Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing What makes a good Noobie kite?

  • olandstoken

    Medlem
    26 april, 2010 vid 08:13

    Nowadays most/some? manufacturers don´t even list AR for their kites. The outline of wing is by my opinion as important as the AR, within certain limits of course. Maybe this is the reason why the AR isn´t as important as before when there where only C shaped kites with similar outline around. What do you say people? My point is that if you select 3 kites with the same AR One C kite, one Delta and one hybrid type, they are most likely not even close in the way the fly, feel or launch from the water.

  • skotten

    Medlem
    10 maj, 2010 vid 17:41

    Totally agree, cheap is important too : )

  • natscape

    Medlem
    13 juni, 2010 vid 18:17

    det började med pimpandet av utrustning och slutar med pimp av kiteskola istället….. 😀

  • skotten

    Medlem
    13 juni, 2010 vid 21:14

    glad you are feelin the pimpage Nat LOL

    Follow us on FB and Twitter!!

    http://www.Facebook.com/kiteboarding.se
    http://www.Twitter.com/kiteboardingse

    http://www.kiteboarding.se
    [img]http://fb.me/FZrFutIP[/img]

  • natscape

    Medlem
    14 juni, 2010 vid 21:11

    vet inte vad du pratar om skotten

  • skotten

    Medlem
    3 juli, 2010 vid 15:06

    Should noobies buy lightwind kites as their first kite? They are useable in lower windspeeds, are mellow to control, but on the flipside offer great potential for things to go wring if a badd ass storm rolls in and the rider doesnt see it? what do you guys think?

  • pjoter

    Medlem
    4 juli, 2010 vid 13:46

    moderna lättvindskites har ett kick-ass vindregister så det är inte riktigt som min gamla fuel som var underriggad vid 4, perfekt vid 5 å tokladd vid 6. Det är grymt smidigt att lära ut på lättvindskites då dom är stabila som lok och drar massivt. Sen kan jag för egen del inte alls förstå varför man bygger en uppblåsbar lättvindskite då det i dom vindarna bara finns fördelar med foilar.

    Tycker personligen att 14-15 är en bra storlek att börja med. Stabilare, slöare och mer grunt vilket är super när man ska lära sig komma upp på brädan. Sen är de fint å komplettera med en 10 å så har man ett rejält vindspann. Dock får det ju va en kite som är riktigt bra att vattenstarta mm vilket kan vara lite sådär i dom storlekarna och vindarna som dom funkar i.

  • skanepag

    Medlem
    2 januari, 2011 vid 23:00

    Ok tänkte sno åt mig lite plats i denna tråden som noob med funderingar på Kite, Here Goes:

    Grund Info och Förutsättningar om mig,
    Kommer snart att bo ca 5-10 min gång avstånd från skanörs strand Hamn. (vilket är anledning till Kite nyfiken)
    Windsurfade i många år som ung, var helt ok, körde en wave/slalom bräda (är 37år nu)
    Skatar ganska regelbundet
    Vågsurfar då det bjuds upp till dans.
    1.84cm ca 78 kg

    Vad vill jag?
    Lära Kita strapless i lättare vind, max 10m sek
    efter det börjar vågsurf ta över intresset.
    Jag har ett gäng olika vågbrädor jag tänkte använda, allt från 5.10(CI Biscuit), 5’11(retro fish), 6’4(CI Flyer) 6.6(chris garreth custom )och upp till 7’8 mini mal. nåt av de borde ju funka.
    Och jag måste kunna starta landa, surfa själv. jag vet att det inte är att rekommendera.
    Så kurs? när var hur pris?
    Skärm? vilken hur mycket kostar det begagnat?

    Många frågor, men ni verkar ju så kunniga 🙂

    hare fint daniel

  • skotten

    Medlem
    4 januari, 2011 vid 18:35

    FIrst off get a course, you have 2 main choices down in skåne, Kitelife.se and kite.se, both are IKO approved and insured : )

    Used gear shouldnt be older than 2 years old really, if someone is out kiting a lot, their rig is screwed after two years, just through stretching. It will fly, but you wont get as much power or a turning response out of it. I heard through the grapevine that there are a couple of stores working together this year to offer discount to one anothers customers, so you wont have to buy all your gear and kite in one place to get some discount on your first kite package : )

    Look for something around a 12.. its pretty middle of the road, and you are not really going to need a smaller kite all summer.

