Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gipp, vilken video…

  • Gipp, vilken video…

    Publicerad av consigliere på 28 juli, 2015 vid 23:39

    Har ägnat mycket tid på youtube och kollat videor på gippar. De flesta verkar säga samma sak och bryta ner gippen till ungefär samma beståndsdelar även om de verkar ha små varianter och olika namn, carve gybe, step gybe, easy gybe… osv.

    Vilken video har hjälpt er mest när det gäller att utföra gippar i planing eller gippar med små brädor?

    Får liksom till själva gippandet 95% av fallen med 114L även om jag någonstans på färden oftast tappar all fart så den inte blir planande. På 84L är det värre, där klarar jag det kanske bara åt ena hållet och 30% av dessa. Av vad jag förstår på filmer så ska själva seglet flippas så fort man flyttat fötterna… eller iaf efter, men jag blir inte riktigt klok på “när” i förhållande till vindriktningen. Är det i platt läns, före eller efter?

    Mvh Anders

    kine svarade 8 år, 9 månader sedan 12 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • spinl

    Medlem
    29 juli, 2015 vid 00:25

    Har inget bra tips på video men jag upptäckte några saker som jag önskat att någon sa till mig under tiden jag nötte gippar (förra sommaren). Är säkert mer erfarna som kan komma med andra tips men detta funkar för mig.

    – I alla klipp jag tittade på flyttades fötterna innan segelflippen. Tappade dock all fart när fötterna flyttades pga dålig viktfördelning. Det som gjorde störst skillnad för mig var att flippa seglet utan att flytta fötterna. Fötterna drar man istället runt när man har bra tryck i seglet igen på den nya bogen.

    Dela upp gippen i olika delar och fokusera på var del för sig innan du försöker sätta ihop allt.
    – Träna på att få runt seglet snabbt i svängarna, hoppa helt över fötterna när du tränar på detta. Ju mer fart du har med dig ju lättar blir det att få till en bra flipp. Se flippen som verktyget för att få kroppen lodrät igen vilket avslutar svängen. Genom att glida fram med framhanden och snabbt dra seglet åt motsatt håll kommer seglet runt snabbt och kroppen kommer tillbaks över brädan.
    – Träna på att segla med switchade fötter (som efter en gipp), behöver inte vara planande.

    – Jag lärde mig gippa på min 85 liters fws innan jag lyckades med det samma på min 115 liters freeride bräda. Det underlättar att ha en bräda som vill svänga.

  • gustav1980

    Medlem
    29 juli, 2015 vid 06:49

    Dessa eviga gippfunderingar 🙂
    Finns ju olika skolor, vissa förespråkar tidig segelflipp och andra extremt sen (tom köra clew first). Vissa pratar om att flytta fötterna innan flippen och andra efter.

    Kan man inte tolka ovanstående som att det finns flera vägar fram till den den perfekta planande gippen?

    Jag tappar ofta ordentligt med fart i slutet av gippen. Men stort segel, tex 8.5 som jag ofta körde förra säsongen, så var det lögn i helvete att få med sig fart runt. Häromdagen körde jag 5.3 på ganska platt vatten och lyckades då hålla riktigt hög fart genom hela gippen. Blev så förvånad att jag fick kastfall efter några meter på å den nya bogen 😉

    Någonting säger mig att det är just luftmotstådent/fel teknik i flippen som gör att seglet bromsar upp farten. Och med större segel ökar såklar problemet. Någon som känner igen sig i detta?
    Alla patentlösningar är välkomna så ös på med svar!

  • sailortrash

    Medlem
    29 juli, 2015 vid 08:26

    att sätta fullplansgippen kräver vissa förhållanden för det första…

    mkt vind, typ 5.3/5.7 är optimalt med bristande teknik

    väldigt platt vatten.

    om man råkar träffa på dessa förhållanden (typ kärringviken på Torö, västlig vind) så skulle jag rekommendera ett par saker att tänka på.

    1. gå in i slör och acca upp fart så mkt du kan. läbbigt, nja, kanske, men ett måste om du vill plana ut…

    2. låt railen driva dig genom gippen (för detta krävs mkt fart). åtminstone freeridebrädor har ofta en väldigt snäll och förutbestämdgippradie. testa ett par gånger och bara se hur denna radie beter sig, alltså skit i seglet och carva tills du stannar.

    3. följ med seglet framåt…när brädan går ner på rail så försvinner kastfallsrisken.

    4. koncentrera dig på att hela tiden titta upp och vart du ska. alltså förbjudet att titta på fötter eller genom seglet…

    detta är nog teoreiskt…annars tycker jag clew first modellen är den bästa. att man flyttar fötterna innan flippen handlar egentilgen om att hålla brädan plan i vattnet, eller snarare att inte hamna för långt bak på brädan för då tappar man all planing i länsen. går man ut clew first kan man skota seglet innan man flippar och behålla planingen lättare. ju längre du seglar clew first desto snabbare och kraftigare blir flippen också.

    på små brädor är clew first bra för att hålla balansen ( i hård vind). om carven blir kraftig och man håller på att ramla av brädan så har man helt enkelt bommen att dra sig tillbaka upp med, sen flippa och bränna vidare. (då brukar man ju dock inte plana ut…men man ramlar inte av allafall..

    långt inlägg…men om du ska ta med dig två saker så tänk på var du har blicken och försök hålla brädan plan i vattnet. (långa gippar är lättare att plana ur än små med mkt carve..)

  • gustav1980

    Medlem
    29 juli, 2015 vid 09:49

    Ah, fina tips! Tack så mycket 🙂

    Går dra att dra några slutsatser från den här bilden, som förvisso togs för några år sedan. Bakvikt? Kanske för mycket kant på brädan?

