Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Visa era hemmagjorda goprofästen!

  • Visa era hemmagjorda goprofästen!

    Publicerad av mes på 15 juli, 2013 vid 11:43

    Kan väl vara på sin plats med en så’n tråd? Sudoku, Ernst, deckare, myggor, grillat….goprofästen…sommarpyssel helt enkelt 🙂

    macedu svarade 10 år, 8 månader sedan 10 Medlemmar · 31 Svar
  • 31 Svar
  • svensson61

    Medlem
    16 juli, 2013 vid 19:33

    Hej,

    Häromdagen blåste det inget så det fick bli en tur ut i garaget.
    en 40 mm T grenrör som sågats av på mitten och klätts invändigt med neopren (gammal dräkt) sedan ett 50 mm lock som jag borrat ett hål i och satt på tripodfästet. Dock är hålet lite till sidan eftersom kameralinsen sitter snett på GoPron. En skruv som håller locket och ett slanghållare som håller ihop paketet.
    Resultatet över förväntan man får bra bilder på båda bogarna och kan detaljstudera handrörelserna i freestylerörelserna.

  • challgren

    Medlem
    16 juli, 2013 vid 20:02

    @svensson61 713039 wrote:

    Hej,

    Häromdagen blåste det inget så det fick bli en tur ut i garaget.
    en 40 mm T grenrör som sågats av på mitten och klätts invändigt med neopren (gammal dräkt) sedan ett 50 mm lock som jag borrat ett hål i och satt på tripodfästet. Dock är hålet lite till sidan eftersom kameralinsen sitter snett på GoPron. En skruv som håller locket och ett slanghållare som håller ihop paketet.
    Resultatet över förväntan man får bra bilder på båda bogarna och kan detaljstudera handrörelserna i freestylerörelserna.

    Den där var najs men lossnar inte fästet från masten? Hur får du den att sitta ordentligt?

  • svensson61

    Medlem
    16 juli, 2013 vid 20:43

    Sågat itu längs med så det blir som två halvor. Sedan sitter Skruven genom halvorna och locket sedan för att få stabilt har jag lagt slangklämman längst in. Allt är köpt på Biltema/ÖB. Grundkonceptet är faktiskt snott från någon video jag hittade på nätet men en betydligt enklare konstruktion än vad han hade.

    Eftersom jag håller på lära mig freestyle blir det MÅNGA kraftiga fall men det satt stabilt hela tiden. Man får vinkla upp kameran ibland men det är problemet med GOPRO fästena som glider lite även om man skruvar fast stenhårt

  • challgren

    Medlem
    17 juli, 2013 vid 09:34

    Ah, hittade videon nu och förstår hur den sitter fast på riktigt 🙂
    Kanske blir att bygga lite i helgen…

  • jesper-b

    Medlem
    17 juli, 2013 vid 09:58

    Ser smutt ut. Kan du inte lägga ut vad de där delarna du använder heter exakt, typ artikelnummer och inköpsställe. Tack på förhand!

    /JB

  • macedu

    Medlem
    17 juli, 2013 vid 17:57

    Hepp,

    Hittar inte tråden med beskrivningen på golfbollen på ryggen med pinne i? Den med vinkeln på “din” rygg bräda och segel…..
    Har för mig att ngn postat en sådan.
    Sen hade jag en sida med massa gadgets för go pro,ngn som vet…. spider..etc!? Finns det ngn färdig sådan köpa?

    /mac

  • svensson61

    Medlem
    17 juli, 2013 vid 18:04


    På Begäran kommer detaljer 🙂

    Matrikellista (köpt på Biltema)
    1 st T-rör 40 mm med gummitätning art no 86963 pris 59,90
    1 st Avloppsrör, ändstopp 50 mm art no 88082 pris 19,90
    1 st slangklämma ung 60 mm vet ej pris
    1 st M6 skruv sågas av för att passa tripodfäste
    1 st M8 X 75 skruv
    4 st brickor art no 19-132
    1 st vingmutter art no 87-387
    Lite gammal våtdräkt (neopren innåt för att få grepp mot mast/segel)