    Down in Skanör you have the perfect spot for riding your boards strapless, but become a member of Skånes kitesurf klubb, as there are a LOT of very sensitive areas down there, and they seem to change every couple of months, the club is trying to keep us on the beach though, and they are the best people to keep you informed : )

  • pjoter

    Medlem
    5 januari, 2011 vid 13:10

    haha, thanks for not being mentioned as a school tony… 🙂

  • skanepag

    Medlem
    8 januari, 2011 vid 11:23

    Tack så jätte mycket för infon!!!
    Så då e de ju bara att börja med o välja kurs, skulle ju såklart föredra en på snart hemma plan,
    dvs skanör/falsterbo/höllviken vilket kommer att bli lokal “brytet” .
    Är det svårt/farligt omöjligt att starta en kite och landa en kite själv?
    Kan tänka mig att det i högre vindhastigheter kan vara scary då det kan komma rejäla kastvindar.
    Men som sagt jag är förstahand intresserad av det lägre registret av vind.
    Vart mer precist är det bra för strapless kiting i skanör? Eller vågor?
    Om spots inom kajt är lika secretess belagt som i vågsurf så bara säg det 🙂
    Många frågor, sorry
    /daniel

  • acemattias

    Medlem
    8 januari, 2011 vid 11:56

    Det ar bara Habo Locals som har über hemliga spots i Portugal.

  • lois

    Medlem
    5 april, 2011 vid 22:21

    Hallo,
    jag är noob på kite, har kört några helger på snö under året och tänkte skaffa utrustning för att komma igång på sommarsäsongen. Är dock totalt förvirrad av all information som finns ute. Vad sjutton ska man ha egentligen?
    För att köra på vatten med 65 kilo, ponera att man har råd med enbart en kite (skyller på csn) vilken size?

    Vad behöver man tänka på när man köper bräda?

    och till sist… hur viktigt är det egentligen med spegelglasögon?
    :confused2:

  • lima-ko

    Medlem
    7 april, 2011 vid 06:44
    lois.;651512 wrote:
    Hallo,
    jag är noob på kite, har kört några helger på snö under året och tänkte skaffa utrustning för att komma igång på sommarsäsongen. Är dock totalt förvirrad av all information som finns ute. Vad sjutton ska man ha egentligen?
    För att köra på vatten med 65 kilo, ponera att man har råd med enbart en kite (skyller på csn) vilken size?

    Vad behöver man tänka på när man köper bräda?

    och till sist… hur viktigt är det egentligen med spegelglasögon?
    :confused2:

    Tjena,

    Kul att du ska börja köra även på vatten, kanske lite knepigare att komma igång men bra mycket roligare och mjukare krascher än på snö.
    Är du uppe och åker på snö, vänder och kanske börjat hoppa lite?

    Kommer du dra ut och “chansa” så fort det börjar blåsa 6-7 m/s trots att det “bara” är en 6-9 prognos eller kommer du bara åka på säkra prognoser, säg 9-12?
    Det är rät avgörande för vilken storlek kite du ska kika på, eftersom du bara ska ha en.

    Jag skulle rekommendera att lägga lite mer pengar på kiten och få en modernare och istället gå på en lite bättre begagnad äldre bräda.
    Spegelglasögon, hrmmm, inte viktigt alls, skippa dem.

  • viktor77

    Gäst
    13 april, 2011 vid 06:32

    @skånepåg Jag kör också en del på Näset och jag skulle rekommendera en 12:a. Köp en nyare, mer modern kite. Vad gäller att starta och landa själv är det inga problem, men det beror på vilken typ av kite du har. Nyare moderna bow, delta, hybrid kites är enkla att starta och landa genom att man sätter fast bommen i något, exempelvis en stolpe, och ställer upp kiten så vinden får tag i den. Sen är det bara att gå tillbaka till bommen och flyga upp kiten. Med andra ord gör man en start som vanligt, förutom att bommen inte sitter fast i dig själv från början.

    Men som sagt denna teknik är beroende av vilken kite du har. Äldre C-kites funkar det inte med.

    Det går också att släpa runt kiten. så vinden får tag i den och göra en relaunch som på vatten. Inte så roligt att släpa runt kiten dock och sen behövs det rätt mycket plats.

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing What makes a good Noobie kite?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.