Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing ☆ Stockholm 2020 ☆

  • karlklasen

    Medlem
    17 november, 2020 vid 22:00

    Jag siktar på tors morgon/förmiddag. Torö eller Björkvik. Om prog håller sig…

  • sundheden

    Medlem
    17 november, 2020 vid 23:18

    Vi blev fyra-fem pers på Fituna, helt ok med 6.5 + 105 l, lite sso dock så det fyllde inte riktigt in till stranden, men annars planing mest hela tiden. Intressant att vinden så här års känns annorlunda mot på sommarhalvåret (förutom att den är varmare då :-)), den kommer mer i stråk nu och verkar variera med “mikrofronter” som passerar. Men skön temperatur än så länge, ingen frös ihjäl såvitt jag vet.

    På sommaren kör vi oftast på en sjöbris som är stadig och fin medan höst/vinter-halvåret ger ”vanlig” vind som bygger på system som lågtryck tex.

  • sundheden

    Medlem
    17 november, 2020 vid 23:22

    Fan att jag måste jobba på torsdag!
    Förra året prickade en fantastisk 4.2-dag på helgen vid Torö.

    Btw. min senaste session i söndags vid Kapellskär tangerade jag min 70e surfdag för i år! 🙌🏼

  • irieman

    Medlem
    18 november, 2020 vid 09:14

    Fan att jag måste jobba på torsdag!

    Förra året prickade en fantastisk 4.2-dag på helgen vid Torö.

    Btw. min senaste session i söndags vid Kapellskär tangerade jag min 70e surfdag för i år! 🙌🏼

    Ja, torsdag på Torö hade ju varit kanon att komma iväg på, men kan inte heller…… 🙁
    Jag tangerade min 94:e surfdag igår, 6 more to go till 100!

  • Stefan_Foil

    Medlem
    18 november, 2020 vid 14:23

    Kör Fituna nu, 6,8 /foil. Lite för mycket väst men ändå helt ok.

    Attachment Image
  • sundheden

    Medlem
    18 november, 2020 vid 17:26

    Ja, torsdag på Torö hade ju varit kanon att komma iväg på, men kan inte heller……

    Jag tangerade min 94:e surfdag igår, 6 more to go till 100!

    Har du statistik på hur många är foil vs. vanlig vindsurfing? Du borde kunna få 120 dagar totalt med 44 kvar till det nya året. 😃

    Inom det närmaste decennium ska jag väl också skaffa en fiol. 🥳 Borde väl gå att dubbla antal dagar på vattnet.

  • evert

    Medlem
    18 november, 2020 vid 17:31

    Mkt intressant fråga! Och hur står sig foil mot “vanlig” vindsurf, är det lika roligt?

    Torö ser ju galet bra ut imorgon! Eller Björkvik om tiden tryter..

    Ja, torsdag på Torö hade ju varit kanon att komma iväg på, men kan inte heller……

    Jag tangerade min 94:e surfdag igår, 6 more to go till 100!

    Har du statistik på hur många är foil vs. vanlig vindsurfing? Du borde kunna få 120 dagar totalt med 44 kvar till det nya året. 😃

    Inom det närmaste decennium ska jag väl också skaffa en fiol. 🥳 Borde väl gå att dubbla antal dagar på vattnet.

  • sailortrash

    Medlem
    18 november, 2020 vid 17:53

    @evert med risk för pajkastning (på mig) kan jag meddela att jag inte kommer gå tillbaka till vanlig vindsurfing i vindar under 10-11 m/s

    Jag har en freestyle för Ölands långgrunda ställen och en 94 l freeride för resor till vågen

    Men frågan är om det inte är roligare att foila i vågen också….

    Den enda fördel va lig vindsurf jag ser är farten, foil kan kännas lite långsamt på en rak linje…

  • sailortrash

    Medlem
    18 november, 2020 vid 17:56

    Men å andra sidan har jag ju surfat i Sthlms kassa förhållanden i närmre 15 år nu och tröttnat på att rycka 8.5 och köra bil överallt
    Med foil har jag 5 min bil och behöver aldrig köra större än 6-7 kvm. Vind som tidigare inte räckte vattenstart innebär nu att ma nian öva hopp och plangippar

  • evert

    Medlem
    18 november, 2020 vid 17:58

    Tack för svar! Så du hoppar med foil? Även på hemmaspot, eller i vågor?
    Vilken utrustning har du?

    Men å andra sidan har jag ju surfat i Sthlms kassa förhållanden i närmre 15 år nu och tröttnat på att rycka 8.5 och köra bil överallt

    Med foil har jag 5 min bil och behöver aldrig köra större än 6-7 kvm. Vind som tidigare inte räckte vattenstart innebär nu att ma nian öva hopp och plangippar

  • sundheden

    Medlem
    18 november, 2020 vid 18:13

    Vem har en svart BMW combi och kör med Severne?
    Det var jag som släppte in dig i trafiken vid Roslagstull. 😊

    Attachment Image
  • robertj

    Medlem
    18 november, 2020 vid 19:01

    Mkt intressant fråga! Och hur står sig foil mot “vanlig” vindsurf, är det lika roligt?

