Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vintersäsongs-SM i rodd för vindsurfare

  • Vintersäsongs-SM i rodd för vindsurfare

    Publicerad av stefanlindmark på 1 december, 2009 vid 22:26

    Även om det inte syns ute riktigt ännu märks det på forumet att vintern närmar sig. Vad passar då bättre för att hålla igång surfformen i vinter än att:

    Österskärs Vattensportklubb utmanar till
    Vintersäsongs-SM i rodd för vindsurfare

    rower_alex_anim.gif
    Enkelt koncept:
    Vi ror på Concept 2-roddmaskiner som brukar finnas lite här och där på gym. De verkar oftast vara utrustade med en finfin liten träningsdator. Den kan användas för att tävla mot varandra på olika distanser. Här kör vi 5000 meter. Nästan som GPS!
    Concept-2-Model-D-Rowing-Machine_3_400x360.jpg

    Din fina tid lägger du upp på Concept2.com i din egen personliga träningslogg. Klicka på “Rank” på din bästa tid så hamnar tiden i en topplista.

    Den svenska vindsurfare (landskod SWE) som på Concept2.com loggat bästa tiden på 5000 meter den sista mars 2010 koras till svensk vindsurfingmästare i torrodd i endera av de 2 klasserna Dam & Herr. Det finns just nu exakt 50 st svenska roddare, så vi lär ju synas. Kul om du sätter ut ditt klubbnamn i profilen (i fältet för ort, se nedan om State).

    För SM-pallplats gäller att tiden måste vara validerad. Enklast är att skriva ned den “Verification code” som färddatorn genererar så här (rutan “PM3/PM4 Verification code”) och validera direkt i träningsloggen. Eller ragga någon som kan bedyra din bedrift.

    Och för att det ska bli lite drev på det hela får det gärna skrytas lite här i tråden. Och stötas och blötas frågor om allt från bensparkstaktik till färddatorproblem eller roddrörelsens teoretiska energieffektivitet på norra halvklotet kontra södra.

    Visst är ni väl på???!?
    Fatta vad überbra vi alla kommer vara när isen smälter!

    Tillagt 2009-12-09

    State
    Välj state = “VS” i din profil så blir det lätt att se vilka som är vindsurfare och visa bara dem genom att välja att filtrera på just state = “VS”.

    Så här får du fram valideringskoden när du pustat ut

    Tryck först på “Select workout”

    Tryck på “ReRow”
    20091209017.jpg

    Bläddra till ditt race (lär ligga överst på 5000). Tryck på förstoringsglaset.
    20091209018.jpg

    Tryck på den tomma knappen utan text 2 ggr. Obs! Inget händer första gången. Du måste trycka 2 ggr.
    20091209019.jpg

    Nu visas valideringskoden längst upp till höger. Skriv ned alla 16 tecken.
    Om du har problem med att få koden accepterad verkar det som om displayen ibland avrundar tiondelarna fel. Skulle detta hända, prova att ändra tiden på webben med någon tiondel upp eller ned.
    20091209020.jpg

    stefanlindmark svarade 13 år, 5 månader sedan 30 Medlemmar · 206 Svar
  • 206 Svar
  • johan_gbg

    Medlem
    2 december, 2009 vid 06:00

    Skitbra idé, jag brukar köra 1000-1500 meter så 5000 kan nog bli tufft!

  • macedu

    Medlem
    2 december, 2009 vid 06:47

    Mkt bra Stefan!

    Haha…. tänkte just på detta igår när jag kört ett ryggpass.
    Sneglade på Concepten och fnyste åt den.
    Nu finns det ingen återvändo.

    /mac

  • macedu

    Medlem
    2 december, 2009 vid 06:51

    Oupps!

    Vilka inställningar på sidan av concepten gäller.
    Går det inte att säkra så måste det ju vara fritt…. eller är det så att tyngre ger mer meter och lättare mindre meter men kräver ökad frekvens?

    /mac

  • stinger

    Medlem
    2 december, 2009 vid 07:29
    stefanlindmark;590768 wrote:
    Det finns just nu exakt 50 st svenska roddare, så vi lär ju synas. Kul om du sätter ut ditt klubbnamn i profilen!

    För SM-pallplats gäller att tiden måste vara validerad. Enklast är att skriva ned den “Verification code” som färddatorn genererar

    Jag har “windsurfer” i min profil i kolumnen för State men jag lägger dit Linsurf nu också.

    Min hittills bästa tid på 5000 är 19:36, får se till att klå den och fixa den där koden

  • macedu

    Medlem
    2 december, 2009 vid 10:14

    Lindmark i farten

    2 Stefan Lindmark40Österskär Österskärs Vattensportklubb SWE 18:02.5IND_V

    Jahapp man får kalla sig för “freeagent” då…..

    Skall se till att få en session inom kort.

