Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing ✰ Stockholm 2021 ✰

  • daniel_bing

    Medlem
    10 maj, 2021 vid 12:57

    Kommer till Fituna om 30.

  • karlklasen

    Medlem
    10 maj, 2021 vid 16:13

    Hur var Fituna idag? Jag har ju hört talas om den berömda sjöbrisen såhär på vårkanten och idag verkar den ha levererat ordentligt, tom ända in i Brandalssund.

    Attachment Image
  • labbe

    Medlem
    10 maj, 2021 vid 20:30

    Fituna levererade lite klenare än prognosen, iallafall för mig som kom dit på em, hade bra tryck i 6:7 o 112l firmemove , ändå en hyfsad eftermiddag c:a 10 surfare på plats

  • erike

    Medlem
    10 maj, 2021 vid 22:48

    Fituna med 7.7 funkade väldigt fint i någon timme, men däremot fick jag en lång simtur när min bom gick av. Blev till slut inbogserad av labbe (tror jag det var) och fick senare skjuts av tillbaka med alla prylar Lars eftersom jag hade drivit ner en bit in i viken.
    Stort tack för hjälpen, det känns skönt att veta att vi håller koll på varandra när det går snett!

    Jag fick ett bra tips som hade sparat en del arbete ( mitt och andras). Bara vända på bomen och segla hem på den hela sidan…
    Väldigt enkel lösning men när kämpar på med paddling och simmning tänker man inte på det själklara…

  • electric

    Medlem
    10 maj, 2021 vid 23:08

    Fituna med 7.7 funkade väldigt fint i någon timme, men däremot fick jag en lång simtur när min bom gick av. Blev till slut inbogserad av labbe (tror jag det var) och fick senare skjuts av tillbaka med alla prylar Lars eftersom jag hade drivit ner en bit in i viken.

    Stort tack för hjälpen, det känns skönt att veta att vi håller koll på varandra när det går snett!

    Jag fick ett bra tips som hade sparat en del arbete ( mitt och andras). Bara vända på bomen och segla hem på den hela sidan…

    Väldigt enkel lösning men när kämpar på med paddling och simmning tänker man inte på det själklara…

    Som jag sade till dig i bilen så är den där metoden att vända bommen knappast något man listar ut själv; man måste ha hört det i förväg. Vilket jag hade gjort den gång när min bom gick av – och det gick helt ok att ta sig in.

    Ja, det var Labbe som bogserade in dig.

    Apropå bra att-veta som man garanterat inte heller kommer på själv när det händer: Om fenan går av eller försvinner (vilket inte är helt ovanligt) så kan man genom att ta av sig hängselen och fästa den i bakstroppen så att den släpar efter brädan få tillräcklig styrsel på brädan för att hjälpligt kunna segla och manövrera sig iland.
    /Lars

  • pete

    Medlem
    11 maj, 2021 vid 12:35

    Ja, Fituna var väl inte helt episkt igår (även om många hävdar motsatsen :-)); vinden kom och gick med solen och molnen. Jag var föremål för räddningsinsats nummer två igår när fenan smällde av utanför öarna (kan inte förstå varför – spricka?). Jag mätte på GPS-kartan: en drygt 500 m lång simtur med utrustningen blev det, men det var aldrig någon fara med orken eller kylan i vattnet. Jag signalerade ganska direkt till Björnen som vände inåt, han och Mick kom ut med en fena o skruv från Håkan. När de kom hade jag i stort sett redan tagit mig in till ön där vi monterade på fenan och seglade tillbaka.

    Tack grabbar för hjälpen! 🙂

    Edit: de 500 metrarna underlättades ju av att det var djup slör-riktning så jag låg mest med kroppen i vattnet och “seglade” grejorna så gott det gick. Jag provade några gånger att vattenstarta och segla brädan men utan fena ställer sig brädan lätt tvärs riktningen och det blev rätt jobbigt. Min plan var annars att ta mig in till ön och testa med hängselen som “fena” som Lars beskriver ovan.

