Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Foil med standardbräda? Svara på: Foil med standardbräda?

• wytzehoekstra

wytzehoekstra

Medlem
    21 februari, 2019 vid 17:46

Under 2018 har jag använd en NP alu foil (rosa) till följande slalom kit:
    Mistral 137 slalom, 82 bred, deep tuttle box, 2014.
    Simmer 8.4 race.

Än så länge håller boxen och jag har inte försarkt den.
    Jag skruvar fast foilen som vanligt men med en byt av en skärbrädan och rätt så stora bryckor under skruvarna (så övan på brädan) för att fördela trycket så mycket det går.

Det har fungerat rätt så bra men jag tycker att även min slalom brädan saknar bred vid bakstropperna när jag kör med 8.4. Man kan inte riktig trycka ner kanten ordentlig men det går att köra i vind mellan 5-7 m/s sen blir 8.4 lite stort. Jag kommer nog att testa att montera en skateboard vid bakstropperna för att stå lite bredare.

När jag körde med 5.3 vågsegel tyckte jag att problemet var mycket mindre och man står mer komfortabelt och balanserat men då blåste det också lite mer, rund 8 m/s. Den foilen som jag har ger nog inte så mycket lift tror jag som en NP glide foil gör.

När det gäller hålfastighet skulle jag nog satsa på något som NP glide i dit fall. Den stödjer din brädan från undersidan och har en adaptar som passar till din brädan. Du lär nog kunna komma igång tror jag i 6-7 m/s och du kan köra med vågsegel (<6m2).

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA