Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Yamamoto eller sheico gummi

  • Yamamoto eller sheico gummi

    Publicerad av steffo på 23 augusti, 2018 vid 13:59

    De flesta tillverkare av våtdräkter har använt och använder neoprene från sheico vilket gäller bla Ripcurl, Oneil, Billabong med flera.

    Det har börjat dyka upp fler och fler som använder sig av Japanskt gummi från yamamoto som tydligen ska vara bättre på flera punkter, bla bättre hållbarhet, 2-3 ggr utlovas det på vissa håll. Lägre vikt. Suger upp mindre vatten, ja vanlig neoprene suger åt sig ca 30% vatten mot yamamotos kalkstensbaserade neoprene som bara suger ca 5%, vilket ger mindre vindavkylning då det finns mindre som kan dunsta bort. Mindre miljöpåverkan, Enda nackdelen verkar vara lite sämre stretch men däremot viss formbarhet över tid.

    Nu ser jag att NP har Yamamoto i sina dräkter och även Xcel i sina toppdräkter.
    Någon som har testat båda och kan märka någon skillnad?

    steffo svarade 5 år, 7 månader sedan 7 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • hakuna

    Medlem
    23 augusti, 2018 vid 14:26

    Jag har Vissla 4mm med inbyggd snuttefilt på magen, är det sånt gummi i den?

  • steffo

    Medlem
    23 augusti, 2018 vid 15:06

    Ja, vissla kör med japangummi

  • sailortrash

    Medlem
    23 augusti, 2018 vid 17:52

    Jag tror NP har yamamoto i sin mission 5.4 som jag köpte nyligen. Svårt att jämföra med tidigare dräkt som är ca 8 år, men stretchen i denna dräkt är det inget fel på iallafall.

  • bicless

    Medlem
    23 augusti, 2018 vid 20:21

    Jag tror detta är en intressant men svår fråga svara på. Vi säljer både Yamamotodräkter och Sheicodräkter på SurfSpot, Jag har faktist en av varje själv. Ingen av dessa märken är överlägsen den andra. Båda gör sitt bästa för att ta fram flexigast, hållbarast och varmast neopren som binder minsta möjliga mängd vatten. Ungefär som Audi VS BMW. Varje år gör de små förbättringar. Sen har båda en drös olika kvaliteer för olika pris. De dyraste dräkterna får oftast de lyxigaste neoprenen och i takt med att nya årsmodeller lanseras droppar de ner materialet i en prisklass lägre och de nyutvecklade materialen fasas in på de dyraste dräkterna. Så rullar det på. Det är extra tydligt på simvåtdräkter där en basmodell har nästan exakt samma material som lyxmodellen hade för 2-3 år sen. Gäller surfdräkter också men inte lika tydligt. Är man miljöintresserad så liten fördel Yamamoto då de är miljövänligar i produktionen än Sheico just nu men Sheico har miljövänligare icke petroliumbaserade alternativ på G så kanske ändras snart.

    • Detta svar ändrades 5 år, 8 månader sedan av  bicless.
    • Detta svar ändrades 5 år, 8 månader sedan av  bicless.
  • erland

    Medlem
    24 augusti, 2018 vid 16:46

    Vad är det patagonia har då? De har ju rätt inarbetad miljöprofil. Har för mig det är ull. Nån som vet om de håller? Ull brukar ju vara varmt men ömtåligt…

  • steffo

    Medlem
    24 augusti, 2018 vid 17:47

    Patagonia använder gummi från guayule växten som odlas.

  • steffo

    Medlem
    27 augusti, 2018 vid 13:08

    Det som kanske är mest intressant är ändå att vanlig petroleumbaserad neoprene suger åt sig så pass mycket vatten. Det borde påverka isolerförmågan en hel del.

    På en några år gammal Oneill dräkt som jag har så kan man se att neoprenet blir lite annorlunda vid kontakt med vatten och det måste ju vara att vatten har trängt in.

  • bluetonehbg

    Medlem
    30 augusti, 2018 vid 07:47

    Det som kanske är mest intressant är ändå att vanlig petroleumbaserad neoprene suger åt sig så pass mycket vatten. Det borde påverka isolerförmågan en hel del.

    På en några år gammal Oneill dräkt som jag har så kan man se att neoprenet blir lite annorlunda vid kontakt med vatten och det måste ju vara att vatten har trängt in.

    Jag skriver detta först, så att ingen tar illa vid sig. Jag är absolut inte ute efter att kasta sten, nedvärdera någon eller liknande.

    Men jag läste ditt inlägg och undrar om du inte tänker lite fel i ditt resonemang? (återigen, detta sägs med yttersta respekt och är inte ute efter nedvärdera dig på något sätt, utan vill få till en diskussion).
    Men en våtdräkt (till skillnad från en torrdräkt) SKA väl suga upp en viss mängd vatten?
    Den suger upp/släpper in en viss mängd vatten som den sedan behåller och låter kroppen värma upp.
    Så att den suger upp upp till 30 procent behöver väl i sig inte vara något fel (mer än att den möjligen kan bli tung)?

    Medan en torrdräkt inte skall suga upp eller släppa in något vatten alls?

    Återigen, inte ute efter att du ska ta illa vid dit med det jag skriver, utan vill få till en diskussion.

  • raggarn

    Medlem
    30 augusti, 2018 vid 10:05

    Det som kanske är mest intressant är ändå att vanlig petroleumbaserad neoprene suger åt sig så pass mycket vatten. Det borde påverka isolerförmågan en hel del.

    På en några år gammal Oneill dräkt som jag har så kan man se att neoprenet blir lite annorlunda vid kontakt med vatten och det måste ju vara att vatten har trängt in.

    Jag skriver detta först, så att ingen tar illa vid sig. Jag är absolut inte ute efter att kasta sten, nedvärdera någon eller liknande.

    Men jag läste ditt inlägg och undrar om du inte tänker lite fel i ditt resonemang? (återigen, detta sägs med yttersta respekt och är inte ute efter nedvärdera dig på något sätt, utan vill få till en diskussion).
    Men en våtdräkt (till skillnad från en torrdräkt) SKA väl suga upp en viss mängd vatten?
    Den suger upp/släpper in en viss mängd vatten som den sedan behåller och låter kroppen värma upp.
    Så att den suger upp upp till 30 procent behöver väl i sig inte vara något fel (mer än att den möjligen kan bli tung)?

    Medan en torrdräkt inte skall suga upp eller släppa in något vatten alls?

    Återigen, inte ute efter att du ska ta illa vid dit med det jag skriver, utan vill få till en diskussion.

    Steffo menar väl på utsidan…!! lr…är det jag som fattat fel…??
    för windchill faktorn…???

    flyttade mina frågor till den andra tråden…..

    • Detta svar ändrades 5 år, 7 månader sedan av  raggarn.
    • Detta svar ändrades 5 år, 7 månader sedan av  raggarn.
    • Detta svar ändrades 5 år, 7 månader sedan av  raggarn.
    • Detta svar ändrades 5 år, 7 månader sedan av  raggarn.
    • Detta svar ändrades 5 år, 7 månader sedan av  raggarn.
  • sailortrash

    Medlem
    30 augusti, 2018 vid 12:23

    Det som kanske är mest intressant är ändå att vanlig petroleumbaserad neoprene suger åt sig så pass mycket vatten. Det borde påverka isolerförmågan en hel del.

    På en några år gammal Oneill dräkt som jag har så kan man se att neoprenet blir lite annorlunda vid kontakt med vatten och det måste ju vara att vatten har trängt in.

    Jag skriver detta först, så att ingen tar illa vid sig. Jag är absolut inte ute efter att kasta sten, nedvärdera någon eller liknande.

    Men jag läste ditt inlägg och undrar om du inte tänker lite fel i ditt resonemang? (återigen, detta sägs med yttersta respekt och är inte ute efter nedvärdera dig på något sätt, utan vill få till en diskussion).
    Men en våtdräkt (till skillnad från en torrdräkt) SKA väl suga upp en viss mängd vatten?
    Den suger upp/släpper in en viss mängd vatten som den sedan behåller och låter kroppen värma upp.
    Så att den suger upp upp till 30 procent behöver väl i sig inte vara något fel (mer än att den möjligen kan bli tung)?

    Medan en torrdräkt inte skall suga upp eller släppa in något vatten alls?

    Återigen, inte ute efter att du ska ta illa vid dit med det jag skriver, utan vill få till en diskussion.

    jag har begripit det hela precis tvärt om. En våtdräkt ska inte suga upp vatten. Neoprenet består av pyttesmå rör, som håller stillastående luft. Stillastående lift är den bästa isoleringen som finns. En torr våtdräkt är otroligt varmt. Man kan stå i -20/30 grader i ett par mm neopren utan att tappa märkbart med kropssvärme. Kolla hur C-skins testar sina dräkter.

    Om det däremot kommer in vatten så kan ju det värmas upp av kroppen, och om dräkten är hyffsat tät stannar det uppvärmda vattnet kvar (mestadels), och ytterst lite kallt vatten kommer in. så då funkar det ändå.

  • steffo

    Medlem
    5 september, 2018 vid 09:31

    Jag skriver detta först, så att ingen tar illa vid sig. Jag är absolut inte ute efter att kasta sten, nedvärdera någon eller liknande.

    Men jag läste ditt inlägg och undrar om du inte tänker lite fel i ditt resonemang? (återigen, detta sägs med yttersta respekt och är inte ute efter nedvärdera dig på något sätt, utan vill få till en diskussion).
    Men en våtdräkt (till skillnad från en torrdräkt) SKA väl suga upp en viss mängd vatten?
    Den suger upp/släpper in en viss mängd vatten som den sedan behåller och låter kroppen värma upp.
    Så att den suger upp upp till 30 procent behöver väl i sig inte vara något fel (mer än att den möjligen kan bli tung)?

    Medan en torrdräkt inte skall suga upp eller släppa in något vatten alls?

    Återigen, inte ute efter att du ska ta illa vid dit med det jag skriver, utan vill få till en diskussion.

    Att neoprenet tar upp vatten kan knappast vara bra då det försämrar isolerförmågan.
    Om det sipprar in lite vatten innanför dräkten kanske inte gör så mycket förutom att det går åt lite energi till att värma upp det vattnet.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Yamamoto eller sheico gummi

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.