  • sailortrash

    Medlem
    29 juli, 2015 vid 12:27

    tycker det ser ok ut so far…=)

    men kanske tittar du inte direkt ” mot målet “, ser ut om om du redan där skulle kunna ha huvudet vridet mer åt vänster (åt clew), för att titta där du kommer ut ur gippen..

    om du fortsatte hålla vikten fram mot masten fick du nog bra fart ut ur den där..

  • dr-masse

    Medlem
    29 juli, 2015 vid 13:45

    Bra med bild! Men svårt att bedöma en gipp från endast en bild, brädan kan ha studsat ur sväng åsså vidare…

    Men – med det sagt. Det ser rätt bra ut, skulle vilja se
    – Planare bräda i den delen av gippen, du ser ut att tappa rätt mycket fart där. Mer mastfotstryck.
    – Mer upprätt rigg. Rakare främre arm, mer böjd bakre arm om det verkar vettigt? Skulle vilja se att du hade seglet framför tid snarare än innanför dig i den delen av gippan, om det verkar begripligt.

    Och som har sagts här – träna gippar på plattvatten. Sjukt mycket enklare då. Och kul!

    Rätt många bra tips här:

    http://boards.co.uk/technique/the-carve-gybe-in-pictures.html#7CB4ZCVbzE7f1YIc.97

    Bra video (step gybe):
    http://mpora.com/videos/AAdh889kf60d

  • gustav1980

    Medlem
    30 juli, 2015 vid 07:45

    Man tackar för tipsen! Precis, tappade fart några meter senare när jag fortsatte att styra mot utgången. Kan nog vara så att jag kantar brädan lite väl hårt, ska testa med en mjukare sväng. Det där med riggen tar jag också med mig!

  • sailortrash

    Medlem
    30 juli, 2015 vid 08:20

    var inte rädd för att byta fötter tidigt. ju tidigare du byter till switch, desto bättre kontroll får man (jag) på seglet i position clew first – jag kan skota det med bättre effekt, bättre timing på flippen och större chans till att behålla planingen tills man kommer i stroppar och krokar i.

    men…mkt att tänka på..skulle du byta redan i läget på bilden skulle du nog falla av pga att du carvar rätt kraftigt (om du inte har vanan inne..). längre gippar och planare bräda är bättre för balansen och även för planingen.

  • canoya

    Medlem
    30 juli, 2015 vid 13:18

    Jag tror att det som gör det svårt att gippa med planing med stora segel är att man har hög fart i förhållande till vindhastigheten och då nästan får motvind i länsläget när man vill flippa runt seglet. Man tycker ju annars att det borde vara lätt att behålla planingen på en fet formulabräda genom gippen, men jag tycker det är svårare ju större segel jag kör med.

  • gnaraloo-station

    Medlem
    30 juli, 2015 vid 13:26

    Jag brukar göra så här nånting….

    https://www.youtube.com/watch?v=UJ5gNAQWf5M

  • spinl

    Medlem
    30 juli, 2015 vid 13:45

    @canoya 734745 wrote:

    Jag tror att det som gör det svårt att gippa med planing med stora segel är att man har hög fart i förhållande till vindhastigheten och då nästan får motvind i länsläget när man vill flippa runt seglet.

    Har märkt det samma, ens fartvind nästan är större än vindhastigheten när man kör med större segel. Duck-gipp är bra mycket lättare i de tillfällena, kan dock tänka mig att det inte funkar så bra med formula-segel 😉

  • consigliere

    Medlem
    30 juli, 2015 vid 15:45

    Fina svar och tips.
    Jag tror att jag försöker undvika att flippa för sent för jag tycker det är svårt att flippa när jag har för mkt tryck clew first… Även om det säkert också är något man borde öva på. Försökte komma på vad som är mitt problem så tänker jag på två saker. 1 är att jag nog gör gippen för snäv. Antar att jag väntar tills jag är för nära land samt gärna försöka undvika att tappa all höjd när det ändå förmodligen går åt helvete. Dumt. 2. är att på något sätt hamnar för högt i vind på nya bogen. Jag tror att det hänger ihop med flippen men jag vet inte?

    På den fina videon ovan ser det nästan ut som du har fötterna parallellt rakt fram en tid när bakfoten åker ut… Oj, så långt fram sätter jag nog inte fram foten, kanske får jag då för mkt vikt i aktern.

    När det gäller stora segel så känns det skönt att höra att det är fler som upplever samma sak. Jag tycker dessutom att det ofta då blir svårt att få bak bakhanden på bommen på nya sidan och därmed svårt att skota in.

  • gnaraloo-station

    Medlem
    30 juli, 2015 vid 16:44

    Ja jag har nog fötterna nästan helt parallellt och försöker surfa genom gippen som på en vågsurfbräda. Här en en gipp till som blev ganska ok. Gippen börjar ca 16s in i klippet….

    https://www.youtube.com/watch?v=h4THnn0NiZU

  • badjanne

    Medlem
    30 juli, 2015 vid 17:45

    [video=vimeo;134933753]https://vimeo.com/134933753[/video]

  • spinl

    Medlem
    30 juli, 2015 vid 19:45

    Rent allmänt så borde väl gipptekniken anpassas efter vilken bräda man använder. Mindre brädor är rimligtvis känsligare för felaktig viktfördelning men svänger oftast mycket lättare. Det samma borde även gälla hur lämpligt det är att flippa seglet innan fötterna eller inte.

    Försök hitta ett klipp men liknande bräda som du själv har och se hur dom hanterar den.

    Gäller också att hitta den svängradie som ger mest fart ur svängen för en given bräda.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gipp, vilken video…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.