• Vintertips?

    Publicerad av skoldpadda på 19 oktober, 2013 vid 17:52

    Har någon någon bra lösning på problemet boots och svensk vinter?
    (Efter 1,5h surfing idag fick jag ge upp, förnedra mig och skruva på straps igen för att kunna fortsätta).

    Finns det tex. extremtunna våtsockor?
    Funkar ngn variant med vanliga sockar+plastpåsar?

    Jag har closed toe, men inte mycket plats i bootsen…

    pepa svarade 10 år, 4 månader sedan 7 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • virena

    Medlem
    19 oktober, 2013 vid 21:18

    Vadå förnedra dig? Jag har kitat i drygt 7 år har BARA kitat med straps, eller utan:). Håller iof på att beställa boots nu, men är inte alls övertygad om att det är the way to go:) Finns dock våtsockar:)

  • milkman

    Medlem
    19 oktober, 2013 vid 21:20

    Vi har många som kör denna i skon. ca 1,5mm neoprene och helt limmad.

    http://www.surfbussen.nu/shop/prolimit-vatsocka/

  • blizzy

    Medlem
    21 oktober, 2013 vid 06:39

    Andra vintern med boots nu. Först när jag köpte dem trodde jag det skulle bli varmare, men jäklar vad fel jag hade.
    Boots är sjukt mkt kallare än våtskor, det flödar in vatten väldigt enkelt vilket gör att man aldrig kan värma upp det ordentligt = kallt!

    Men, här är tre tips för att inte förfrysa fossingarna:

    -Våtsockar! Helt klart ett måste fr.o.m nu till mars-april. Jag kör tunna (1mm) men finns tjockare. Är just viss risk att man töjer ut bootsen om man kör tjockare, så tjockare är inte alltid bättre.. Jag har mina innanför våtdräkten,. lättast är att ta på dem först, sen dräkten.

    -Täta öppningen vid benet, dvs sätt något som skapar överlapp mellan benet o skon. Detta för att minska flödet av kallt vatten ner i skon. Jag har boots med innersko, så då sätter jag kardborre runt övre kanten av innerskon för att täta till, gör enormt stor skillnad. Men annars har jag funderat på att trä på en plastpåse som man öppnat i botten och tejpa runt vaden och göra överlappet av (tänk som sånna benvärmare folk hade förr).

    -Ta på bootsen så snabbt som möjligt. Kan du hoppstarta och vinden tillåter så ta på dig bootsen på stranden (nära vattnet ofc) och hoppstarta ut. Samma sak om du trillar, så försök komma upp så snabbt som möjligt. Helt enkelt, försök minska tiden du har fötterna i vattnet.

    En sista grej för de som inte har köpt boots än, fundera på ett par med avtagbar innersko. Jag kör Slingshot Shredtown, där skon består av en liner (ser ut som en mockasin) och ett ytterskal. Linern kan man gå omkring med på stranden etc. Det ser för jäkla dumt ut, men det är stor skillnad rent värmemässigt. Framförallt att bara gå in snabbt, ta av sig brädan och stå lite på stranden. Då värmer man fötterna snarare än att förfrysa dom som man gör om man står barfota (eller i sockar) annars.
    Självklart finns det fler märken och modeller än just Shredtown som har innersko, det var bara ett exempel =)

  • jokern

    Medlem
    23 oktober, 2013 vid 07:48

    Jag har ett par riktigt tunna som du kan få, helt nya neoprenesockar. Dom är för små för mig. Dom borde du kunna ha i boots. Släng iväg ett pm om du vill ha dom.

  • erikponti

    Medlem
    30 oktober, 2013 vid 09:45

    Tidigare har jag använt tigerbalsam på tårna när jag åkt snowboard med kalla boots. Brukar hjälpa väldigt bra. Smörj in fötterna precis innan du skall ut Blir först svinkallt men sen blir det bra. Vet dock inte hur det fungerar när fötterna blir blöta, risken finns ju att effekten försvinner.

  • pepa

    Medlem
    1 november, 2013 vid 14:21

    Övervintra i norrland och kör på snö!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.