Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Wingfoil 1a gången

Taggad: 

  • Wingfoil 1a gången

    Publicerad av Stefan_Foil på 16 januari, 2020 vid 23:09

    Tjena alla vindsurfare,

    Någon som testat wingfoil eller vad det nu kallas? Alltså en sup bräda med foil och en uppblåsbar vinge.

    Testade Wing foil idag för första gången, ovanligt varmt i januari och fina vindar på Kyrkfjärden i Mälaren, först testade jag att hantera vingen på en vanlig sup och sedan med foilbräda. Har kört windsurffoil förra året men tänkte det skulle va kul att testa något nytt i år. Jävlar vad svårt det var samtidigt så lätt, lite svårt att förklara men kul var det, kändes hela tiden som man glömt något, typ att sätta i mastfoten. Startade från bryggan bara att ställa sig på supen och glida iväg, tyvärr så var kryssegenskaperna sämre än väntat på den gamla paddelsupen så tur jag hade paddeln på släp, men ändå en utmaning att paddla tillbaka med vingen efter sig mot vinden tvärs över fjärden. Testade sen foilsupen, en lite större modell, Slingshot 7’6 outwit med 140 liter, jag tappade paddeln efter första vurpan men behövdes tydligen inte då det gick bra att kryssa med foilfenan. Hann inte köra så länge innan det blev mörkt och tappade känseln i fingrarna och fick ge upp men kände foilen lyfta lite i byarna men nej kom aldrig upp på foilen tyvärr. Tror jag hade kommit upp om jag fortsatt lite till.

    Min tanke med Wingfoil är att den är lätt att ta med på resan, framförallt när man lärt sig och kan använda riktigt små brädor. Hyrde sist vindsurfing utrustning i Corralejo nu i December, gamla slitna prylar, hack i fenan, fel storlek mm mm va inge kul alls faktiskt. såg några som körde Wing foil i vågorna, såg riktigt nice ut, så tänkte ge det en chans iaf även om det ser lite roligt ut framförallt i början.

    Känslan är väldigt lik vindsurfing men med superlätt men oeffektiv och ostadig rigg. Nackdelen är att grejerna är så lätta att de flyger iväg om man inte har leach både på brädan och vingen, många snubbeltrådar med andra ord, (dock inte i nivå med kite) Tror inte det ersätter vindsurfing eller vindfoiling men för foil downwinding och foilsup surfing i vågor ,om man e lat att paddla, tror jag den har sin niche. Kanske kan man köra downwinding i Stockholm oxå i sommar vi får se.

    Stefan_Foil svarade 4 år, 2 månader sedan 3 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • challgren

    Medlem
    19 januari, 2020 vid 11:58

    Vilken vinge körde du med? Körde Kitewing i många år och man blir ju lite sugen på att testa wingfoil också.

  • vindsokaren

    Medlem
    20 januari, 2020 vid 17:58

    Har kört en Duotone 4m2 med en Hypernut 106l med foil
    När vinden var svag så var det svårt att kryssa både på knä och stående.
    När vinden ökade till 8ms så gick det bättre
    Och kunde kryssa och luta mer.
    Ganska mycket chop o dyningar.
    Nu kunde jag foila efter ca 1tim men gick
    Bäst sista timmen.
    I lättvind skulle jag vilja prova en 5m2 för att se om man kommer upp i foilläge tidigare.
    Har en del erfarenhet av windfoil tidigare så det hjälpte nog en hel del.

  • Stefan_Foil

    Medlem
    20 januari, 2020 vid 20:43

    Jag körde med en NP Glide Large foil ca 1500cm som jag brukar köra windfoil med men med annan fuselage.

    Efter lite googlade tror jag en ca 2000cm framvinge skulle va lagom för lättvind men hittar ingen som säljer XL vingen till Neil Prydes Glide..

    Körde en duotone 5m2 vinge med bom och lattor för lite bredare vindregister. Kändes aldrig för stort även när det brallade i.

  • challgren

    Medlem
    23 januari, 2020 vid 08:59

    Apropå foil…
    https://www.instagram.com/p/B7pQvBHJmiE/

    Bra koll!

  • Stefan_Foil

    Medlem
    6 februari, 2020 vid 11:12

    Vill bara säga att efter ett andra försök i lite hårdare vind så gick det mycket bättre, fick några kastfall, kallsupar, och tappade yllemössan vilket var ganska oskönt…men efter nån timme kom jag upp på foilen, wow alltså, hur härligt som helst. Surfar och skatar regular alltså med vänster fot fram, hade inte trott att det skulle spela så stor roll men har ingen annan förklaring till varför det gick så mycket bättre åt ena hållet.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Wingfoil 1a gången

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.