Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vinterförvaring av bräda

• hankloose

Medlem
    31 oktober, 2004 vid 21:26

I vilken miljö är temperaturen konstant?Sluta tjafsa nu!!Lr du kanske har dina brädor i nån syrgas kammare?!?!
    GE ER!!!

• stewen

Medlem
    31 oktober, 2004 vid 23:32

tja… vid förvaring inomhus är det ganska konstant temperatur. Typ 20-25 grader

• styret

Medlem
    1 november, 2004 vid 01:09

baah!
    skruva på ni ute i landet så swglar vi här där det blåser. med ständigt åtskruvade luftskruvar och fortfarande hela brädor.

• lars_k

Medlem
    1 november, 2004 vid 06:09

Har du en skruv lös eller?

smile.gif

..jag tänker fan inte skruva runt på min skruv iallafall… screw you.

• the_novice

Medlem
    1 november, 2004 vid 07:31

Sådär ja nu börjar denna tråden komma igång också!!!

Bidrar med följande; 10% ändring av trycket är 0.1 bar vilket är det samma som att sänka ned en bräda till en meters djup, så passa er för att dra rigg på vågisen!

Om man väger 70 kg, står på ett ben, och är plattfotad så motsvarar det ett tryck på ca 0.3 bar, så gippa inte för ofta heller…

• anonym-anvandare

Medlem
    1 november, 2004 vid 08:34

Fan det här blev ju nästan lite kul!!!

Verkar som om jag har helt fel!Fasen!Det e väl bara å plugga
    igen skiten!!Tack för alla tips!Hoppas inte jag gjort nån upprörd!Sök på luftskruv på konfen så får ni en mer samlad bild!!

MVH

Hankloose

• ulfp

Medlem
    1 november, 2004 vid 12:13

Svar till:

Jag skulle nog använda luftskruven mer om jag bara litade på att jag kommer ihåg att dra åt den innan jag når vattnet, som det är nu blir man så exalterar när det blåser att man får vara glad om fenan är på och hängselen inte ligger kvar där hemma….

[/ QUOTE ]

Håller med. Jag betvival att jag skulle komma ihåg att sätta i skruven under en hel säsong, så risken av vattenskador (utan skruv) är nog större än risken att ha skruven i… Ser det också som orealistiskt att öppna skruven varje gång man lägger brädan på stranden en 1/2 timme…

Undrar hur mycket det flexar i “brädkärnan” när man gör en platt-landning eller kör i ‘chop’?

ps.
    Såg en bräda med inbyggd GPS. Om vi fortsätter den här tråden ett tag till så kan man nog snart köpa bräda med inbyggd manometer. Glöm speed, vi kan tävla om vem som har mest ‘tryck’ i svängarna, hoppar högst, dyker djupast, ….

• dr-masse

Medlem
    1 november, 2004 vid 15:28

Ah, vilken skön tråd! Finns inget så trådfyllande som lite åsikter i olika riktningar.

Min syn på saken (eller – mitt sätt att öka förvirringen?):

– OM jag kunde komma ihåg/orkade/ansåg det nödvändigt skulle jag öppna och stänga luftskruven varje gång jag seglade.
    – Jag öppnar endast luftskruven vid tre tillfällen:
    1. Flygresor, lämnas helt öppen, stängs när den tas ut ur bagen inför segling.
    2. Vinterförvaring, lämnas helt öppen, stängs inför segling. Sätter dit fet tejpbit för att påminna mig själv.
    3. OM brädan utsatts för väldigt (vi pratar väldigt här) stora temperaturskillnader på kort tid, eller hamnar i en miljö där det kan bli väldigt varmt (inne i en bil, ligga i boardbagen ute i stekhet sol väldigt länge) så öppnar jag skruven. Men jag undviker i första hand att låta brädan hamna i sådana situationer.

Någon gång under säsong så brukar jag öppna och stänga skruven för att se att packning är OK samt att det inte pyser för mycket. Ibland vänder jag uppåner på brädan för att se om någe kondensvatten rinner ut, någon gång har det kommit ett par droppar, vilket inte är underligt eller något att oroa sig över (det kan faktiskt inträffa med brädor direkt från fabrik).

