Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Skadad tuttlebox
-
Skadad tuttlebox
Publicerad av nallebjorn på 19 augusti, 2007 vid 16:23Hoppas någon kan komma med tips om hur denna skadade fenboxen ska fixas och hur skadan kan ha uppstått.
Brädan är seglad 4 gånger sen leverans förra veckan, ca 8 timmar, inte kört stopp på något.Främre och bakre skruvhål
Bakre delen av boxen
Framre delen av boxen
nallebjorn svarade 17 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 20 Svar -
20 Svar
-
Ring till företaget där du köpte brädan och prata med dem, sånt där ska inte normalt hända efter 4 gångers segling, reklamation är ett alternativ för dig (om du orkar dvs).
-
Knatte
Gäst19 augusti, 2007 vid 16:52En dum fråga men… Är det en ny bräda?? För i så fall skall du gå tillbaka till butiken och reklamera brädan. För då är det något fel på brädan från början.
(Om du inte har haft för korta skruvar och dragit sönder boxen på något sätt??Men såpass mycket våld/kraft borde du ju märkt av själv vid monteringen)
-
Ser inte sååå farligt ut…(köpte själv en gång en beg bräda med tuttle-box där det såg ut som om någon gått loss på boxen invändigt med ”stämjärn” i syfte att göra den djupare antar jag…Såg givetvis detta efter köp…I vart fall så ”hällde” jag upp boxen med polyester, för att fylla upp samt att få fenhuvudet att bottna.) Om jag vore dig skulle jag försöka med reklamation, om det inte går så är min gissning att det är absolut ingen fara på taket med din box…
-
knatte är det inte dags för dig att göra en liten guide hur man lagar en bräda? Kanske inte så exklusivt som med epoxi etc. men små, simpla lagningar med gelcoat t.ex. 🙂
Tycker det har varit väldigt många trådar nu på senaste tiden om skadade brädor. -
Oregistrerad
Gäst19 augusti, 2007 vid 17:12Hej !
OM det är en ny bräda som du seglat på i en vecka så är det självklart att du skall vända dig till butiken du handlat i. Problemet bara är att om dom inte haft sådant produtions fel på andra likadana brädor så ser det onekligen ut som du seglat på något. Du måste stå på dig. Det är DERAS bevisbörda att visa motsatsen. För det är väl inte så att du haft en super mycket för stor fena för rek eller ända mål av brädtyp ? Då kan trycket bli jädrans stort om du tex skulle vara en stor och reslig karl….*eh* som lägger för mycket av hänget och trycket på bräden. Men allt detta låter osannolikt och det är upp till butik/leverantör/tillverkare att bekänna färg -eller ?
Hälsning räven -
Trevligt med en massa bra svar snabbt :), tråkigt dock att det verkar som att det ska blåsa imorgon.
Ska iaf ringa butiken imorgon och höra med dem.
Har kört en av gångerna med orginalfena de andra med en något mindre sjögräsfena.
Har inte dragit skruvarna våldsamt vid nån av seglingarna.
Lite tillåggsinformation är att brädan är en RRD avantglide 125liters 2005:a dock utplockad ny i år förra veckan. Tror inte att jag med mina 75 kg kan ha gett för mycket tryck på fenan. -
Knatte
Gäst19 augusti, 2007 vid 19:47@simpa89 406909 wrote:
knatte är det inte dags för dig att göra en liten guide hur man lagar en bräda? Kanske inte så exklusivt som med epoxi etc. men små, simpla lagningar med gelcoat t.ex. 🙂
Tycker det har varit väldigt många trådar nu på senaste tiden om skadade brädor.Ha, ha Simpa :laugh: :laugh: Tror jag passar denna gången! Tror att en som Svenne är bättre på detta :tongue:
-
Jag skulle gissa på att du har dragit ganska hårt ändå, botten på fenboxen har nog spruckit av för högt åtdragningsmoment. Sen är det självklart svårt att se på några bilder om det är något fel på brädan i sig, det kan vara ett fabriksfel bakom (vilket har hänt förut).
Ibland går det att laga utan att byta boxen, ibland får man byta ut hela. -
@Svenne 406981 wrote:
Jag skulle gissa på att du har dragit ganska hårt ändå, botten på fenboxen har nog spruckit av för högt åtdragningsmoment. Sen är det självklart svårt att se på några bilder om det är något fel på brädan i sig, det kan vara ett fabriksfel bakom (vilket har hänt förut).
Ibland går det att laga utan att byta boxen, ibland får man byta ut hela.Vilket får mig att fundera på varför brädtillverkarna inte sätter dit två små gummmibussningar i boxen på fasta boxtyper likt PB & Tuttle. Inte för stora, bara för att dämpa krafterna lite när man skruvar i dem. Borde inte det öka livslängden på brädan? Är man rädd för att fenan blir för flexig måntro?
Vilt spekulerande…
-
NLC;407007 wrote:Vilket får mig att fundera på varför brädtillverkarna inte sätter dit två små gummmibussningar i boxen på fasta boxtyper likt PB & Tuttle. Inte för stora, bara för att dämpa krafterna lite när man skruvar i dem. Borde inte det öka livslängden på brädan? Är man rädd för att fenan blir för flexig måntro?
Vilt spekulerande…
RRD har (eller har haft i alla fall) en gummibricka på sina fenskruvar, och inte är det för att hålla skruven torr… 😉
-
Knatte
Gäst20 augusti, 2007 vid 06:01@Svenne 407021 wrote:
RRD har (eller har haft i alla fall) en gummibricka på sina fenskruvar, och inte är det för att hålla skruven torr… 😉
Starboard och Exocet har det på sina brädor också…. (Tuttle)
-
Satt gummibricka på skruvarna.
Är det någon som kan ge en kvalificerad gissning om var märkena i botten på boxen (inte sprickorna alltså) till höger på bilden ”Bakre delen av boxen” kommer från ? Samt var zick-sack mönstret på kortändarna längst fram o längst bak i boxen kan komma från ? -
Ser ut som slarvig efterbearbetning av boxen, till exempel för att få bort kanter från hålen etc. Det ska inte spela någon roll för hållbarheten, men snyggt är det inte.
-
Har två Starboard brädor med tuttlebox och båda ser ut som på bilderna ovan. Det är inte själva boxen som spricker utan ett utfyllnings material på ngn millimeter eller två som läggs i hårdplastboxen. Att det spricker lite runt skruvhål har ingen som helst påverkan på prestanda eller fenans passform. Jag har bara låtit det vara, tror du får problem och en suboptimal passrom för fenan om du skulle börja kladda med epoxi etc.
”Skadan” uppstår heller inte av att du dragit skruvarna för hårt, att dessa flisor går ur är i vissa boxar oundvikligt. Sök på Starboards forum http://www.star-board.com och sök på ex. ”black chip” så kan du läsa mer.
Som sagt, inget att oroa sig för.
/ Andy
-
Bra info Andy! 🙂
Det verkar för mig som en korkad konstruktion att lägga fyllnadsmaterial inne i boxen, men men. Hursom uppstår sprickorna runt just skruvhålen och jag tror fortfarande att det skruvas för hårt, har sett många boxar som skruvas så att de bågnar, vilket kan vara anledningen till att det spricker även den här gången. Saker ska inte spricka, då är det någe galnt!
Logga in för att svara.