What is windsurfing och Torö stenstrandsförnedring

This topic has 16 svar, 13 deltagare, and was last updated 7 years, 6 months sedan by  surfslusken.

• Författare
     MrSUrflUlf 
    Medlem

När man blir lite äldre börjar man fundera över en massa saker, som tex: varför envisas jag med att åka dom 6 – 7 milen ner till Torö eller ännu värre de 11 – 12 milen till salnö för att låta mig manglas gång på gång?

Psykologen sa att jag var ett kontrolfreak att jag ville känna att jag kunde kontrollera situationen. Det ligger nog nåt i det. Men den bästa känslan i vindsurfing tycker jag är när man precis riggat dragit på sig våtdräkten tittar ut och ser strålande sol, 5.0 vind och så där lagom läskiga vågor, då känns allting möjligt på nåt sätt och man får bråttom ut.

När jag seglade i helgen insåg jag att egentligen är vindusrfing på plattvatten inte så intressant efter ett tag (ursäkta min snobbighet), men så kom jag på att det finns ju egentligen hur mycket grejor som helst att jobba med och försöka lära sig, vilket jag gjorde. Men egentligen tror jag att det måste kännas så där lite lagom jobbigt när man går ut, kanske bara ska vara lite för stora vågor eller att man vet att den där härliga stenstrandsspolningen väntar runt hörnet vid minsta lilla misstag.

Ähh jag bara svamlar vad tycker ni egentligen, vad är grejen för er?

Mvh
    Eder Uffe

surfslusken 
    Medlem

Min spontana tanke är:
    Alkolås på datorer är nog ingen dum ide!

Goose 
    Deltagare

he he..

Svenne 
    Medlem

Äh, jag håller med. Vågor är tusen gånger roligare än plattvatten men platt vatten ger träning. Jag hade aldrig lärt mig att “slam-jiba” utan plattvatten så ut och nöt. Hur litet avstamp behöver du för att sätta en framåt?..

Och hur kul hade det varit med alkolås på datan? Då hade iofs inte Slusken funnits över huvudtaget, och det hade väl varit en bonus.

henryk 
    Deltagare
    surfslusken;698193 wrote:
    Min spontana tanke är:

Och på smartphones !

MrSUrflUlf 
    Medlem
    surfslusken;698193 wrote:
    Min spontana tanke är:

Ja du har rätt, inga mer filosofiska utläggningar! Tror vi sågs på Fuerte för typ 10 år sen på Flagbeach.

Jesper B 
    Deltagare

Mer filosofi på konfen!

Om det handlar om inre konflikter, upplösta själv, vågors estetik eller vad som är en kort planka spelar mindre roll.

Om det är resonemang som bygger på initierade referenser till världsarvets stora texter, eller hemknåpade funderingar spelar ingen roll.

Om det är under bersusning av tokspolningar cross-on Torö (nu på fredag em), från sprit, från jasstobak, eller helt enkelt från en lätt existentiell chock – det spelar absolut emmanent inte ett jota!

Mer filosofi på konfen!

/JB

MrSUrflUlf 
    Medlem

Tack! Äntligen nån som tar mig på allvar!

Högaktningsfullt
    Eder
    /Uffe

Electric 
    Deltagare
    MrSUrflUlf;698191 wrote:
    Ähh jag bara svamlar vad tycker ni egentligen, vad är grejen för er?

Mvh
    Eder Uffe

Grejen för mig kan sammanfattas i ett ord: endorfiner!

/Lars

… som f ö instämmer i JBs uppmaning om “Mer filosofi på konfen” …

Södertörns surfklubb - sodertornsurf.se

TSURF 
    Deltagare

Livet handlar om välbefinnande så varför inte njuta av havetsdelikatesser. Ibland behöver man spolas för att vakna upp i livet och inse att man lever bara en gång. Det bästa är att lägga bort alla måsten. På fredag ut och rippa järnet.

doffe 
    Deltagare

Point Break Movie Quotes – Patrick Swayze on “human spirit and “metal coffins – YouTube

Skönt att slippa sitta in en “Metal Coffin på Essingeleden 😀

Ola H. 
    Deltagare

Det finns en gammal artikel från Boards där författaren hävdar att E=mc^2. Enjoyment equals mastering conditions squared. Dvs tillfredsställelsen är en produkt av att ena sidan klara av att segla de förhållanden man seglar å ena sidan och av förhållandena i sig å andra sidan. Så som ett exempel skulle man då få ut samma tillfredställelse om man seglar hälften så bra i dubbelt så “bra” förhållanden. Eller: genom att gå ut i tio gånger så bra förhållanden men kanske bara klara dem en femtedel så bra kan du dubblera tillfredsställelsen.

Man bör betona att inte ta detta exakt. Ingen av storheterna är ju mätbar, men sm en metafor funkar denna formel rätt bra.

Callevader 
    Deltagare

“Svamel” nej det tycker jag inte. Det är en intressant fråga och i svaret ligger väl orsaken till att vindsurfing är ganska oslagbart. Lite jobbigt lite oberäkneligt och lite kill i magen. Du har ju kraften från vinden som är en smula oberäknelig som du skall behärska sen är det farten framåt uppåt bara det är ju kul sen skall allt detta ske på en under lag som som rör sig mot dig och samtidigt upp och ner. dvs vågor.Det är många saker och dimentioner i en sport. Har själv tänkt en del på varfr ssurfingen är så grym och och kommit fram till att det inte är många sporter som slår detta och skulle tro att de genom windsurfing frsker få bukt med sitt kontrollbehov inte blir så långvariga i sporten.

PS. Psykologen kan ta sig i brasan;-) :DS

jofogel 
    Deltagare

Intresant tråd! Jag tror: om fler tog sig tid att surfa/segla/greja med sånt de mår bra av lite mer och lite oftare skulle det sparas in några psykologbesök. De där endorfinerna och/eller adrenalinet är helt enkelt gött för människorna. Rent allmänt tror jag att förutsättningarna att jobba mindre – och surfa mer – aldrig varit bättre. I stort sett.

henryk 
    Deltagare

Intressant !? Helt j…. ointressant tråd faktiskt – men rätt kul 🙂 – fast börjar bli väl patetisk ….
    Ångestmarschen knallade förbi kontoret igår – 500 psykfall i ett demonstrationståg – ge dom en quad och ett fyrlattat segel var så repar dom sig nog !
    Man får nog inse att windsurfing en krydda för folk som har det bra… har hyfsat med stålar, flexibla arbetstider och i bästa fall medelålderskris…
    En annan fundering efter att ha läst tråden: -det är tydligen bara vågsegling som väcker alla dessa känslor och floskler

man känner att man lever, förnedras osv och ger ett stort behov av höja sin egen upplevelse med olika hippa superlativ….
    Äh – nu är det snart dags att sätta sig i bilen o köra Sthlm-Varberg 😉

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

svara

Sveriges största community för vindsurfing, kitesurfing, vågsurfing och SUP sedan 1998
©2020 Surfzone - Share the Stoke

Logga in med

Facebook
 Google

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account