✰ Stockholm 2022 ✰

This topic has 332 svar, 23 deltagare, and was last updated 1 week, 5 days sedan by  sailortrash.

• Författare
     MrQuality-MrStoke 
    Deltagare

Någon som tänker köra på Gålö idag?

Blev det nått i söndags? Jag var på Gålö i lördags, helt ok vind och frös faktidkt inget men lite småjobbigt när det började hagla men övergick sen i snö vilket va mindre oskönt. Borde haft skidglasögon. Trafik kaos på väg hem, så hade jag ingen lust att åka dit igen i söndags.

Tips för foilgipp @sailortrash ooch @sundheden som jag inte hört av andra. Kör foil i hårdare vind och lär dig kryssa och länsa först, det va en gameshanger för mig och min gippträning. Kör t ex 6,8 och 1600 foil i 8 m/s. Den krävs större segel relativt vindstyrkan för kryss/läns. I marginell vind blir det svårare/mer tekniskt att gippa då man kör mer 180 graders halvvind till halvvind. Detta gäller egentligen också fullfartsgippar med fena men skiljer mycket i teknik. Med foil seglar man mer igenom gippen iaf i början och kan göra hur stor radie som helst. Tips på bra video är den av Slingshot/Wyatt Miller.

Tyvärr inte var osäker pga snöade, inte så många som skulle dit då ville inte få bom körning. Kollade mätare och verkade i te vara så stark vinden då tränade på gymmet istället.

www.challengersails.se

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
     sailortrash 
    Deltagare

Riktigt fina brädor👍 Har aldrig testst isbräda, bara vinge med skridskor vilket va kul det oxå. Jag tänker mig en liten svängig bräda för vinge och små freestylesegel. Jag tror perfekt redskap för att träna helitacks och 360 med segel/vinge. Är inte intresserad av att köra fort rakt fram. Vilken bräda rekomenderas?

Edit: det här hamnade i fel

Hemmabyggd – köp en mountainboard/landboard och byt ut hjulen mot medar eller långfärdsskridskor (v-slipning)

2 användare tackade författaren för det här inlägget.
     sailortrash 
    Deltagare

Ang gippen – när jag började foilgippa var jag inte särskilt bra på vanliga plangippar, så på sätt och vis kan man säga att jag ”lärt” mig gippa på foil. Poängen med detta är jag minns de svåra momenten, som de på videos ofta inte tar upp för det är liksom bara undermedvetet muskelminne, om man ”knäckt” gippen för 20 år sen. Där tycker jag foil var en gamchanger för att fatta tajmingen bättre, samt vad som engentligen händer i seglet under gippen, men också vågridning, backvind mm. Den stora skillnaden kommer ju av tid på vattnet förstås. Allt foilguppa de har utan tvekan lyft mina fippar på fena en bra bit:

T.ex – jag säger ”skota ut vind” – på video säger se ”dra seglet acrods the board”. I praktiken samma sak men på foil känner man bättre hur draget i seglet flyttar sig när man svänger, med fena har man mer möjlighet att hänga i seglet

Dra in seglet behövs ju äcen på fena, men blir mer uppenbart på foil pga swinget annars

Sen switchåkning – svårt även på fena, kräver extremt mkt tid på vattnet för stt vänja sig, tid man inte får op feba i sthlm. Dessutom, man fattar mkt bättre på foil, eftersom man får tydligare feedback från seglet

2 användare tackade författaren för det här inlägget.
Visar 3 inlägg - 331 till 333 (av 333 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

svara

Sveriges största community för vindsurfing, kitesurfing, vågsurfing och SUP sedan 1998
©2022 Surfzone - Share the Stoke

Logga in med

Facebook
 Google

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account