    • Detta svar ändrades 2 år, 11 månader sedan av  pete.
  • Stefan_Foil

    Medlem
    13 maj, 2021 vid 09:19

    En annan variant som man läsa i äldre böcker om hur man vindsurfar är att rigga ner och använda bommens tampar till att knyta ihop allt till ett paket och sen antingen ligga på grejerna och paddla eller sitta och använda masten som paddel 😁. Har själv aldrig haft anledning att prova men har alltid tänkt att det är så man gör.

    Var det ingen som körde igår!? Jag har kört flera fina AW pass senaste dagarna på Ekerö (Kyrkfjärden/Sandudden). Igår hade varit episkt på em, sol, 20 grader och täta gäss ca 10m/s men kunde inte och avtog mot kvällen, körde då foil och 6,8 i ljummen kvällsbris. Måndag kväll var också episk, varmt o h en fin SSO vind ca 6-10m/s, samma vind som i söndags men då SO och regn och väldigt kallt om händerna .

  • labbe

    Medlem
    13 maj, 2021 vid 10:27

    Stefan, var går du i när du kör Kyrkfjärden/Sandudden?

  • sailortrash

    Medlem
    13 maj, 2021 vid 20:19

    @stefan hur funkar nya mb brädan?

  • Stefan_Foil

    Medlem
    14 maj, 2021 vid 00:01

    @stefan hur funkar nya mb brädan?

    Mb brädan aka Dildobananen behöver lite bättre förhållanden, men har testat lite kort. Tyvärr saknas några liter för att den ska funka på mälaren iaf när vattnet är kallt. Men brädan kändes väldigt liten och smidig under fötterna, lite som en snowboard. Jag kan tänka mig att den kommer flyga fint i hoppen.. Körde med Glide L foilen, kom upp väldigt lätt och känns som den glider bra med sina parallella och feta kanter. Rapport kommer så fort jag kommit iväg till nått bättre spot, Fituna börjar väl leverera sjöbris snart.

    @Labbe, Stranden i sommarstan eller Sanduddens badplats eller nånstans däremellan

  • mrquality

    Medlem
    14 maj, 2021 vid 13:03

    Jag drar till Näsa äng eller Fudde och kör 15-17 , kör Foil. Igår var foil på Fudde och i förrgår Näsa Äng, minst 20 surfare men dem som fick bäst segling var foilare

  • mrquality

    Medlem
    14 maj, 2021 vid 14:58

    Är på Fudde men ser inte lovande ut än så länge pga har det regnat lite

  • Stefan_Foil

    Medlem
    14 maj, 2021 vid 14:59

    Jag drar till Näsa äng eller Fudde och kör 15-17 , kör Foil. Igår var foil på Fudde och i förrgår Näsa Äng, minst 20 surfare men dem som fick bäst segling var foilare

    Kanske lite gränsfall även för foil, har en bit att åka så vågar inte chansa den här gången. Mälaren ligger spegelblank.

    Attachment Image
  • mrquality

    Medlem
    15 maj, 2021 vid 11:54

    Jag drar till Näsa äng eller Fudde och kör 15-17 , kör Foil. Igår var foil på Fudde och i förrgår Näsa Äng, minst 20 surfare men dem som fick bäst segling var foilare

    Kanske lite gränsfall även för foil, har en bit att åka så vågar inte chansa den här gången. Mälaren ligger spegelblank.

    Vinden för foil kom kl 17.00 typ, men jag vara redan hemma, efter regn kommer det. Idag håller koll på Fituna mätare kanske åker dit med foil och 8.5

  • Stefan_Foil

    Medlem
    15 maj, 2021 vid 12:40

    Kan funka, mätaren visar ca 5-6m/s. Enligt min erfarenhet är det några m/s mer då mätaren sitter på ett träd. Och ytterligare några m/s en bit ut. Tyvärr molnigt så liten sjöbriseffekt tror jag men tillräckligt för foil.

    Ses vi där? Jag är där vid 14.00

    Edit: mätaren visade korrekt den här gången så räckte knappt för största foil grejer.

    • Detta svar ändrades 2 år, 11 månader sedan av  Stefan_Foil.
Sida 7 av 32

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing ✰ Stockholm 2021 ✰

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.