Generellt sett så styr min oro över att glömma skruven öppen helt över oron att brädan skulle kunna må dåligt över att låta den vara stängd. När det blåser, jag har kört till vattnet, tokriggat och sprintat ner till surfet så är inte “åsså måste jag kolla luftskruven” en tanke som ens på avstånd kan smyga sig in i min då mycket lilla och helt surffokuserade hjärna…

99% (ofta 100%) av tiden under surfsäsong är luftskruven således stängd på mina brädor. Jag har nog ägt en 20-30 olika brädor med luftstkruv, aldrig haft ett endaste problem. Den enda gången jag varit grymmenära var när luftskruven på min kartongnya Joker inte var stängd, ren j-a röta att jag såg det innan jag seglade iväg…

Jag har faktiskt tagit upp detta med folk som haft rejält många brädor och seglat med spåns å så, ingen ansåg eller hade ens stött på problem pga stängd luftskruv i normala förhållanden. Två möjliga problemområden nämndes:

– Flyga med brädan – öppna skruven!
    – Brädor som legat eller kommer ligga i stekvarma bilar längre perioder – öppna skruven!

Eventuella temperaturskillnader som att gå från land till kallt vatten kan man nog bortse helt ifrån. Jag har kört med brädor som legat ett antal timmar i 30-35 gradig sol och ännu varmare sand till 15-16-gradigt vatten. No problems. Sådana problem skulle vi nog få höra talas om, tro mig.

Men i de allra, allra flesta fall – låt den vara stängd. Det tycker jag. Att hålla på och öppna å stänga skruven titt som tätt anser jag är rätt onödigt orolig för de flesta. Har man järnkoll på sina rutiner, jomenvisst, men vem har det?

Dessutom – det är inge kul att sabba gängorna på luftskruven. En inte helt enkel detalj att byta ut på sin bräda.

Brädor kan förvaras i minusgrader, no problems. Men jag låter mina raringar ligga i ett lite lagom uppvärmt förråd under vinterhalvåret.

Annars tycker jag att luftskruven borde tas bort helt. En lösning som släpper igenom luft men inte vatten känns väl inte helt främmande 2004… Synd att det där Gore-tex membranet som fanns ett tag tydligen var lite stökigt att få till (Mistral hade väl det ett tag?!?), det borde väl inte vara så svårt?

Skruva På!

• hankloose

Medlem
    1 november, 2004 vid 20:25

speking of goretexluftskruv:

http://www.carbonart.co.nz

Här e dom!!!

• hankloose

Medlem
    1 november, 2004 vid 20:27

nu hamnar ni rätt direkt!!

http://www.carbonart.co.nz/construction.htm

Vad får man tag i dom?!?!?

• hankloose

Medlem
    1 november, 2004 vid 20:30
  • surfen

Medlem
    1 november, 2004 vid 21:02

När 05orna kommer så tror jag att jag beställer en Slalom 104 liters, vilka brädor….. tongue.gif

• hankloose

Medlem
    6 november, 2004 vid 21:24

Var alltid extremt noga med att skydda brädor med fukt i från extrema temperaturer och temperaturväxlingar. Skruva alltid ut luftskruven när brädan inte används (t ex när den ligger på biltaket). Om det är varmt och vattnet är kallt, lufta gärna brädan igen efter några minuters segling.

Ola H.

• dude

Medlem
    7 november, 2004 vid 08:52

Det var då fan vad du var ihärdig Hankloose. Du vill bara inte ge dig…

• anonym-anvandare

Medlem
    7 november, 2004 vid 11:13

Det blir många gånger som man får gå iland och lossa skruven på en blöt bräda när man har bra tryck i seglet!
    tror att ALLA gör det allra helst i Pozo där man gärna går i och upp så ofta som möjligt?

Sida 3 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vinterförvaring av bräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.