Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing 2 kite quiver, vad kör ni?

  • 2 kite quiver, vad kör ni?

    Publicerad av nille85 på 28 mars, 2012 vid 10:55

    Tänkte kolla vad folk här kör för quivers med 2 kites? Ska köpa nytt och funderar på hur stort spann jag kan ha mellan, tänkte mig 7-11 (väger 65 kg). Har kört 7-10 sen jag började 2 år sen, men tänkte att jag kanske kan dra det lite längre och möjligen komma igång lite tidigare också 🙂

    blizzy svarade 12 år, 1 månad sedan 14 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • dadil

    Medlem
    28 mars, 2012 vid 11:21

    hur långt är ett snöre?
    det beror ju helt på vad du har för bräda, kitemodell och åkstil.. normalt tycker jag 4-5 kvm mellan storlekar brukar fungera, men beroende på kombination kan ju gränsen ligga både på 2 eller 7 kvm..

    (om jag skulle ha 2 kites hade jag tagit LF Nirvana 15 och 9 tillsammans med en DLX 142, jag väger 75 kg)

  • milkman

    Medlem
    28 mars, 2012 vid 11:30

    Beror på åkstil och bräda men hade du frågat mig i butiken så hade jag kollat om du har en snabb bräda, då skulle du kunna köra en Edge 9m och en Catalyst 6m. Då är du igång strax innan 6 m/s och håller på en bit över kuling. En Edge 11:a funkar också men är onödigt stor om du är så lätt.
    Om du har en vanlig bräda (eller inte gillar race/oldschool kiter) så skulle du kunna köra en C4 12m och en Catayst 6m.
    12an för att det är rätt kul med bra drag även i lite vind, och 6an för att den startar tidigt och är förlåtande. Överlappet blir vid 9 m/s ca.

  • nille85

    Medlem
    28 mars, 2012 vid 11:59

    Okej, kanske var lite väl otydlig då =)

    Har en LF recoil 134 och har hittills kört mestadels skicka-kiten hopp, börjat försöka mig på lite urkrokat i höstas…gått sådär får man väl säga hittills, men målet är väl att fortsätta där jag pausade till vintern 🙂 Inte mycket för vågkite då det är brist på fina vågor och istället så gott om plattvatten (eller typ plattvatten i alla fall). De kites jag funderar på att köpa är Switch Element (open C kites). Funderar bara på om det finns anledning att oroa sig för att de inte har nog med överlapp 😉 De kites jag kört är Nobile NHP från 2009 och 10an tycker jag inte det är någon poäng att åka med innan det blåser 7 m/s…

    Så en omformulering, ni som åker freestyle/freeride mix, vad kör ni för 2 kite quiver? 😀

    edit: det är en LF recoil

  • alohasurfer

    Medlem
    28 mars, 2012 vid 12:33

    Om du väger så lite, så är Influence 134 en förhållandevis stor bräda för dig, så då skulle jag köra 10 eller 11 som största kite och 6 eller 7 som minsta. Det beror lite på hur brett vindregister kiten har, och när man tycker det är roligast att köra. Jag kör aldrig när det blåser under 7-8 sukendmeter i medelvind, och sällan när det blåser över 15-16. Det är där imellan jag tycker det är roligast och hade därför valt en 12:a och en 9:a till mig själv om jag bara skulla haft två kites, men jag väger 88 pannor och kör en bräda på 135×42 med låg rocker.

  • sourra

    Medlem
    28 mars, 2012 vid 13:02

    Det beror ju även på om vi snackar västkust eller östkust. Jag inbillar mig att väst har hårdare vind än syd som i sin tur har bättre tryck än östra sidan. Kass att sitta med en 10 om det bara fisbrisar, eller med en 15 om det tutar i för jämnan.

  • wiken

    Medlem
    28 mars, 2012 vid 14:27

    8:a & 12:a (och en femma). Är iofs 10 kg tyngre än dig.

