Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Wave Classic?

  • surfslusken

    Medlem
    2 september, 2012 vid 19:42

    Ja men om de nu är att “bara” så ta för fan tag i det då!!! Alla jävlar ska komma till dukat bord nuförtiden!
    Verkligheten ÄR inte som Internet där allt är “gratis”!
    Kanske bara jag som är dum men, HAR ALDRIG HÖRT ATT DET ÄR VVKs SKYLDIGHET ATT ARRANGERA WAVE CLASSIC!!
    Ni kan ju höra av er till förbundet och se vad ni får till svar där när ni säger att ni VILL HA en tävling!

    Antingen får man göra saken själv, eller pröjsa nån annan för det! Så det är bara till att smörja in stjärtarna och
    bita ihop eller ta tag i det själva!

  • svenne

    Medlem
    2 september, 2012 vid 19:49
    FräddanR;697176 wrote:
    Det där “sjung bättre själv då”-gnället från Svenne köper jag inte riktigt. Om nu uppgiften ligger på vvk att anordna wave classic får dom ju antingen göra detta, eller om dom inte får ihop funktionärer/organisation, be om hjälp (typ från medlemmar och allmänhet, gärna tidigare än ett par dagar innan), eller ställa in i tid. Inte låta saken rinna ut i sanden. Jag tror det hade varit lätt att få funktionärer bland medlemmar och till denna tävling om någon bett om detta (jag känner t.ex. 70 skolungdomar där man hade kunnat fråga och jag vet att många hade velat hjälpa till). På vilket sätt är det gnäll att vilja få erbjudandet att hjälpa till?

    Fräddan, VEM är det som gnäller egentligen?
    Ni är ju århundradets annanister. “dom ska” och “ni ska”, sluta gnäll och engagera er så kanske det blir en Classic för er i år också. Är det någon i VVK som får betalt för att driva föreningen? Skulle inte tro det så hur kan du då kräva att få information? Är man som ni uppenbarligen är totalt oengagerade så ser jag ingen anledning att någon annan skulle vara engagerad heller.
    Man kan ju – givetvis helt hypotetiskt – tänka sig att DU ringde någon i klubben och kollade upp saken om du nu vet att det “börjar rinna ut i sanden”. Jag är rätt säker på att VVK säkert behöver fler medlemmar som arbetar aktivt (det vi andra kallar ideelt, gratis och till gagn för alla), ring dem imorrn så ska du se att du får hjälpa till.

  • svenne

    Medlem
    2 september, 2012 vid 19:50
    surfslusken;697178 wrote:
    Ja men om de nu är att “bara” så ta för fan tag i det då!!! Alla jävlar ska komma till dukat bord nuförtiden!
    Verkligheten ÄR inte som Internet där allt är “gratis”!
    Kanske bara jag som är dum men, HAR ALDRIG HÖRT ATT DET ÄR VVKs SKYLDIGHET ATT ARRANGERA WAVE CLASSIC!!
    Ni kan ju höra av er till förbundet och se vad ni får till svar där när ni säger att ni VILL HA en tävling!

    Antingen får man göra saken själv, eller pröjsa nån annan för det! Så det är bara till att smörja in stjärtarna och
    bita ihop eller ta tag i det själva!

    Jävlarr vad vi är överens just nu. Känns faktiskt lite obehagligt.

  • raask

    Medlem
    2 september, 2012 vid 20:10
    surfslusken;697178 wrote:
    Ja men om de nu är att “bara” så ta för fan tag i det då!!! Alla jävlar ska komma till dukat bord nuförtiden!
    Verkligheten ÄR inte som Internet där allt är “gratis”!
    Kanske bara jag som är dum men, HAR ALDRIG HÖRT ATT DET ÄR VVKs SKYLDIGHET ATT ARRANGERA WAVE CLASSIC!!
    Ni kan ju höra av er till förbundet och se vad ni får till svar där när ni säger att ni VILL HA en tävling!

