Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing foil, erfarenhetsåterföring.. Svara på: foil, erfarenhetsåterföring..

  • Stefan_Foil

    Medlem
    29 maj, 2022 vid 08:58

    Hej. Tänkte höra lite erfarenhet från er om det är någon som har/haft en Neil pryde wind Glide foil. Jag har idag en small (ca 1000cm2) framvinge men tycker jag får kämpa alldeles för mycket. Jag är ingen talang på foil ännu och kanske varit ute 5-10 ggr. Jag väger runt 80 kg och har en 132 l Jp foil bräda med turtlebox, så kan inte justera läget. Men ni som foilat med den vingen rekommenderar ni att köpa medium eller large vinge, samt finns det en gräns när large vingen har gjort sitt och når man gränsen snabbt om det blir byigt. Seglar mest inomskärs så ofta byigt. Kul att höra lite erfarenheter? Att köpa en extra vinge är en stor extra kostnad då jag inte tror jag får något extra om jag säljer foilen senare. /Kristian

    Jag har kört mycket på NP glide large och medium slim. Har även några nya HP vingar.

    Superbra kvalite på glide serien och alla delar passar ihop, hp vingarna passar på gamla fuset osv. Det finns några olika mastlängder nu också, nya hp windfoil alumasten är på 80cm vilket är perfekta längden för freeride. Alla skruvar är m8 med titanplätering, och mycket högre kvalite och passform på delarna än många andra. Och är bulletproof, har kört på grund, i vågor, hoppat osv utan problem. Tyvärr finns bara en vingserie nu och även om de är bra så vill man på sikt köra på mer avancerade vingar. Jag ville ha en freestylevinge och funderade på att bygga en adapter men köpte istället hela SAB kittet men kvaliten på grejerna är inte är bättte än NP glide. Snarare tvärtom.

    Jag lärde mig flygande jipp med glide large vingen, och har många sessions på den vingen. Har en skön surfig känsla men är långsam vilket kan va en fördel då man vågar testa mer nya saker. Är också väldigt förlåtande, jag tror det beror på den tjocka profilen. Visst är det en nybörjarvinge men man ÄR nybörjare längre än man tror och det finns alltid nya manövrar att träna på. Jag tror jag ska börja köra på glude setupen nu igen för att lära mig foil 360. Jag har använt NP glide till och från nu i 3år och tänkte behålla den som backup ett tag till. Men har för mycke grejer och kan sälja några vingar om du är intresserad, ska isf fundera på vilka jag ska behålla isf. Finns i Sthlm.

    Gamla medium vingen sålde jag förra året då jag inte tyckte den skiljde mycket mot large, något senare lyft men inte märkbart snabbare. Ja large vingen har en övre gräns men går alltid att rigga mindre segel men klart om det blåser runt 10m/s är 3,6an för stort för glide L. Är det byigt riggar man som nybörjare lite större och kör öppen dörr i byarna och tvörtom om man är duktigare så kör man mindre segel och pumpar man mellan byarna istället.

    Nya HP vingarna och Glide medium slim är riktigt bra men är inte designade av NP utan av en duktig prone foilare och designer Kane de Wilde. Killen är typ 18år och designar custom vingar på Maui till flera olika plattformar, t ex axis, armstrong mfl. Medium slim har fått jättebra reviews och nya HP 13 är nästan nästan identisk men något bättre har jag hört. De är fortfarande förlåtande nybörjarvingar men mer medium aspect, tunnare, snabbare och med ett bredare sweetspot.

    Enda nackdelen med glide är att det är NP som är tilllverkare och de verkar ha massa interna problem just nu. De verkar inte vilja sälja något i Sverige iaf. Men surfspot har kunnat ta hem delar på beställning från pryde tidigare iaf medan tex skidsport inte kunnat ( eller velat?) beställa hem lösa delar.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing foil, erfarenhetsåterföring.. Svara på: foil, erfarenhetsåterföring..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.