    Torö ser ju galet bra ut imorgon! Eller Björkvik om tiden tryter..

    Ja, torsdag på Torö hade ju varit kanon att komma iväg på, men kan inte heller……

    Jag tangerade min 94:e surfdag igår, 6 more to go till 100!

    Har du statistik på hur många är foil vs. vanlig vindsurfing? Du borde kunna få 120 dagar totalt med 44 kvar till det nya året. 😃

    Inom det närmaste decennium ska jag väl också skaffa en fiol. 🥳 Borde väl gå att dubbla antal dagar på vattnet.

    Skulle påstå att foil är rätt likt “vanlig” vindsurfing. Betydligt roligare än lättvindssegling typ formula. I mitt fall har jag gått från att vara soffliggare till att surfa ett par gånger i veckan med foil. Vinden är inte begränsande, det är familjen etc. Har man fituna/björkvik/torö som hemmaspot så tror jag dock inte foil behövs.

  • sailortrash

    Medlem
    18 november, 2020 vid 19:33

    Det går bra att hoppa med vingar kring 1200 eller gärna mindre
    Det går liksom att ”ladda” foilen på ett sätt som inte går med fena. Det är rätt läbbigt och jag har bara gjort lite mindre hopp för jag körde med PB bräda och oftast med för stor foil för hopp (pga av lättvind)

    Jag körde vågfoilar (np glidewind small och large) men min bräda pajade i september så nu har jag beställt nya Slingshotgrejer som kommer i februari (som jag för övrigt tänker hålla för demo i vår…)

    Kolla Slingshot om undrar hur freeride foiling kan se ut. Skulle vilja påstå att alla som gippen på en vågis kan bränna runt som ”proffsen” i slingshots videos…det är lättare än man tror

  • irieman

    Medlem
    18 november, 2020 vid 19:59

    Ja, torsdag på Torö hade ju varit kanon att komma iväg på, men kan inte heller……

    Jag tangerade min 94:e surfdag igår, 6 more to go till 100!

    Har du statistik på hur många är foil vs. vanlig vindsurfing? Du borde kunna få 120 dagar totalt med 44 kvar till det nya året. 😃

    Inom det närmaste decennium ska jag väl också skaffa en fiol. 🥳 Borde väl gå att dubbla antal dagar på vattnet.

    Jo, kollade nu faktiskt, och av de 94 så har jag foilat 50 gånger i år men 14 av de gångerna kombinerade jag med vanlig vindsurf också. Man kan nog dubbla antalet dagar helt klart. Jäpp, bara att skaffa, du kommer inte att ångra dig! 🙂 Är sjukt roligt precis som vindsurf. Det man får med foil ytterligare är att du kan i princip åka vart du vill, man kan ta sjukt mycket höjd och gå väldigt djupt (speciellt med racefoil) men går även bra på halvvind.

  • irieman

    Medlem
    18 november, 2020 vid 20:12

    Mkt intressant fråga! Och hur står sig foil mot “vanlig” vindsurf, är det lika roligt?

    Torö ser ju galet bra ut imorgon! Eller Björkvik om tiden tryter..

    Ja, torsdag på Torö hade ju varit kanon att komma iväg på, men kan inte heller……

    Jag tangerade min 94:e surfdag igår, 6 more to go till 100!

    Har du statistik på hur många är foil vs. vanlig vindsurfing? Du borde kunna få 120 dagar totalt med 44 kvar till det nya året. 😃

    Inom det närmaste decennium ska jag väl också skaffa en fiol. 🥳 Borde väl gå att dubbla antal dagar på vattnet.

    Ja, det är riktigt roligt, den där flygkänslan är magisk! Igår morse t ex på Björkvik, det var ju knappt en prognos, men nog gick det att flyga alltid, riktigt nice att flyga mot soluppgången. Sen finns det ju så många olika varianter av foil också, low aspect som är väldigt lekfullt och svängigt kontra high aspect som tar mycket höjd och är snabbare. Dock tycker jag att high aspect (mer raceigt) också kan vara väldigt lekfullt och svängigt om man vill.

    Men vanlig vindsurf är fortfarande lika roligt och jag kommer inte att ersätta det med foil utan kommer fortsätta att alternera mellan de båda. Roligast av allt är ju vågsegling. Ja, Torö ser ju grymt ut imorgon, hade varit så jäkla kul att komma iväg men möten hela dan imorgon…….. 🙁

Sida 59 av 64

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing ☆ Stockholm 2020 ☆

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.