Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › CAM O NO CAM › Svara på: CAM O NO CAM
-
Jag håller med masse, men jag tror nog det finns många där ute som kan nyttja ett racesegel. Och framförallt två mini CAMs. Personligen tycker jag det är stor skillnad i register, och det är byig vind i Sthlm..
Däremot tycker jqg det är märkligt att så många kör på slalom, när det finns freerace och freeridebrädor som är roligare och nästan lika snabba
Ja, ett par mini-cams är nog många som fixar. Samtidigt så tycker jag, ändå, att för många kör med cambers och, framförallt, full-räjs riggar. Här är några faktorer, i min bok, som gör att fler borde köra no-cam
– Flexiblare drag. Det är mycket svårare att ”spilla av” kraft med ett camber-segel, som har ett närmast konstant drag, vilket gör att många blir passagerare till riggen snarare än att styra över den.
– Lägre vikt. Säger sig självt.
– Enklare hantering, både i manövrar och under segling. Jag tycker dessutom att no-cam befrämjar en lite aktivare segling på ett bra sätt.Ett cam-segel är dessutom närmast alltid känsligare för rätt trim och mast. Ett cam-segel som inte är perfekt riggat, ofta med för lite nedhal, är inte kul. Ett hyggligt riggat no-cam funkar ofta ändå rätt bra att köra med.
Jo, en sak till. Just i byig vind tycker jag att no-cam, under typ 8 kvadrat, är helt överlägset cambers just för att du kan vara mer aktiv med seglet och många gånger komma igång enklare tack vare lägre vikt och bättre respons.