Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vulcano på plattvatten, hur?

  • Vulcano på plattvatten, hur?

    Publicerad av pataba på 31 oktober, 2005 vid 08:02

    Hej alla proffs,
    Jag har försökt några gånger att göra en vulcano på plattvatten men landar i bästa fall på tvären. Hur gör ni för att komma runt? Jag försöker att hoppa allt vad jag orkar men kommer sällan längre än halvvägs i “brädsnurren”. Har ni något trick för att få tillräcklig höjd/speed/kraft för att komma runt? Jag kan tillägga att jag aldrig gjort någon vulcano i vågiga förhållanden heller.

    / Patrick

    hakman svarade 18 år, 3 månader sedan 11 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • ola_p

    Medlem
    31 oktober, 2005 vid 08:25

    poppa, och snurra på nosen av brädan… Man behöver väldigt lite höjd egentligen, funkar bra att snurra runt dom på nosen istället för hoppa runt dom.

  • basse

    Medlem
    31 oktober, 2005 vid 09:34

    Om du inte vrider på huvudet så är det nog nyckeln till framgång. För många tror jag det är vridet på huvudet som gör att man kommer över gränsen för whiplash-stoppet, dvs 90graders hoppen.

  • pataba

    Medlem
    31 oktober, 2005 vid 09:53

    Tack för svaren.
    Ola, menar du att jag ska hoppa upp och stoppa nosen på brädan i vattnet så att jag får fart runt av det?
    Basse, menar du att jag ska titta över axeln bakåt i upphoppet eller när och hur menar du att jag ska vrida på huvudet?

    / Patrick

  • ian

    Medlem
    31 oktober, 2005 vid 10:19

    jee in över o tryck runt med bakbenet också. vet du hur en shoveit ser ut? lada shoveit på ett chop, det som brukar hända då är att du kommer runt som i en volcano istället… om inte lyckas du vöäl med shoveit som öär et fett trick hehe

  • basse

    Medlem
    31 oktober, 2005 vid 10:54

    Japp.. precis när du poppar till vrider du på huvudet. Alla hopptrick leds av huvudet och det blir lättare att komma runt.

  • ola_p

    Medlem
    31 oktober, 2005 vid 15:38

    Som basse säger så är det givetvis oerhört viktigt att titta runt tricket, precis som med alla andra moves.
    Och ja, jag menar att man ska stopa ner nosen, givetvis måste man sätta lite snurr på det, men med nosen i så kommer sista biten ganska naturligt.
    Att ha framhanden längst fram på bommmen underlättar massor när man ska byta grepp, dvs. sätta dom.

  • niklas_s

    Medlem
    31 oktober, 2005 vid 18:23

    dagens eko på den eller? cool.gif

  • oscar

    Medlem
    31 oktober, 2005 vid 18:41

    Felet många gör i början är att man försöker hoppa runt med kroppen (ungefär som du står rakt upp och ner på ett golv med armarna rakt ut åt sidorna och sen hoppar runt 180 grader). Det är INTE så man ska göra! När du seglar rakt fram så är ju egentligen överkroppen inte vriden speciell mkt eller hur? Det du ska satsa på är vrida runt det bakre benet så att underkroppen blir vriden.

    Du ska ladda mot ett litet chop, flytta fram den främre handen längst fram på bommen och sen poppa till lite grann och dra upp bakbenet rakt upp och sen förra runt det under dig och sparkar ut lite som i en låg roterande karatespark grin.gif. Överkroppen vrider sig inte alls mkt utan kanske 45 grader. Huvudet vrider du runt så att du tittar bakåt i den nya färdriktningen.

    Handskiftet är det viktigaste i hela manövern, testa på land 1000 gånger så sitter iallafall det när du kommer ut på vattnet.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    31 oktober, 2005 vid 19:31

    Hmm, man behöver inte så mycket höjd säger ni som kan. Jag har läst att man skall falla av för att inte behöva snurra så mycket men då får jag problemet att det känns som brädan sugs fast. Jag får inte upp brädan ur vattnet alls, och då är det ju svårt att snurra.

    En del säger, det är bara att olla upp den. Nu är jag ingen skateboardåkare så är den någon som kan beskriva för en windsurfare hur man poppar upp en bräda.

    En teori jag har är att en sjögräsfena kan spela roll? Men det känns mest som en dålig ursäkt.

  • hakman

    Medlem
    17 november, 2005 vid 08:55

    Om man ska poppa på helt platt vatten borde han väl stampa hårt i bakstroppen, dra upp framfoten och sedan dra upp bakfoten. Om man pumpar lite i avstampet borde väl det hjälpa också…

  • highflyer

    Medlem
    17 november, 2005 vid 18:59

    poppa som han ovan beskriver kolla samtidigt bakåt och försök få lite snurr sen är det bara att sätta i nosen i vattnet så snurrar du sista halvan av sig skälvt och glider baklänges.
    Jag gjorde mina första försök nu i helgen och kom runt på första och gled ca 3-5meter det viktigaste skulle jag tro är nog att sätta i nosen i vattnet.. cool.gif

  • hakman

    Medlem
    17 november, 2005 vid 19:57

    Göööt, blir ut å ladda i helgen om vinden vill. Lär ju vara för kallt snart, frosten ligger redan på marken. Får hoppas på solen, då man inte har några handskar.