  • alohasurfer

    Medlem
    28 mars, 2012 vid 14:42

    Hedlund, borde inte du ta bort din “Klart du ska köpe en Momentum” med tanke på att nån jäkla rackare sålde den 😉

  • johnk

    Medlem
    28 mars, 2012 vid 14:42
    wiken;684602 wrote:
    8:a & 12:a (och en femma). Är iofs 10 kg tyngre än dig.

    Väger 60-65 kg och kör också 12/8. 13/8 el. 12/7 (går också om de har bra range). Du kommer inte alltid ha “optimalt” tryck, men ska du bara ha två kites ger det dig mest tid på vattnet. – Säger en som hellre har lite för mycket tryck än för lite.

  • ninoh

    Medlem
    28 mars, 2012 vid 15:04

    elementen är riktigt nice faktiskt och de har förhållandevis bra tryck för open-c så kör på 7 och 11, det borde bli grymt för din vikt. Ang bräda så tycker inte ja iaf att den e säskilt stor, beror ju mer på vad man själv gillar och hur man kör.

    pz

  • teda

    Medlem
    28 mars, 2012 vid 15:09

    Kör 7 och 12, 120cm bräda och 67kg Funkar helt OK.

  • nille85

    Medlem
    28 mars, 2012 vid 15:13

    angående brädan kan jag inte säga annat än att den passar hur bra som helst, bytte från en något mindre i somras och trivs mycket bättre med denna 🙂 Jag hade tänkt beställa 7-11, men tänkte att jag kollar lite medan jag väntar på att dom får in på lager.

    alohasurfer, är väl typ det vindspannet jag kört 7-15 m/s, men tänkte att jag kanske kan fånga in 6 m/s dagarna då jag inte är så fet 😉

    wiken, när fick du senast användning av 5an …borde väl ha varit typ samtidigt som flytdockan slet sig i Landskrona? 😛

  • blizzy

    Medlem
    28 mars, 2012 vid 15:56

    Kör Airush Varial X i storlekarna 12 och 9. Körde dock tidigare 12 och 8 men tyckte det var fler dagar där 8’an var för liten än för stor, så fick bli 9 istället. Jag väger dock +10 kg, så 8m och neråt är inte så användbart för mig i Sverige..

  • pjoter

    Medlem
    28 mars, 2012 vid 17:56

    Skulle satsa på lite större kites om jag var dig. typ 8 12 eller 9 13 av iaf tre anledningar.

    1, det blåser väldigt ofta 5-6m/s här i skåne, speciellt de goa sommarmånaderna.
    2, Du gillar plattvatten och inte vågor. Våra plattvattensspots är rätt värdelösa när det blåser över 10m/s. Då är det mest chop.
    3, Det är lättare att lära sig nya saker med en större kite i mindre vind. Dels slår du dig inte lika mkt och sedan är kiten slöare så det inte är så noga hur du håller i bommen.

    Som bland annat jens är inne på så går det alldeles utmärkt att vara igång och köra tidigt med en effektiv 9kvm, dock behöver du flyga kiten lite mer och den ger inte samma drag när du krokar ur, dvs du får inte så kul åkning.

  • johnk

    Medlem
    28 mars, 2012 vid 20:07

    Plus om du gillar vågor så är det mycket sugigt att inte ha nog kraft att ta sig in/ur/ut-genom vågor. Sen om du vill byta över till vågbräda kan du fundera på mindre men “full” depower är viktigare isf. Enligt mig.

  • nille85

    Medlem
    28 mars, 2012 vid 20:16

    haha, här gick åsikterna isär…precis som det ska vara. Men ehhh, då kör jag helt enkelt på 7-11 då 🙂 Har ju funkat helt ok med 7-10 hittills så lite modernare kites bör ju ha lite bredare vindspann tänker jag och då känns det som om jag är home safe 😀 kan ju alltid komplettera med nått stort om jag ska ut o köra när solen gassar och vinden pustar lite trött

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing 2 kite quiver, vad kör ni?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.