    Antingen får man göra saken själv, eller pröjsa nån annan för det! Så det är bara till att smörja in stjärtarna och
    bita ihop eller ta tag i det själva!

    Lillhagen;697086 wrote:
    Hejsan,

    Jag håller bara i Freestyle tävlingarna men skrev upp det datumet på freestyle bloggen för att folk skulle ha koll på det då nog många tänkt att vara med där.

    Det är Varbergs vindsurfing klubb som arrangerar Wave Classic men fick nyss höra att de drar sig ur då det inte fanns några funktionärer och dylikt… Riktigt tråkigt!

    Om man inte har alltför stora krav borde det vara lika lätt att anordna en wave tävling som freestyle tävling men det kanske är skillnad då wave classic har SM status…

    Funderar på om man ska dra ihop en freestyle eller freestyle/wave tävling den helgen då förra helgen ställdes in pga prognosen. Det verkar ju vara en hel del vind på gång nu!

    //Henrik

    Vill bara att du ska läsa de fetstilta, som Henrik Hagen, från Svenska vindsurfing förbundet, skrev i denna tråden. VVK har ingen skyldighet, men dem arrangerade, drog sig ur utan att ens höra sig för i klubben om de var någon som vill ställa upp och hjälpa till.
    Synd är det, men de här gnället leder ingenstans

  • fraddanr

    Medlem
    2 september, 2012 vid 20:13

    Vänliga herrarna versaler:

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=M-QbTGRuwmw”]Idol 2006 Anna – Ring Ring – YouTube[/ame]

    Om det aldrig har varit vvks uppgift att anordna wave classic, då lägger jag mig platt.

  • fraddanr

    Medlem
    2 september, 2012 vid 20:14

    Jag är även glad om svenne och slusken har funnit varandra under den här tråden 🙂

  • styret

    Medlem
    3 september, 2012 vid 07:25

    om vi drar ner tonläget lite (ska jag säja) så är det ju så att det kan finnas extremt många anledningar till att det blivit som det blivit.

    Jag vet inte men det kan finnas väldigt många anledningar till att det blivit som det blivit. Tänk gärna på det innan ni hojtar om att det är för jävla dåligt hit och att man har åtagit sig dit..

    Lathet, javisst det kan vara en anledning. Men antagligen inte. Någon kanske har en tuff tid hemma och känner att wave classic är det minst väsentliga att lägga ner MASSA arbetstimmar på. Någon kanske har fullsmetat på jobbet eller så är det bara så att tiden sprungit ifrån organisationen under sommaren.

    Jag föll själv igenom big time i våras och hade det inte varit för att Stoffe och Peter har kommit in i org kring slalomcupen på eget initiativ så hade den garanterat självdött i år.

    Sånt händer och även om det låter tråkigt. Vindsurfingtävlingar är en rätt oviktig sak jämfört med familj och jobb.

    Antagligen hade ansvariga personer blivit överexalterade om någon hörde av sig självmant och ville hjälpa till. Det blir iallafall jag när någon vill göra något i ÖWC. Har någon av er som klagar högst gjort det? Mer än ett par dagar i förväg? Jag är inte retorisk, jag undrar.
    Min erfarenhet är att om man går in i en organisation bara för att rädda den så blir det sällan (det händer men det är sällan) bra. Man måste ha ett genuint intresse redan innan det är konstgjord andning som gäller.

  • lillhagen

    Medlem
    3 september, 2012 vid 11:18

    Hejsan! Tycker det är bra att det blir en diskussion kring detta men tycker också som Styret att vi ska hålla nere tonen lite.

    Det är jag som är Henrik Hagen och jag engagerar mig en hel del (alldeles för mycket tycker många) i vindsurfingen, dels som ordförande i Göteborgs windsurfing club och dels som styrelsemedlem i vindsurfing förbundet som ansvarig för Freestyle.

    För det första så vill jag tydliggöra att jag inte på något skyller på VVK, förstår fullt ut att man kastar in handsken när man inte får supporten som behövs för att genomföra en tävling. Av egen erfarenhet från min klubb så vet jag att ideérna är många och bra på möten och det är lätt att bestämma vad som ska göras. När väl saker och ting ska göras och det börjar närma sig så är det alltför ofta endast en person kvar som står där själv och får göra allt, ordföranden eller tex tävlingsledaren…

    Det är lätt att säga att man borde ringt runt mer, sagt till tidigare, mejlat med mera… det får man ofta höra i efterhand. Då hade ju vi alla självklart hjälpt till! eller….? Efter ett tag orkar man inte helt enkelt inte även om det verkar så lätt… För man har ju redan gjort det så många gånger tidigare utan respons…

    För att gå över till förbundet, så är det inte förbundets uppgift att arrangera tävlingar men vi ska verka för att underlätta och stödja klubbar som vill arrangera tävlingar och där kan vi helt klart bli mycket bättre. Och nu säger jag kanske emot mig själv mot min andra roll men hör av er, vi kan göra en hel del. Tex hjälpa till med ersättning till tävlingsledare eller funktionärer för att underlätta att tävlingar blir av.

    Som Freestyleansvarig har jag självmant gått in och arrangerat tävlingarna just för att det ska bli något. Ibland gör jag det tillsammans med en klubb eller ibland kör jag helt och hållet själv. Det tar jäkligt mycket tid och kraft även om det är ett ganska ”enkelt” upplägg. Man har nästan konstant dåligt samvete för att man inte har informerat tillräckligt bra, uppdaterat hemsidan i tid, inte lyckats jaga ihop priser, tagit bilder på tävlingen osv osv… Och när väl tävlingshelgen kommer då börjar det knorras om att folk inte orkar åka om det blir tävling här eller där. Hemmaviken är ALLTID bäst… 🙂

    Sen är frågan hur viktig själva tävlingen är egentligen… Inte så tycker jag men det är jäkligt kul att samla ett gäng likasinnade och köra ihop under lite ordnade former för att utvecklas. Just freestyle disciplinen tycker jag är ganska lämplig för det.

    Jag har ingen större erfarenhet av vågtävlingar men det jag kan tänka mig när det gäller våg är att eftersom vi sällan har bra förhållanden här så är ytterst få villiga att lägga en hel helg på att arrangera och fixa. Är det dåliga förhållanden dyker inga seglare upp och klubben får inga intäkter i form av startavgifter för mödan och allt fixande. Är det ok förhållanden dyker kanske ett fåtal av de mest intresserade upp och som bor nära. Är det riktigt bra förhållanden blir det kanske ändå inte många deltagare då man hellre vill surfa ordentligt än att sitta och vänta på ett heat som varar i 15 min och sen får man sitta och vänta igen…

    Det är inte så tacksamt att arrangera tävlingar helt enkelt… Sen vill inte folk tävla då får man acceptera det. Men jag tycker det hade vart jäkligt kul om det blev en vågtävling. Jag kanske inte orkar arrangera men är gärna med och hjälper till runtomkring som domare etc och så är jag gärna med och tävlar som lite kanonmat precis som på freestyletävlingarna 🙂

    Det är fritt fram att arrangera tävlingar men för att få SM status eller vara en del av svenska cupen krävs att man anmäler det i god tid till de olika berörda förbunden. Framförallt när det gäller SM statusen då är det massa regler kring detta som jag inte kan…

    Fortsätt gärna diskussionen och kom med förslag! Men ha förståelse för alla parter både för de som lägger ner än jäkla massa tid ideellt och de som vill tävla…

    Sen är man inte så jävla bra i andra länder heller när det gäller våg och freestyle. EFPT är nästan död, tyskarna hade knappt 20 deltagare på deras freestyle tävling i våras varav en tjej. Vi hade typ 12 på Haga Park varav 3 tjejer 🙂

  • teamrider

    Medlem
    3 september, 2012 vid 21:51

    Vi som varit med ett par år minns med vilken vördnad man nämnde Wave Classic i för 10-15 år sedan.
    Surfers Paradise stod då som arrangör och gjorde ett fantastiskt jobb. Man lyckades få dit The ARK under deras storhetstid, världsstjärnor som Josh Stone, Pete Cabrinha, Lars Petersen, Greg Allaway, Kai Katchadorian m.fl.