    1) såga T-rör på mitten enligt bilden ovan och slipa bakkanten lite extra så att det sluter tätt kring masten. Jag kör RDM mast. Eventuellt kan man såga av lite extra för att få det riktigt tajt. Jag slipade bara.
    2) Såga av ung 5-10 mm på kanten av locket så att slangklämman får plats innanför.
    3) borra hål i locket 6mm borr så långt åt sidan som möjligt utan att Goprofästet kommer utanför kanten. Detta för att linsen på kameran sitter “off-center”
    4) hitta i garaget en 6 mm skruv som du sågar av i rätt längd för tripodfästen. 2 brickor och skruva fast tripodfästet
    4) trä på locket och borra med en 8 mm borr genom locket och T-röret
    5) klipp av benet på en gammal våtdräkt och limma fast delarna på insidan av T-röret så att man får bra fäste mot segel/mast.
    6) lägg sidorna runt masten. sätt på slangklämman. sätt på locket. träck in M8 skruven med brickor och skruva ihop slangklämman och vingmuttern.
    7) fäst GoPro kameran och kör

  • macedu

    Medlem
    17 juli, 2013 vid 18:27

    One to go! Thnx för den 🙂

  • maglu

    Medlem
    17 juli, 2013 vid 20:32

    MacEdu, Kanske denna tråd du tänkte på:
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?86073-Gopro-h%E4ngsele

    Ett par klipp från i fjol med min variant finns här: http://www.youtube.com/user/mblue8

    Men en ny konstruktion gjordes i vintrer, eftersom pinnen gått av. Längdskidstavar är rätt veka. Denna gång med en barn-innebandyklubba och testar nu ett högtalarfäste istället för bollen. Inte provat på vattnet än, bara med snökite i vinter .

    Men mest flexibelt och användbara är dessa klämmor från ClasO, den lilla förstärkt med lite expoxy, och så ditskruvade goprofästen med vingmuttrar för justering. Den lilla på bommen t.ex. Den stora på masten, både högst upp eller längre ned. Men använd säkerhetslina…


    Äggklockan är för time lapse-fotografering med rotation =)

    Foto från gårdagen, lilla klämman på bom-nocken. Bilr bäst om kameran hänger under bommen tycker jag.

  • svensson61

    Medlem
    17 juli, 2013 vid 21:46

    Bifogar en bild från mitt”flymountbygge”. Håller på med Spockträning och kan se på bilden att jag skiftar händerna alldeles för sent. Nästa pass satt den !

  • grrrr

    Medlem
    17 juli, 2013 vid 22:02

    Kul tråd, många bra idéer.

    Här är min!

    Skicka PM för inköpslista.

  • mes

    Medlem
    17 juli, 2013 vid 22:24

    Mkt snitsigt. Ska nog göra en liknande 🙂

  • mes

    Medlem
    17 juli, 2013 vid 22:25

    @svensson61 713039 wrote:

    Hej,

    Häromdagen blåste det inget så det fick bli en tur ut i garaget.
    en 40 mm T grenrör som sågats av på mitten och klätts invändigt med neopren (gammal dräkt) sedan ett 50 mm lock som jag borrat ett hål i och satt på tripodfästet. Dock är hålet lite till sidan eftersom kameralinsen sitter snett på GoPron. En skruv som håller locket och ett slanghållare som håller ihop paketet.
    Resultatet över förväntan man får bra bilder på båda bogarna och kan detaljstudera handrörelserna i freestylerörelserna.

    Mkt snitsigt! Ska råkopiera konceptet 🙂

  • macedu

    Medlem
    18 juli, 2013 vid 18:44

    Ciao Gent´s!

    Schysst precis vad jag sökte, najs att du gått vidare med andra lösningar.
    När det gäller stora segel ala 7,2 och uppåt så är ju masttoppen helt försluten och jag kan inte fästa rollbaren, den bänds av. De små seglen lättare då man kan sätta variotoppen lite högre och visp så är allt safe.
    Din eminenta lösning med de där MEGA klämmorna är briljant! De skall jag köpa. Sen säkrar jag alltid cammen med lite vanlig “lace”.
    Jag tolkar det som man får wasta en sele då det blir borrning mm……. den är ju vad den är.

    Timern, well najs twist där!

    Tack igen,

    Mac

  • hakuna

    Medlem
    19 juli, 2013 vid 11:33

    Inte hemmabyggt, men billigt
    http://dx.com/s/gopro+mount

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Visa era hemmagjorda goprofästen!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.