Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Foil med standardbräda? Svara på: Foil med standardbräda?

• Stefan_Foil

Stefan_Foil

Medlem
    24 februari, 2019 vid 14:48

Jag dammsög nätet inför min investering så kan dela med mig av mina funderingar här.

Det verkar finnas två skolor, en del förespråkar specifika hi aspect vingar, stora race segel, och breda specifika foil brädor med förstäkta boxar tex f4 foils medan andra tex naish, go foil mfl kör med små lätta vågsegel med få lattor och low aspect vingar och den typen av foil funkar nog bra till en standardbräda, exakt varför vet jag inte men tex naish hover brädor har bakre stropparna längre in. Np glide utvecklades från början till surf och sup och är en kopia av go foil, men de kom på att den funkade bra att vindsurfa med, och är bättre än go foilen för vindsurfing, vet dock inte varför. Jp och en del andra brädmärken avråder dock från att sätta i en foil i powerboxen men var själv inne på np glide foilen först till en gammal skruttig powerboxbräda men ändrade mig sen och gick all in med Jp 150 liters foilbräda och np kolfiber foil. Beställde från surf keppler och fick ett superbra pris1400 euro för förra årets foil med två vingar. 😁 Har inte hunnit prova än men sticker ut så fort isen smälter. Jp 150 ska tydligen flyga i nästan ingen vind alls. Är sjukt taggad!

jag har aldrig provat att foila…och även första gången jag skriver i detta forum.

Satte precis ihop kittet och det ser ju helt sjukt ut…brädan är väldigt kort och bred..nästan fyrkantig. Ca 1 x 2 meter 🤔 och sen ufot i fenboxen som ser mycket större ut än på bild.

Personligen tror jag att seglingsställningen blir bekvämare med den bredare tailen och jp verkar vara välutvecklade grejer (är också sugen på deras foilsup eller prone, kanske skulle va nåt för Torö?) Jp foilsupen ska gå att vindsurfa med också men finns väldigt lite info från tillverkaren och verkar inte va så många som gör det. Eller är det helt enkelt för nytt, finns det någon som provat ”Windfoilsup”?

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA