Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 135 eller 116?

  • 135 eller 116?

    Publicerad av anonym-anvandare på 4 juni, 2002 vid 17:50

    Hej!

    Är det någon som kan hjälpa mig med en fråga angående planing? Om jag väger 80kg och har ett segel på säg 7m och det blåser 8m/s. Är det då lättare att börja plana med en bräda på 135 liter (t.ex. Bic Techno E Large) eller en på 116liter (Fantic Cross 120). Tack för svar.

    Surfa på!
    Jan

    anonym-anvandare svarade 22 år, 1 månad sedan 2 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 juni, 2002 vid 18:02

    vid 8 m/s planar du lätt med 110 l och 6.5 kvm. beror på shape och vikt på brädan iofs. men med moderna grejer inga problem. ta eventuellt några pumptag så planar du garanterat. och ju mindre volym desto roligare =)

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 juni, 2002 vid 08:55

    Självklart planar du tidigare ju större bräda du har. Du flyter högre i vattnet och därför bllir det mindre motstånd att komma upp i planing.

    Det du offrar med den större brädan är manöverbarheten och därför kan du överväga den mindre brädan.

    mvh
    Peter

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 juni, 2002 vid 09:32

    80 kg, 6.5, 110L, 8m/s…inte planar man garanterat då?I så fall har man bra teknik o inga vågor, extremt lätt bräda och fett med bottendrag i seglet…tror jag! 🙂

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 juni, 2002 vid 11:01

    Jag funderar på att köpa en Fanatic Cross 120 (116 liter). Den väger 7,5 kg eller en Bic Techno E Large (135 liter, 8,9 kg). Den är ju rätt mycket tyngre… Vad är bäst om jag vill ha en “allt i ett” bräda?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 juni, 2002 vid 11:49

    I beg to differ…jag planar med 6.3 och 110 l i 7 m/s (freezone 6.3 och en gammal fanatic ultra ray från ’93). Inga problem. jag väger iofs “bara” 75 kg.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 juni, 2002 vid 18:27

    starboard 111 Carve är helt underbar att surfa på.
    Fungerar både som slalom och som en större vågis och den är otroligt lättgipad.Har precis kommit hem från en skön surfdag i Kattvik körde 6 m med fullt drag .Du blir inte missnöjd med denna bräda.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 juni, 2002 vid 21:09

    Jo, jo… lite dyr bara… ingen som testat Fanatic Cross 120?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 juni, 2002 vid 12:41

    Tyvärr har jag inte testat den men jag har införskaffat mig en F2 Wizzard 272 på 125L som jag varmt kan rekommendera
    Har varit ute med min 8,2a som störst och med 5,7 som minst och det fungerar kanon.
    Johan

  • watertouch

    Medlem
    8 juni, 2002 vid 21:27

    Nu vet jag inte hur bra du du är, men låt mej säga så här: ska du ha en nybörjarbräda så skaffa FÖR FAN inte en med för få liter för du kommer att svära SÅ JÄVLA mycket så att du (nästan) tröttnar. Har man nåra extra liter uder fötterna (behöver inte vara många) så blir allt väldigt mycket lättare. Antalet kilo du väger + 30 är lagom antal liter anser jag. Så funkar det smile.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 juni, 2002 vid 23:29

    Nej, nej, jag är ingen nybörjare. Kan vattenstart, åka med fotstroppar, gippandet är det sådär med… Har bara extrem beslutsångest över köp av bräda. Väger 80kg. Har tittat en del på Fanatic Cross (116L), Mistral Radar (125L) och senast Starboard Carve (111L eller 123L). Kommer mest att köra på innesjöar vid måttlig vind. Är rädd för att 111L ger för lite planing… Vad tycker du? Hade brädorna inte varit så jäkla dyra så hade man ju inte behövt fundera så mycket…

    /Jan

  • watertouch

    Medlem
    9 juni, 2002 vid 07:37

    Jag hade tagit Radarn, tycker den verkar najs. Lagom volym och lagom bred för att man ska kunna ha riktigt skoj.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 juni, 2002 vid 09:12

    För att krångla till det lite extra:

    Någon av de två minsta x-ray hade jag valt

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 juni, 2002 vid 13:07

    tycker att den verkar ha en alltför bred tail… kanske inte heller särskild lämplig när det börjar blasa lite mer…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 juni, 2002 vid 16:24

    Köp en starboard, bättre bräda finns inte, enormt skön att segla, otroligt -lättplanad-lättgipad och suverän höjdtagning! Värstingversionen(Wood 6,5kg) kostar ca 9200:- i Tyskland.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 juni, 2002 vid 19:40

    Vem du möjligtvis nagon bra och billig butik som säljer Starboard i Tyskland?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 135 eller 116?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.