Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Foil windsurfing Svara på: Foil windsurfing

  • Stefan_Foil

    Medlem
    6 augusti, 2020 vid 14:04

    Jag gjorde exakt samma sak, behövde inte kapa för JPs DPbox. Däremot fila i skruvhålen i masten och i boxen. Kom på det efter jag fick byta skruvar och insatser i foilen. Med NP kolmast behövdes ingen modifiering så var lite nytt för mig.

    Här kommer en kort sammanfattning av mitt nya SB team set. Provade första gången igår på Dalarö.

    Andra körde ca 7,5 till 8,5 segel, Inga andra på foil förutom en på kitefoil. Brädan är en JP 150 hydrofoil bräda, 91cm bred. Började med 1000 vingen, 95 fuselage och 6,8. -överriggad så bytte till 5,8 (no-cam freeride). Ändå lite för mycke lyft, gick bra på kryss bara, i övrigt svårkontrollerat i högre fart. Bytte då till 800 vingen. Perfekt. Stabilt, kontrollerbart, och snabbt. Höll samma fart som majoriteten av vindsurfarna med 800 vingen men inte med 1000 vingen som var märkbart långsammare.

    Nu förstår jag varför denna foil är så populär och vinner tävlingar. Det kanske inte passar alla med racefoil men om man kört att tag på supercruisern eller gliden och vill pressa ut mer fart och skrämma sig själv på slörarna så kan jag rekommendera denna foil eller motsvarande av andra märken. Funkar fint även med no-cam segel men kräver nog bred foil bräda för att komma till sin rätt.

    Kvalitén på Starboards foil är bra, delvis, skruvarna glappar lite mycket, är inte titanplätterade som på t ex NP glide. Rostfritt och aluminium är heller ingen bra kombo i saltvatten. Och att det krävdes att man filade upp skruvhålen i masten tyder på slarv i tillverkningen tyvärr. Men de har bra genomtänkta detaljer, finns många delar/vingar och är bra i övrigt och bra prestanda så kan ändå rekommendera den.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Foil windsurfing Svara på: Foil windsurfing

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.