Taggad: 

• 12 eller 12,5

Publicerad av sailorstiffrigg på 2 juli, 2008 vid 21:09

Har kört sönder min 12,5 rigg(och i stort sett alla andra prylar). Hittar ingen passande mast (Behöver en 580 mast).

Funderar på att byta hela riggen. Har förstått att de flesta segelmärkerna tagit bort 12,5 i sina serier. Varför?

Vad tror ni är bäst för mig (100kg)? En 12,5 tex NP -06, North 12,5 -07 eller ett Gastra 12,0 -07. Behöver bra grunddrag med mina kilon. Kommer man igång lika tidigt och har lika tryck med den lite nyare 12:an från Gastra som med tidigare nämnda segel?

Behöver nya förlängare oxå då alla brakat ihop. Vilka är bäst och håller?

sailorstiffrigg svarade 17 år, 6 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • dustfighter

Medlem
    3 juli, 2008 vid 12:15

Har precis haft samma problem, knäckte min 580-mast på min NP RS6 12.5:a.

Men nu har precis packat upp mina nya Point-7 AC-1 riggar. En 12.5:a och en 9.9:a. Har riggat dem och det ser fint ut. Designen är rätt brutal får ja säga. har inte så mycket erfarenhet av det här med formula-riggar o så men jag tyckte tidigare att min NP var rätt styv i nedhalet men det här Point-7 seglet var ännu värre.
    Förhoppningsvis hinner jag ut o testa 12.5:an ikväll och då kan jag uttala mig lite mer om hur riggen känns.

Köpte dem av Jonas på Big High Windsurfing http://www.gunsails.se/ eller http://www.vagryttarna.se
    Priserna tycker jag är bra mycket mer vettigare än vissa andra märken

Väger själv mellan 94-97 kg och känner väl att det är det största seglet som gäller för min del. Har min NP 06 RS:6 12.5 till salu om du är intresserad.

• celtic

Medlem
    11 juli, 2008 vid 07:21

Har en 12,3 Arrows Race meed mast arrows 550 100% som de är grymt drag i kan va bra för din vikt. Det ingår även en ny mast förlängare allt för 2000kr

• sailorstiffrigg

Medlem
    11 juli, 2008 vid 16:28

Köpte en Gastra 12 m2 tidigare i veckan som jag är grymt nöjd med. Tidigare planing än gamla 12,4:an trots mindre yta och mer välbalanserat också.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Installera Surfzone som app?

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA