Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing What makes a good Noobie kite?

  • gurra_g

    Medlem
    18 april, 2009 vid 09:16
    Roding;541263 wrote:
    Tja,

    Nu är jag ju ute i helt fel forum men jag har ett förslag till er.. Om det är så att ni får väldigt många frågor och tycker att det är jobbigt att svara på dom hela tiden så gör som dom har gjort i Vindsurfingkonfen.
    Skriv ihop guider som ni lägger längst upp så att alla lätt kan se dom och läsa igenom dom.
    Om dom då inte fattar eller får all info så kommer dom ju självklart att fråga er men det kommer garanterat att minska “onödiga” frågor..
    Gå gärna in och kolla på hur dom har gjort det i vindurfingkonfen för att få lite idéer!

    Ha det bra!

    Jätte bra idé!
    Så slipper vi allt tråkigt tjabb om vilket märke som är bäst, vilket man aldrig kommer få ett svar på ändå och är rätt trött på att läsa!
    En objektiv stickytråd. Där man inte nämner några märken utan bara skriver ner generella tips för val av kites och brädor.

    Kanske moderatorn kan fixa?

  • langens_kite

    Medlem
    20 april, 2009 vid 19:56

    Måste vara det vetigaste som någon har skrivit här.

  • skotten

    Medlem
    20 april, 2009 vid 20:35

    lets talk about why medium aspect kites are better to get us started?

  • haze

    Medlem
    20 april, 2009 vid 23:56

    Why should they be better???

  • kvabbso

    Medlem
    21 april, 2009 vid 05:57
    Gurra_g;541281 wrote:
    Jätte bra idé!
    Så slipper vi allt tråkigt tjabb om vilket märke som är bäst, vilket man aldrig kommer få ett svar på ändå och är rätt trött på att läsa!
    En objektiv stickytråd. Där man inte nämner några märken utan bara skriver ner generella tips för val av kites och brädor.

    Kanske moderatorn kan fixa?

    En helt lysande idé, hoppas bara att det inte är en utopi.
    Pimpandet av märken börjar bli tröttsamt.

  • haze

    Medlem
    21 april, 2009 vid 09:36

    Är väl inte så mycket pimpande i denna tråden eller?

  • skotten

    Medlem
    21 april, 2009 vid 12:50

    A seems a lot of people think that a medium aspect kite are better for noobies.. why could that be?

    – the kite isnt that fast making it easier to control
    – the kite has better power at its lower end than a high aspect kite, meaning that noobies dont have to go out in as much wind to get riding
    – relaunch of a medium aspect kite has always been easier

    Any other opinions?

  • chohoo

    Medlem
    21 april, 2009 vid 14:29
    skotten;541876 wrote:
    A seems a lot of people think that a medium aspect kite are better for noobies.. why could that be?

    – the kite isnt that fast making it easier to control
    – the kite has better power at its lower end than a high aspect kite, meaning that noobies dont have to go out in as much wind to get riding
    – relaunch of a medium aspect kite has always been easier

    Any other opinions?

    Tycker du har listat det hela bra. Och det som märks tydligast, tycker jag är relaunch.

  • pjoter

    Medlem
    22 april, 2009 vid 18:30

    låter ok förutom att du missat de hela med bottendrag. en hög AR kite är mer effektiv vilket alltså gör att den är igång tidigare. Däremot är en hög AR lite mera bångstyrig och mer svårkörd så man måste vara en bättre pilot för att flyga den effektivt.

    Så, fördelarna med en låg AR framför hög AR är:
    + Flyger och svänger lite långsammare.
    + Stabilare
    + Lättare att vattenstarta

    Detta är mkt generellt och det finns flera andra saker än AR som spelar roll så det är inget man ska stirra sig blind på. Det bästa är faktiskt att höra med sin instruktör eller kiteförsäljare så ska dom veta vad som är bra nybörjarkites inom de märken dom kör/säljer.

  • gurra_g

    Medlem
    23 april, 2009 vid 00:20

    Kanon, tycker Pjoter summerade ihop det sista bra!

  • drparn

    Medlem
    6 maj, 2009 vid 15:23

    okej jag som är noobie och tråden riktar väll sig till sånna som ställer dumma frågor som mig? :santa: vad är AR kan jag väll börja med då?

  • skotten

    Medlem
    6 maj, 2009 vid 18:04

    the aspect ratio..

    High aspect ratio kites have a long narrow shape like a ribbon. High AR kites turn faster and generate more power and lift for jumps. However, they are not as stable in the air and can be more difficult to re-launch in the water. High AR kites are for experienced riders looking for speed, lift and big air.

    Low and moderate aspect ratio kites have a shorter wider shape. Low AR kites turn slower and provide steady constant power. Low and moderate AR kites are generally better suited for beginners because they are more forgiving and are easier to re-launch from the water.

    Moderate AR kites combine features of both high and low AR kites are suited for the majority of the riders.

    a good example of a high AR would be the EH rippehr, a good example of a medium or low AR would be the EH BEAST

  • roland

    Medlem
    7 maj, 2009 vid 17:34

    Det e ju en viss skillnad på snabb o snabb…
    En medium eller low AR kite svänger ju ofta snabbarae en en hög AR. Men det som e skildnaden e hur snabbt kiten flyger genom fönstret!!! Där brukar hög AR vara bra…Allt enligt mig då…

  • polacken

    Medlem
    7 maj, 2009 vid 22:13

    Johan varför inte haka på mig Fiff och MJ + Lite annat sthlm fölk till Öland nu om två veckor… ? Så kan du ha lite stories att skriva om på bloggen he he he.

  • skotten

    Medlem
    20 oktober, 2009 vid 21:34

    haha poserboy has a blogg?

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing What makes a good Noobie kite?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.