Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Wood och bamboo; kvalite?

  • the_novice

    Medlem
    3 mars, 2015 vid 20:35

    Tycker inte att det är så stort problem i svenska förhållanden. Min äldsta Starboard bräda med trä konstruktion är ifrån 2004 och den ser fortfarande fin ut. 🙂

  • gustavl

    Medlem
    4 mars, 2015 vid 09:38

    Fick för mig att Köster körde woodbrädor för att dom “höll” bättre än carbonarna?! Eller vare bara en myt?

    Finns ett underbart klipp från Proffitts trainingdiaries där Köster “testar” konstruktion.
    5.20 in i klippet! https://www.youtube.com/watch?v=0QdBBdfsFRU

    //G

  • gregerkj

    Medlem
    6 mars, 2015 vid 13:14

    Jag har en Starboard Futura 121 wood sedan 2013, inga problem med denna.

  • kapten-k

    Medlem
    6 mars, 2015 vid 22:25

    Allt handlar väl om hur man behandlar brädorna, men jag har sett längsgåeende sprickor på flera Starboard wood brädor tex mellan stropparna och jag har haft probem med finishen på någon wood starboard. men vid rejäla smällar så håller nog wood bättre än carbon, men carbon är lättare att laga och framförallt lättare på vattnet samt styvare. så jag skulle aldrig köpa en trä bräda igen. helldre glasfiber sandwich då.

  • bicless

    Medlem
    14 mars, 2015 vid 23:13

    Starboard mäter hela tiden reklamationsgrad på sina brädor, de är nu nere på ca 2% (2014) på sina wood vågisar vilket är superlågt så hållbarheten tror jag inte är ett problem alls på dessa numera. Vi har inte haft nån reklamation alls på starboard wood. 1 delaminerad carbon och 1 delaminerad asap, sprickor i en ast, och gängpaj i en slotbox är reklamationsfacit efter ca 400 sålda starboard brädor på 1,5 år. Jag förvånas snarare av att kvalitén är så hög.

  • rosenlof

    Medlem
    18 mars, 2015 vid 05:22

    Jag köpte en ny Starboard Wood bräda. När jag fick hem brädan upptäckte jag att den har fem sprickor 19-65 mm långa i däcket mellan padsen. Det ser ut som att tillverkaren använt trä med sprickor och fyllt sprickorna med epoxi. När jag trycker med tummen på området med sprickorna, känns det lite mjukare än däcket runt om kring. Butiken som sålde brädan säger att detta inte är nåt att bry sig om…

    Starboard skriver att trä har “superior resistance to compression and higher energy absorption compared to carbon”. Om träet är sprucket och sprickorna fyllda med epoxi, har väl träet förlorat denna förmåga?!

  • svensson61

    Medlem
    18 mars, 2015 vid 06:28

    En ny bräda med tydliga sprickor i som dessutom känns mjukare i de områdena skulle jag aldrig acceptera oavsett vad säljaren säger.
    Förvisso är en woodbräda normalt väldigt tålig och har i teorin en bättre absorbtion men det är också fel att dra alla kolfiberbrädor över en kam. Det finns många olika typer av kolfiberbrädor och många typer av kolfiber. Beror mycket på hur de olika lagren är lagda. Du kan få en kolfiber bräda superstyv med Innegra fiber och du kan få en annan som är betydligt mer “absorberande”. En Woodbräda är dessutom normalt sett tyngre och enligt min mening också svårare att laga vid eventuell skada.

  • jonteasu

    Medlem
    18 mars, 2015 vid 10:16

    @rosenlof 731482 wrote:

    Det ser ut som att tillverkaren använt trä med sprickor och fyllt sprickorna med epoxi. När jag trycker med tummen på området med sprickorna, känns det lite mjukare än däcket runt om kring. Butiken som sålde brädan säger att detta inte är nåt att bry sig om…

    Låter som det är butiken du ska vara skeptisk mot och inte Starboard. Låter mer troligt i mina öron att någon butik försöker kränga en transportskadad bräda. Än att Starboard skulle använda trasigt material i tillverkningen och sedan försöka dölja det på ett så pass klumpigt sätt.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    18 mars, 2015 vid 10:52

    Svårt att se så mycket på bilderna men, är det mjukare vid sprickorna än runt omkring så beror det antagligen på ett slag (precis som Jonte är inne på), antingen transport, hantering eller redan vid produktion. Syns det några spår av ett slag?

    Om Sprickorna funnits i träet vid tillverkningen och de fyllts med epoxi så skulle det varit styvare inte mjukare där.

    Faneren som används är tunn och har ofta (den jag har använt, kan inte svara för vad Starboard använder) sprickor lite här och där. Så det skulle förvåna mig om inte de flesta woodbrädor har småsprickor fyllda med epoxi nånstans på brädan.Trä är ju riktningsberoende och hållfastheten tvärs fiberna är väldigt låg. Jag skulle normalt sett inte varit orolig om det inte hade varit mjukare än området runt omkring. Är det mycket mjukare?

  • erree

    Medlem
    18 mars, 2015 vid 18:02

    håller med föregående, acceptera inte och reklamera på direkten!

    För övrigt har väl många brädor Wood-konstruktion om än inte synlig på den billigare modellen, till skillnad från PVC-skum som benämns som premium? Har haft två sådana wood construction som har varit lite tyngre men rätt dingtåliga som ett stort plus dock.

  • rosenlof

    Medlem
    19 mars, 2015 vid 04:32

    Området med sprickorna känns något mjukare än däcket runt om kring. Inte mycket, men en märkbar skillnad.

  • svensson61

    Medlem
    19 mars, 2015 vid 09:07

    Brädorna idag är så pass dyra att man inte ska acceptera felaktigheter. Det kan hända även det bästa märket att det blir en produktionsmiss och det brukar inte vara något problem för butikerna att ta en sådan diskussion med tillverkaren. Som kund däremot ska du inte acceptera det tycker jag

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Wood och bamboo; kvalite?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.