Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing What is windsurfing och Torö stenstrandsförnedring

  • What is windsurfing och Torö stenstrandsförnedring

    Publicerad av mrsurflulf på 12 september, 2012 vid 06:38

    När man blir lite äldre börjar man fundera över en massa saker, som tex: varför envisas jag med att åka dom 6 – 7 milen ner till Torö eller ännu värre de 11 – 12 milen till salnö för att låta mig manglas gång på gång?

    Psykologen sa att jag var ett kontrolfreak att jag ville känna att jag kunde kontrollera situationen. Det ligger nog nåt i det. Men den bästa känslan i vindsurfing tycker jag är när man precis riggat dragit på sig våtdräkten tittar ut och ser strålande sol, 5.0 vind och så där lagom läskiga vågor, då känns allting möjligt på nåt sätt och man får bråttom ut.

    När jag seglade i helgen insåg jag att egentligen är vindusrfing på plattvatten inte så intressant efter ett tag (ursäkta min snobbighet), men så kom jag på att det finns ju egentligen hur mycket grejor som helst att jobba med och försöka lära sig, vilket jag gjorde. Men egentligen tror jag att det måste kännas så där lite lagom jobbigt när man går ut, kanske bara ska vara lite för stora vågor eller att man vet att den där härliga stenstrandsspolningen väntar runt hörnet vid minsta lilla misstag.

    Ähh jag bara svamlar vad tycker ni egentligen, vad är grejen för er?

    Mvh
    Eder Uffe

    surfslusken svarade 11 år, 7 månader sedan 13 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • surfslusken

    Medlem
    12 september, 2012 vid 06:50

    Min spontana tanke är:
    Alkolås på datorer är nog ingen dum ide!

  • goose

    Medlem
    12 september, 2012 vid 06:52

    he he..

  • svenne

    Medlem
    12 september, 2012 vid 07:26

    Äh, jag håller med. Vågor är tusen gånger roligare än plattvatten men platt vatten ger träning. Jag hade aldrig lärt mig att “slam-jiba” utan plattvatten så ut och nöt. Hur litet avstamp behöver du för att sätta en framåt?..

    Och hur kul hade det varit med alkolås på datan? Då hade iofs inte Slusken funnits över huvudtaget, och det hade väl varit en bonus.

  • henryk

    Medlem
    12 september, 2012 vid 07:36
    surfslusken;698193 wrote:
    Min spontana tanke är:
    Alkolås på datorer är nog ingen dum ide!

    Och på smartphones !

  • mrsurflulf

    Medlem
    12 september, 2012 vid 07:42
    surfslusken;698193 wrote:
    Min spontana tanke är:
    Alkolås på datorer är nog ingen dum ide!

    Ja du har rätt, inga mer filosofiska utläggningar! Tror vi sågs på Fuerte för typ 10 år sen på Flagbeach.

  • jesper-b

    Medlem
    12 september, 2012 vid 08:18

    Mer filosofi på konfen!

    Om det handlar om inre konflikter, upplösta själv, vågors estetik eller vad som är en kort planka spelar mindre roll.

    Om det är resonemang som bygger på initierade referenser till världsarvets stora texter, eller hemknåpade funderingar spelar ingen roll.

    Om det är under bersusning av tokspolningar cross-on Torö (nu på fredag em), från sprit, från jasstobak, eller helt enkelt från en lätt existentiell chock – det spelar absolut emmanent inte ett jota!

    Mer filosofi på konfen!

    /JB

  • mrsurflulf

    Medlem
    12 september, 2012 vid 09:15

    Tack! Äntligen nån som tar mig på allvar!

    Högaktningsfullt
    Eder
    /Uffe

  • electric

    Medlem
    12 september, 2012 vid 09:28
    MrSUrflUlf;698191 wrote:
    Ähh jag bara svamlar vad tycker ni egentligen, vad är grejen för er?

    Mvh
    Eder Uffe

    Grejen för mig kan sammanfattas i ett ord: endorfiner!

    /Lars

    … som f ö instämmer i JBs uppmaning om “Mer filosofi på konfen” …

  • tsurf

    Medlem
    12 september, 2012 vid 09:45

    Livet handlar om välbefinnande så varför inte njuta av havetsdelikatesser. Ibland behöver man spolas för att vakna upp i livet och inse att man lever bara en gång. Det bästa är att lägga bort alla måsten. På fredag ut och rippa järnet.

  • doffe

    Medlem
    12 september, 2012 vid 10:53

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=xAeHFKaL5zA”]”Point Break” Movie Quotes – Patrick Swayze on “human spirit” and “metal coffins” – YouTube[/ame]

    Skönt att slippa sitta in en “Metal Coffin” på Essingeleden 😀

  • ola-h

    Medlem
    12 september, 2012 vid 14:50

    Det finns en gammal artikel från Boards där författaren hävdar att E=mc^2. Enjoyment equals mastering conditions squared. Dvs tillfredsställelsen är en produkt av att ena sidan klara av att segla de förhållanden man seglar å ena sidan och av förhållandena i sig å andra sidan. Så som ett exempel skulle man då få ut samma tillfredställelse om man seglar hälften så bra i dubbelt så “bra” förhållanden. Eller: genom att gå ut i tio gånger så bra förhållanden men kanske bara klara dem en femtedel så bra kan du dubblera tillfredsställelsen.

    Man bör betona att inte ta detta exakt. Ingen av storheterna är ju mätbar, men sm en metafor funkar denna formel rätt bra.

  • callevader

    Medlem
    12 september, 2012 vid 19:31

    “Svamel” nej det tycker jag inte. Det är en intressant fråga och i svaret ligger väl orsaken till att vindsurfing är ganska oslagbart. Lite jobbigt lite oberäkneligt och lite kill i magen. Du har ju kraften från vinden som är en smula oberäknelig som du skall behärska sen är det farten framåt uppåt bara det är ju kul sen skall allt detta ske på en under lag som som rör sig mot dig och samtidigt upp och ner. dvs vågor.Det är många saker och dimentioner i en sport. Har själv tänkt en del på varfr ssurfingen är så grym och och kommit fram till att det inte är många sporter som slår detta och skulle tro att de genom windsurfing frsker få bukt med sitt kontrollbehov inte blir så långvariga i sporten.

    PS. Psykologen kan ta sig i brasan;-) :DS

  • jofogel

    Medlem
    12 september, 2012 vid 20:11

    Intresant tråd! Jag tror: om fler tog sig tid att surfa/segla/greja med sånt de mår bra av lite mer och lite oftare skulle det sparas in några psykologbesök. De där endorfinerna och/eller adrenalinet är helt enkelt gött för människorna. Rent allmänt tror jag att förutsättningarna att jobba mindre – och surfa mer – aldrig varit bättre. I stort sett.

  • henryk

    Medlem
    12 september, 2012 vid 20:51

    Intressant !? Helt j…. ointressant tråd faktiskt – men rätt kul 🙂 – fast börjar bli väl patetisk ….
    Ångestmarschen knallade förbi kontoret igår – 500 psykfall i ett demonstrationståg – ge dom en quad och ett fyrlattat segel var så repar dom sig nog !
    Man får nog inse att windsurfing en krydda för folk som har det bra… har hyfsat med stålar, flexibla arbetstider och i bästa fall medelålderskris…
    En annan fundering efter att ha läst tråden: -det är tydligen bara vågsegling som väcker alla dessa känslor och floskler


    man känner att man lever, förnedras osv och ger ett stort behov av höja sin egen upplevelse med olika hippa superlativ….
    Äh – nu är det snart dags att sätta sig i bilen o köra Sthlm-Varberg 😉

  • frippe75

    Medlem
    13 september, 2012 vid 05:35
    henryk;698302 wrote:
    Sthlm-Varberg 😉

    Misstänker dock att det med rådande bensinpris är dyrare med Sthlm-Varberg än ett besök hos Dr JärnBreck. Så om du mår dåligt hinner du ju både jobba, arbeta på dina problem SAMT ta ett fylleslag i Stockholms nattliv och bryta alkolåset på datorn och skapa yttterligare trådar här på konfen som upptar mitt morgonkaffe….

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing What is windsurfing och Torö stenstrandsförnedring

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.