Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Windguru-SMHI nåt är snett?

  • Windguru-SMHI nåt är snett?

    Publicerad av dala-lama på 1 september, 2008 vid 16:28

    Tycker mej märka att dom fått dåligt med färg på rutorna på Windguru på senare tid.
    Tex nu på Onsdag så säjer SMHI 10-14 m/s medan guru säjer 7-10 m/s.
    Vet att smhi brukar lova mer än dom håller men det känns faktiskt som vår statliga vädertjänst har haft bättre koll på läget de senaste veckorna än flertalet andra.
    Har dom nyanställt eller…..
    Per

    dane svarade 15 år, 7 månader sedan 5 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • jonatan

    Medlem
    1 september, 2008 vid 17:34

    Olika prognosmodeller är väl olika säkra vid olika vädersystem? Ibland är gurun säker och ibland staten.
    Vårväder brukar vara svårare än typiskt höstväder att göra prognoser för verkar det som, men jag har ju inga statistiska belägg för detta påstående…

    Vissa perioder har man kunnat planera surfet en vecka i förväg med gurun och ibland har de inte ens rätt samma dag.

  • big_jeppe

    Medlem
    2 september, 2008 vid 16:38

    Jag litar mer på Gurun generellt sett. SMHIs prognoser kan möjligtvis vara mer rätt på västkusten. Bor man i Stockholm kan man dock dela SMHIs siffror med två. Kanske har de mer rätt om man packar prylarna i båten och tar sig ut till Svenska högarna eller Åland?

  • pete

    Medlem
    2 september, 2008 vid 17:25

    Jag köpte Windguru Pro i år och den kan jag rekommendera (kostar ca 180/år). Man får medelvind och byvind timme för timme. Tycker deras prognoser har funkat riktigt bra. Efter ett tag “lär” man sig ungefär hur man ska tolka dem. Ett bra sätt är att lägga in egna punkter en bit ute till havs så att vädermodellerna inte “störs” av kusten (27 km mellan beräkningspunkterna), sedan får man justera efter egen erfarenhet in till sitt lilla älsklingsspot som man t ex vet har fri vind från syd men inte från sydost etc (typiskt 08-problem…).

  • dane

    Medlem
    2 september, 2008 vid 20:10

    @big_jeppe 496207 wrote:

    Bor man i Stockholm kan man dock dela SMHIs siffror med två.

    Ja, det är en stor skillnad mellan prognoser för land och hav. För oss insjösurfare blir det därför lite knepigare, men med lite erfarenhet, som sagt lär man sej hur man som ska tolka prognoserna.

    För Roxen, vid SV, gäller oftast (tycker jag) att man kan multiplicera SMHIs Linköpingsprognos med 2 och Gurun med 1.5. Idag t ex sa Gurun 6m/s, SMHI 4 m/s men enligt vindmätaren blåste det 9-10 m/s vid “Udden”. Imorgon säger Gurun 7m/s och SMHI 5 m/s, och jag kan nästan sätta min 24cm fena på att det blåser mer än 10 i morgon.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Windguru-SMHI nåt är snett?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.