Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ny bräda, nya möjligheter Svara på: Ny bräda, nya möjligheter

  • Stefan_Foil

    Medlem
    30 september, 2020 vid 08:56

    Det är ju inte direkt nya prylar du skaffat. Du vet att de är ca 30 år gamla?. Vad har du betalt för detta? Hur gammal är du och vad väger du?

    Brädan, Mistral screamer är riktigt bra och fick bra betyg i tester men idag är brädorna bredare och lättare att lära sig på. Det största seglet är lite stort för brädan och har cambers så inte så nybörjarvänligt. Passar en bredare bräda på över ca 120 liter och fena på 35-42cm och helst bättre fen box, tex powerbox. (Ett modernt 7,2 är något helt annat och funka med en modern 100 liter bräda). Jag hade en liknande bräda F2 sunset med ett 5,7 segel till och ett 6,5 för lättvind som kändes lite stort och klumpigt även om det funkade.

    Sen skriver du att du ska använda grejerna nästa sommar…men det är ju nu till hösten som det blåser tillräckligt för de grejer du köpt. Surfar du bara när det är fint väder på sommarn tror jag du har roligare på en tung centerbordsbräda faktiskt. Men du kan med fördel använda de “nya” seglen på din gamla centerbordsbräda. 100 liters brädan tar du när det är riktigt blåsigt vilket inträffar någon enstaka gång under sommaren i Stockholm.

    Angående riggning så får du ställa in mastförlängare och bom enligt vad som står på segel tex luff längd är masten + mastförlängaren. Camberseglet är lite knepigt att rigga men de andra är lättare. Tänk på att spänna nedhalet alltså längst ner hårdare än du tror.

    Kolla i Stockholms tråden på detta forum, där brukar folk lägga upp info om vindprognoser och vart de kör. Åk sen dit t ex Dalarö, Björkvik, Gålö, Fågelöudde beroende på vindriktning och fråga första bästa vindsurfare om hjälp att rigga. Jag tror de flesta är hjälpsamma.

    • Detta svar ändrades 3 år, 6 månader sedan av  Stefan_Foil.
Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ny bräda, nya möjligheter Svara på: Ny bräda, nya möjligheter

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.