Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vrid upp volymen, sätt på helskärm – njut!

  • Vrid upp volymen, sätt på helskärm – njut!

    Publicerad av jesper-b på 4 november, 2015 vid 08:01

    Aloha Classic har ju liksom alltid varit vindsurfingens Pipe Masters, och de senaste åren har ju liksom Hots KS3 seglare abbonerat på platserna i finalheaten. Spelar ingen roll vad eruovärldskuppvågseglarna hittar på. Så även i år!

    Ett litet men naggande gott klipp på Morgan och Kaulis finalheatsegling (1a och 2a i singelfinalen).

    [video=vimeo;144558996]https://vimeo.com/144558996[/video]

    /JB

    jesper-b svarade 8 år, 5 månader sedan 13 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • challgren

    Medlem
    4 november, 2015 vid 12:55

    Sjukt vilken tajming och driv de har!!

  • john1

    Medlem
    4 november, 2015 vid 13:31

    Duktiga killar.
    Men en fråga:
    Hur mkt blåser det vid denna tagning? Det ser ut som att det är rätt så svårt att ta sig ut pga för lite vind. Det är väl sideshore så det kan vara bättre längre ut. Det ser ut som att riggen enbart finns för att man skall ha något att hålla för balansens skuld. Vid denna typ av segling, är det nödvändigt med vindstabila segel?
    Eller är jag helt fel på det?
    JJ

  • dr-masse

    Medlem
    4 november, 2015 vid 14:22

    Härligt klipp! Morgans räddning ur kastfall/framåt/taka är ju så störd. Helt otroligt att han kommer ur det där.

    Blåser inte mycket, nej. Men på vågen blire tryck å då vill man inte ha ett segel som far runt hur som helst (har dock endast seglat Ho en gång ‘på riktigt’).

  • oscar

    Medlem
    4 november, 2015 vid 18:28

    Ser sjukt skön ut den där JP brädan 🙂

  • goose

    Medlem
    4 november, 2015 vid 18:30

    Ärligt talat, 1:42 in i filmen. Är det en medveten framåtloop..?

  • robin

    Medlem
    4 november, 2015 vid 19:29

    Rätt övertygad om att det är en av historiens snyggaste räddningar och inte en manöver. Men snyggt är det!

  • creative

    Medlem
    4 november, 2015 vid 20:28

    Shit vilka åk. JP brädan är as skön!

  • sea_surf

    Medlem
    5 november, 2015 vid 07:34

    Dåligt med vind i impactzone, mellan vågorna, helt klart imponerande att överhuvudtaget ta sig ut. Mycket mer vind en bit ut.
    Jag är ingen Mauiexpert, men var där fem veckor april-maj 2012. Körde 4.0 – 4.5 i stort varje dag men inte så stora vågor. Fegade ur och körde inte Hookipa då försäkringen på hyrutrustningen inte täckte om man seglat där (och en spolning när det var lite tryck i vågorna innebar klar risk att spolas upp på lavaklippor). Mest Sprecklesville och lite Kanaha beach park samt en del från “hemmastranden som låg mellan Paia och Mamas.

  • mag

    Medlem
    7 november, 2015 vid 07:05

    Underbart glassy!
    Kauli har alltid varit otroligt duktig på att ta sig ut och runt nästan utan vind.

  • jesper-b

    Medlem
    9 november, 2015 vid 10:43

    Vintersegling Hookipa är ofta ren “guppasegling”, men det kan även blåsa en extremt byig jobbig cross-offshore vind. Då blir det nästan ännu svårare att ta sig ut när man står och driver i strömt vitvatten med vatten till knäna och så kommer en stenhård by rakt bakifrån och får allt att lova upp precis när nästa vitvatten slår till en… Det är ingen slump att båda seglarna på filmen har ett av de mest stabila vågseglingseglen på marknaden!

    Ska väl tillägga att det också kan vara hälften så stort och en hyfsat jämn fin sidvind på det där spottet, men det är långt ifrån alltid.

    /JB

  • bananen

    Medlem
    9 november, 2015 vid 13:44

    @Goose 736752 wrote:

    Ärligt talat, 1:42 in i filmen. Är det en medveten framåtloop..?

    Feck, det undrar jag med. Om detta var en medveten stasning är det helt sjukt.

  • footloose

    Medlem
    9 november, 2015 vid 14:54

    @bananen 736861 wrote:

    Feck, det undrar jag med. Om detta var en medveten stasning är det helt sjukt.

    Han så i någon intervju efter att det inte var medvetet. Nice räddning ändå.
    Känns lite ibland att Hi seglare favoriseras vid bedömningen. Dom verkade ha blivit ordentligt sura när Kauli vann första finalen. Jag tycker det var helt välförtjänt. Han har sånt flyt och tryck i vågridningen även om Morgan hade någon riktigt vertikal våg. Plus hans goiter var klart radikalare än Morgans.

  • jesper-b

    Medlem
    9 november, 2015 vid 18:54

    Morgan är en av de local som seglar Hookipa mest året runt, sedan typ 5-7 år. Han väljer rätt våg, seglar grymt smart och kan Hookipa väl så bra som någon av de äldre mer erfarna localsen. Jag gillar Morgan stil, den är liksom lugn och flowig, aldrig forcerad eller hetsig.

    Kauli är löjligt grym på Hookipa med tanke på att han seglar där väldigt mycket mindre. Men jag tycker Kauli går mycket mer vertikalt och carvar hårdare närmare brytet än Morgan. I mina ögon kan Kaulis stil på Hookipa jämföras med Levi. Levi har en mer klassisk bottomturn a la Polakaw, men Kauli är mer tight och surfig. Kauli är ju dessutom en grym hoppare, Morgan kan knappt loopa. Jämfört med ett vanligt europaproffs är båda löjligt duktiga vågseglare.

    My take,

    JB

    PS: Fy faaaasen så fint surfet var på Torö idag!!!

  • doffe

    Medlem
    9 november, 2015 vid 20:07

    Samma segel så tack vare superplankan från JP (Part of the PRYDE Group) vinner Morgan:)

  • jesper-b

    Medlem
    9 november, 2015 vid 20:47

    @doffe 736876 wrote:

    Samma segel så tack vare superplankan från JP (Part of the PRYDE Group) vinner Morgan:)

    Inte helt omöjligt. Har inte koll på vad Morgan kör på för planka, men inte helt otroligt att den är ihopsatt uppe i Haiku och shapad av en viss herr KT. Men som sagt jag kan ha fel. Får fråga honom om dryg månad!

    /JB

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vrid upp volymen, sätt på helskärm – njut!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.