☆ Stockholm 2020 ☆

This topic has 953 svar, 60 deltagare, and was last updated 1 month, 4 weeks sedan by  Kalle.

• Författare
     IrieMan 
    Deltagare

Någon som skall till Torö på Torsdag morgon? räknar med att vara där till 7:30 har gärna sällskap någon timma/timmar innan jobb!

Kan nog inte torsdag tyvärr, annars är det en kanonidé! Var ute imorse faktiskt tidigt vid 07.30, riktigt nice!

Kalle 
    Deltagare

Jag siktar på tors morgon/förmiddag. Torö eller Björkvik. Om prog håller sig…

Sundheden 
    Deltagare

Vi blev fyra-fem pers på Fituna, helt ok med 6.5 + 105 l, lite sso dock så det fyllde inte riktigt in till stranden, men annars planing mest hela tiden. Intressant att vinden så här års känns annorlunda mot på sommarhalvåret (förutom att den är varmare då :-)), den kommer mer i stråk nu och verkar variera med “mikrofronter” som passerar. Men skön temperatur än så länge, ingen frös ihjäl såvitt jag vet.

På sommaren kör vi oftast på en sjöbris som är stadig och fin medan höst/vinter-halvåret ger ”vanlig” vind som bygger på system som lågtryck tex.

Sundheden 
    Deltagare

Fan att jag måste jobba på torsdag!
    Förra året prickade en fantastisk 4.2-dag på helgen vid Torö.

Btw. min senaste session i söndags vid Kapellskär tangerade jag min 70e surfdag för i år! 🙌🏼

2 användare tackade författaren för det här inlägget.
     IrieMan 
    Deltagare

Fan att jag måste jobba på torsdag!

Förra året prickade en fantastisk 4.2-dag på helgen vid Torö.

Btw. min senaste session i söndags vid Kapellskär tangerade jag min 70e surfdag för i år! 🙌🏼

Ja, torsdag på Torö hade ju varit kanon att komma iväg på, men kan inte heller…… 🙁
    Jag tangerade min 94:e surfdag igår, 6 more to go till 100!

4 användare tackade författaren för det här inlägget.
     Stefan 
    Deltagare

Kör Fituna nu, 6,8 /foil. Lite för mycket väst men ändå helt ok.

Bilagor:

Bilagor:
     Sundheden 
    Deltagare

Ja, torsdag på Torö hade ju varit kanon att komma iväg på, men kan inte heller……

Har du statistik på hur många är foil vs. vanlig vindsurfing? Du borde kunna få 120 dagar totalt med 44 kvar till det nya året. 😃

Inom det närmaste decennium ska jag väl också skaffa en fiol. 🥳 Borde väl gå att dubbla antal dagar på vattnet.

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
     evert 
    Deltagare

Mkt intressant fråga! Och hur står sig foil mot “vanlig” vindsurf, är det lika roligt?

Torö ser ju galet bra ut imorgon! Eller Björkvik om tiden tryter..

Ja, torsdag på Torö hade ju varit kanon att komma iväg på, men kan inte heller……

Har du statistik på hur många är foil vs. vanlig vindsurfing? Du borde kunna få 120 dagar totalt med 44 kvar till det nya året. 😃

Inom det närmaste decennium ska jag väl också skaffa en fiol. 🥳 Borde väl gå att dubbla antal dagar på vattnet.

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
     sailortrash 
    Deltagare

@evert med risk för pajkastning (på mig) kan jag meddela att jag inte kommer gå tillbaka till vanlig vindsurfing i vindar under 10-11 m/s

Jag har en freestyle för Ölands långgrunda ställen och en 94 l freeride för resor till vågen

Men frågan är om det inte är roligare att foila i vågen också….

Den enda fördel va lig vindsurf jag ser är farten, foil kan kännas lite långsamt på en rak linje…

2 användare tackade författaren för det här inlägget.
     sailortrash 
    Deltagare

Men å andra sidan har jag ju surfat i Sthlms kassa förhållanden i närmre 15 år nu och tröttnat på att rycka 8.5 och köra bil överallt
    Med foil har jag 5 min bil och behöver aldrig köra större än 6-7 kvm. Vind som tidigare inte räckte vattenstart innebär nu att ma nian öva hopp och plangippar

evert 
    Deltagare

Tack för svar! Så du hoppar med foil? Även på hemmaspot, eller i vågor?
    Vilken utrustning har du?

Men å andra sidan har jag ju surfat i Sthlms kassa förhållanden i närmre 15 år nu och tröttnat på att rycka 8.5 och köra bil överallt

Med foil har jag 5 min bil och behöver aldrig köra större än 6-7 kvm. Vind som tidigare inte räckte vattenstart innebär nu att ma nian öva hopp och plangippar

Sundheden 
    Deltagare

Vem har en svart BMW combi och kör med Severne?
    Det var jag som släppte in dig i trafiken vid Roslagstull. 😊

Bilagor:

Bilagor:
     robertj 
    Deltagare

Mkt intressant fråga! Och hur står sig foil mot “vanlig” vindsurf, är det lika roligt?

Torö ser ju galet bra ut imorgon! Eller Björkvik om tiden tryter..

Skulle påstå att foil är rätt likt “vanlig” vindsurfing. Betydligt roligare än lättvindssegling typ formula. I mitt fall har jag gått från att vara soffliggare till att surfa ett par gånger i veckan med foil. Vinden är inte begränsande, det är familjen etc. Har man fituna/björkvik/torö som hemmaspot så tror jag dock inte foil behövs.

3 användare tackade författaren för det här inlägget.
     sailortrash 
    Deltagare

Det går bra att hoppa med vingar kring 1200 eller gärna mindre
    Det går liksom att ”ladda” foilen på ett sätt som inte går med fena. Det är rätt läbbigt och jag har bara gjort lite mindre hopp för jag körde med PB bräda och oftast med för stor foil för hopp (pga av lättvind)

Jag körde vågfoilar (np glidewind small och large) men min bräda pajade i september så nu har jag beställt nya Slingshotgrejer som kommer i februari (som jag för övrigt tänker hålla för demo i vår…)

Kolla Slingshot om undrar hur freeride foiling kan se ut. Skulle vilja påstå att alla som gippen på en vågis kan bränna runt som ”proffsen” i slingshots videos…det är lättare än man tror

IrieMan 
    Deltagare

Jo, kollade nu faktiskt, och av de 94 så har jag foilat 50 gånger i år men 14 av de gångerna kombinerade jag med vanlig vindsurf också. Man kan nog dubbla antalet dagar helt klart. Jäpp, bara att skaffa, du kommer inte att ångra dig! 🙂 Är sjukt roligt precis som vindsurf. Det man får med foil ytterligare är att du kan i princip åka vart du vill, man kan ta sjukt mycket höjd och gå väldigt djupt (speciellt med racefoil) men går även bra på halvvind.

Visar 15 inlägg - 871 till 885 (av 954 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

svara

Sveriges största community för vindsurfing, kitesurfing, vågsurfing och SUP sedan 1998
©2021 Surfzone - Share the Stoke

Logga in med

Facebook
 Google

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account