Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Wake och kite?

  • Wake och kite?

    Publicerad av smellslikeroses på 28 maj, 2012 vid 16:12

    Tänkte köpa lite wakesaker för att ha något att göra när det inte blåser, och tänker om man borde kunna ha samma boots till wake och kite? Kanske rent av samma bräda? Blir väl mest kabel hade jag tänkt, men hur fungerar de brädorna till kitesurfing? Något man ska tänka på?

    Jag vet att ni experter sitter där ute och ruvar på svaren!

    nicolai svarade 11 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • hanness

    Medlem
    28 maj, 2012 vid 16:18

    Är inte någon expert men har åkt wakeboard några gånger med min kitebräda och fungerar bra. Sitter lite lösare eftersom jag inte har boots och är lite annorlunda med fenorna (jämfört med den wakebrädan jag kört). Med kitebrädan så kändes det som om jag gled runt lite i svängarna men inte så farligt. Om jag jämför min kitebräda och min kompis wakebräda så kör jag hellre kitebrädan eftersom det är så mycket smidigare utan boots och min kompis wakebräda är onödigt stor.

  • nicolai

    Medlem
    28 maj, 2012 vid 20:13

    Bindingerna kan du ha samma. Till kabel funkar det med en kite bräda. Dock skulle jag inte åka efter båt med en sån. Tänk på om du vill ha en bräda med gring base så du kan åka kickers och sliders utan att köra sönder brädan.

  • lima-ko

    Medlem
    28 maj, 2012 vid 20:55

    Det finns ju rentav flertalet kitebrädor som just marknadsförs för att vara ämnade till kite men inte göra bort sig i kabelparken. Men det blir nog ändå lite av en kompromiss, på samma sätt som en wakeboardbräda som inte gör bort sig bakom en kite skulle bli lite av en kompromiss för kite.

    Hur mkt kite vs. kabel tänker du att det blir, 50/50, 70/30 eller 30/70?

  • pathfinder

    Medlem
    28 maj, 2012 vid 20:57

    Jag har både kört kite och wakebräda i kabelpark. För mig passar det inte att köra kitebräda då jag vill ladda popps och köra obsticles. Kitebräda funkar dock för att lära sig åka kabeln, men om du inte bara vill finåka är det riktig wakeboard med grind base, större rocker, längre och bredare bräda än en kitebräda.

  • dadil

    Medlem
    28 maj, 2012 vid 22:49

    LF shane hybrid är grym på både kabel och kite, inte direkt lättvindsbräda men så fort det är ok vind så funkar den klockrent. bindningar är bara testa vilka du gillar…
    http://nocomply.se/product.php?id_product=404

  • sala

    Medlem
    29 maj, 2012 vid 06:38

    cabelboard! wakeboard! kiteboard!

  • lima-ko

    Medlem
    29 maj, 2012 vid 07:03

    I den bästa av världar skulle alla ha den setupen ja (trots att det känns lite överflödigt med en bräda för kabel och en för wake). Det är ju dock inte ekonomiskt försvarbart om man inte får brädorna eller har förbannat bra deal.

    Så mitt tips är fortsatt en kompromiss, som är bäst på det du tänkt åka mest.

  • smellslikeroses

    Medlem
    29 maj, 2012 vid 21:43

    Saken är den att jag har en North X-ride, kanske inte den bästa wakebrädan? Eller? Åker ju mest kite så tänkte mer om att om jag köper en wakeboard med boots, är det bäst att sätta bootsen på min x-ride om jag vill köra kite med boots eller är det då bättre att köra med wakeboarden?

  • nicolai

    Medlem
    30 maj, 2012 vid 05:45

    Köp en wake med boots. Ha bootsen på kite brädan när du kiter.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Wake och kite?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.