    Red Bull var sponsor tillsammans med andra väletablerade företag med surfrelation. Grymma uppvisningar med Freestyle Motocross på parkeringen, 2-300 personer som vildcampade på gräsparkeringen mellan havet och järnvägen och festade tre dagar i rad. Första helgen i september VAR helig. Men det var då det. Och som många redan konstaterat i denna tråd så varar inte någons ork för evigt, någon annan måste ta över stafettpinnen och föra traditioner och arrangemang vidare.

    En stor eloge skall riktas till VVK som under de senaste åren arrangerat Wave Classic. Ni har stått parata för tävling från fredag kväll till söndag eftermiddag i hällregn, stiltje, kuling (vi har haft ett par riktigt bra tävlingar) kyla och sol.

    Surfers har tagit nya tag och arrangerar Surfers Search. Ett klockrent koncept. Tack för det Surfers!

    Kanske kunde någon annan näringsidkare i surfbranschen axla ansvaret för Wave Classic kommande år? Se möjligheterna till marknadsföring, goodwill och inte minst slå värn om vindsurfingens framtid i Sverige. Jag tror inte att någon skulle misstycka.

    Med förhoppning om en riktigt grym höst!

  • jesper-b

    Medlem
    4 september, 2012 vid 10:38

    Mackan, VVK mfl i all ära, men jag tyckte det var ännu roligare de första tio åren, dvs när det var “Åka Skidor Wave Classic” med Caj Britschi mfl som arrangerade. Vild segling med enhandgippar, enfotshopp och till och med nån cheeseroll! Än vildare nätter då varken polis eller kinnatjejer gick säkra…

    /JB

  • trimmarn

    Medlem
    4 september, 2012 vid 19:10

    Ja Jesper du är inte ensam om att drömma dig bort till åren runt 20..

  • jesper-b

    Medlem
    6 september, 2012 vid 19:25
    trimmarn;697377 wrote:
    Ja Jesper du är inte ensam om att drömma dig bort till åren runt 20..

    Nej för f-n: I’m still living the dream we had, for me its not over!

    /JB

  • enlight

    Medlem
    6 september, 2012 vid 20:45

    Surt att det inte blir av då vi var några som planerade att åka ner från Östersund.
    Även om det inte varit grymma vågförhållanden så hade surffest på Majas inte gått av för hackor, fick mersmak efter Surfers Day.

    Som en liten tröst så har vi här i SurfOSD skapat en egen lättsam event som vi ska köra för andra året i rad, Vbv Classic! :cool2:

    Ni som vill är välkomna, dock annonseras datumet med kort varsel.

  • trimmarn

    Medlem
    7 september, 2012 vid 16:12
    Jesper B;697623 wrote:
    Nej för f-n: I’m still living the dream we had, for me its not over!

    /JB

    Jag tänkte väl mest på vildare nätter på kinnatjejer..

  • raask

    Medlem
    10 september, 2012 vid 20:20

    Varsågoda, vi annordna en tävling själva, “gör något själv” snacket sporra oss lite och vi hade 8 deltagande från PS eller föredetta PS vindsurfing elever. Hoppas detta kan hjälpa lite till bitterheten i ämnet! [ame=”http://vimeo.com/49186321″]Läjet Open Wave 7 september 2012 on Vimeo[/ame]

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Wave Classic?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.