifall vatten har kommit in i brädan och man tänkt förvara den i kallgarage skall man inte lossa luftskruven , stoppa i en trapp för att sedan fylla på med glykol för att förhindra att vattnet i brädan skall frysa.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vinterförvaring

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.