  • s

    Medlem
    12 december, 2005 vid 16:48

    Svar till:


    Hmm, man behöver inte så mycket höjd säger ni som kan. Jag har läst att man skall falla av för att inte behöva snurra så mycket men då får jag problemet att det känns som brädan sugs fast. Jag får inte upp brädan ur vattnet alls, och då är det ju svårt att snurra.

    En del säger, det är bara att olla upp den. Nu är jag ingen skateboardåkare så är den någon som kan beskriva för en windsurfare hur man poppar upp en bräda.

    En teori jag har är att en sjögräsfena kan spela roll? Men det känns mest som en dålig ursäkt.

    [/ QUOTE ]

    Att du suger fast då du faller av beror på att trycket i seglet försvinner en del och därmed lyftkraften från riggen. Det gör att brädan trycks ner av både dig och riggen.
    Enklast för att lära sig upphoppet och snurren runt är att hoppa UPPÅT i vind. Du tar en sväng upp mot en liten, liten våg och trycker av (det är ju aldrig 100% platt). Då behövs bara ett litet ryck i riggen och en höftvridning så är du runt. Du landar sedan vriden helt runt men glidande lite uppåt i vind. Det är det enklaste sättet att lära sig hoppet runt och hanteringen av rigg – men du får inga långa glid. Det får du däremot då du lärt dig att göra dem med full fart på slör, men det är svårare i början. Börja uppåt och gå sedan gradvis nedåt. När du är på halvvind/slör börjar du träna på spock!

    Sedan måste jag upprepa det någon sagt, fokusera på greppet av händerna! Det är alldeles för få som tänker på det i början, det är det viktigaste!! Om du inte släpper riggen och tar på andra sidan kommer du inte runt. Så träna på det på land, träna på vattnet. Jag testade massor och fick härligt ont i nacken, men så fort jag började fokusera på att komma runt riggen och fokusera på handgreppet på andra sidan så lossnade det.
    Hoppet går av sig själv.
    Fukuserar du på att komma runt riggen så kommer vridning av bräda och att nosen kommer ner i vattnet av sig själv. Det kan krävas en liten höftvickning och att trycka ut bakfoten lite om du har väldigt lite höjd på hoppet, men om du hoppar lite uppåt i vind så får du automatisk höjd.

    Se ut ett avstampställe (förslagsvis ett litet vågskvalp), ta fram framhanden längst fram, ställ dig neutralt (dvs du skall inte hänga ut, utan res upp dig lite), tryck av med benen samtidigt som du rycker till i riggen (det som bruar kallas att poppa), vrid runt axelpartiet och huvudet, langa seglet uppåt i vind (med den ursprungliga framhanden innan du släpper den) samtidigt som du vrider o hoppar (släpp bommen HELT, håll inte kvar framhanden!), kolla lite nedåt mot nosen/mastfoten så du får vikten mitt över brädan, fokusera på att greppa med framhanden på andra sidan bommen och dra upp riggen lite i vind, om du har fart baklänges – tryck seglet mot vinden (back-wind), om du saknar fart (troligast) skota in på andra hållet och segla ur den switch (stå kvar i stropparna ett ögonblick längre än du tror). Flippa segel, var glad! wink.gif

    Vanliga fel:
    – du flyttar inte framhanden innan du poppar = svårt att komma runt seglet.
    – du släpper inte riggen, drar den uppåt i vind och tar tag i bommen på andra sidan = du ramlar baklänges mellad rigg och bräda med seglet nere vid höften och den gamla framhanden som fastgjuten vid bommen. I värsta fall med full fart i vattenytan.
    – du får inte vikten neutralt över brädan = brädan kommer stoppa med tailen i vattnet och du kommer falla åt något håll, troligen i lä om brädan.
    – du fokuserar för mycket på framhanden på den nya sidan och trycker den uppåt i vind samtidigt som du sträcker ut kroppen och bakbenet och kollar runt = du kommer fortsätta att rotera och göra en spock laugh.gif

    /Staffan

  • s

    Medlem
    12 december, 2005 vid 16:56

    Glömde en sak – ha aldrig underhandsgrepp på bommen då du gör vulcanos! Du kommer inte upp i neutral position och hänger för långt ut från riggen. Dessutom svårare att göra snabba flippar.

    /Staffan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 december, 2005 vid 11:24

    Tja
    Farten är också kritisk när det gäller poppet. Vissa brädor är mer känsliga än andra. Försök alltså ha samma fart varje gång du försöker så du lär dig hur mycket du behöver trycka ifrån. Kommer ihåg för två år sen när jag var precis där du är. Grymt kul när det börjar funka. Följ staffans råd så kommer den. Lycka till.
    Kelso

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vulcano på plattvatten, hur?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.