    Bra jobbat by the way :cool2:

    /mac

  • basse

    Medlem
    2 december, 2009 vid 11:49

    Kul! Jag skall testa en 5000-tusing.
    Spelade det någon roll vad man har “luft”-inställningen på eller är det som MacEdu säger att det ger olika mycket meter med olika motstånd där?

  • pedersen

    Medlem
    2 december, 2009 vid 12:08

    Kul idé. På mitt gym finns flera Concept 2 maskiner. Kan ju bara säga att det kan vara rätt så stor skillnad hur tunga dom är att ro….. inte precis validerbara maskiner

  • imported_macts

    Medlem
    2 december, 2009 vid 12:30

    Testade en sån där första gången förra veckan…..körde 2000 meter…och var helt jävla färdig efteråt….

  • stinger

    Medlem
    2 december, 2009 vid 13:30
    Basse;590812 wrote:
    Kul! Jag skall testa en 5000-tusing.
    Spelade det någon roll vad man har “luft”-inställningen på eller är det som MacEdu säger att det ger olika mycket meter med olika motstånd där?

    http://www.concept2.se/default.asp?svrodd=visakategori&kategori=Motståndet&id=77

    Är som en cykelväxel, tunga drag så kommer man längre på varje drag, lätta så får man pinna på lite för att få samma fart.

    Jag som är liten, lätt o klen brukar få bäst resultat på läge 7 på fläkten på lite längre sträckor, men där får man prova sig fram vilket som passar bäst.

  • stefanlindmark

    Medlem
    2 december, 2009 vid 13:54

    Motståndsfläkten är bara att sätta på den inställning som känns bäst.

    Datorn beräknar som stinger påpekade korrekt framfart baserat på motståndet. Den kompenserar också efter variationer från maskin till maskin, temperatur, damm, lufttryck osv genom att kontinuerligt mäta obelastad dämpning under gång när handtaget släpps tillbaka.

    Så det är bara att köra på. Varje roddtag räknas!

    Quote:
    The Performance Monitor measures the drag factor on the recovery phase of each stroke and uses it to calculate your score. This method of “self-calibration” compensates for local conditions and damper settings, making scores on different indoor rowers comparable. Indoor racing and the Online Community are made possible by this method of self-calibration.
  • sailorstiffrigg

    Medlem
    2 december, 2009 vid 19:34

    :laugh: Yes!

    Jag slog Stefan med 1,5 sekunder: http://www.concept2.com/sranking03/get_wrankings.asp

    Det bästa var att jag inte var ett dugg trött efteråt:grin:

  • svenne

    Medlem
    2 december, 2009 vid 20:14

    Hmmm… Min fru är en jäkel på rodd, hon skulle ta topp 30. Än värre är att hon har utmanat mig, det känns 10000 ggr jobbigare än att kämpa mot er lönntjockisar. 😉

  • stefanlindmark

    Medlem
    2 december, 2009 vid 22:14
    sailorstiffrigg;590861 wrote:
    :laugh: Yes!

    Jag slog Stefan med 1,5 sekunder: http://www.concept2.com/sranking03/get_wrankings.asp

    Det bästa var att jag inte var ett dugg trött efteråt:grin:

    Gaaahh! Jag som trodde jag rott ihop tillräckligt bra tid för att åtminstone få vila fram till Lucia. Och förresten höll jag bara tag i maskinen bredvid en stund efteråt för att den kanske stod ostadigt och kanske skulle ramla. :santa:

    Nu har vi bara 25-26 sekunder ner i tid för att peta ner den där postroddaren som “bara” loggat 2,110,905 meter rodd under år 2008 (=422 st 5000 m-pass) :tongue: De ovanför honom är ju ungdomar ju,

  • skarabe

    Medlem
    4 december, 2009 vid 21:51

    Ja jävlar.. Var på gymmet idag och satte mig på roddmaskinen för första gången. Kändes ju easy peasy…en liten stund. Ja cheez va jobbigt! Sneglade på motståndsinställningarna efter en stund och såg en orange del vid ungefär 3,5. Säkert bra motstånd, så det kör jag på. Nu hade jag iofs 5km på löpbandet i benen innan rodden, men var helt slut efter 1500 m i rodden (5 minuter).. När jag kikade närmare på motståndsinställningarna såg jag att färgen inte hade nåt med motståndet att göra.. Spaken för motståndet stod på 10..

    5000 m.. Nja, nästa vinter kanske..

  • stefanlindmark

    Medlem
    4 december, 2009 vid 22:04

    Ähh, lätta lite på motståndet och kör igång. You Can Do It!
    1500 m på 5 minuter är inget dåligt tempo. Kör 2000 m ett par lugnare gånger först och få in tekniken.

    Och just det: skippa löpbandet före rodden lät ju också som en bra idé…

Sida 1 av 14

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vintersäsongs-SM i rodd för vindsurfare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.