Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing 30 knopsvallen

  • 30 knopsvallen

    Publicerad av ola-h på 26 november, 2006 vid 13:25

    Idag var det lite blåsigt i Örebor, så jag tog en paus i garagebyggandet och åkte till min lokala sjä med min iS101 och Hot Superspeed 6.6. Det är ingen jättepöl direkt, precis så en 500-metersrepa får plats på halvvind och slörar man kanske man kan köra 2-300m. Det var lite lätt byigt också, typ 2m/s 80% av tiden och sedan byar på 10-15sekunder mellan precis planingsvind och fullt drag. Det gjorde det grymt svårt med trimmet. Man hade liksom inte nån tid på sig att accelerera. Lägg till det för små stroppar och händer som var för kalla för att kunna justera dem så kan ni förstå att det inte var ideala förutsättningar. Tårna har för övrigt inte tinat upp än.

    Dock, men envishet och lite tur lyckades jag för första gången bryta 30 knop (30,77 2s average). Kul för en vågseglare som mig. När jag köpte min iS så var målet delvis att se hur svårt 30 knop är och nu kan jag väl säga att det inte är så svårt om man bara ha bra prylar. Snarare känns det som om det svåra börjar någonstanns vid dessa farter. Det mest spännande idag var inte farten utan snarare att det var ett par gånger jag nästan inte fick stopp på ekipaget när vasskanten närmade sig. Det är ju lite bromssträcka på en slalombräda och inte så lätt att lägga på en bredsladd som med en vågis. Hastighetsgrafen ser annars rätt rolig ut med långa sektioner på 5 knop och sedan toppar snabba toppar på 25-30 följt av en hyfsat snabb nedbrömsning när sjön tog slut eller vinden tvärdog.

    30 knop ger mersmak, men fråga är om inte min Is101 är lite stor. Det blir lite nervöst när det blåser på och man närmar sig 30 knop. Fast troligen är det bara min usla teknik och det taskiga trimmet jag känner av.

    pajas svarade 17 år, 5 månader sedan 9 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • Knatte

    Gäst
    26 november, 2006 vid 14:57

    Grattis Ola! Nu ser du tjusningen med att försöka åka fort :tongue:

  • jester

    Medlem
    26 november, 2006 vid 15:26

    Grattis, Ola!

    Vi hade samma problem i TT igår. Det snabbaste vattnet var långt in i viken till höger om parkeringen. Utav en ren händelse är det flest stenar o skit där oxå. Som tur var så var det hyfsat högt vattenstånd igår, så man vågade köra rejält långt in. Men stranden närmar sig ruggigt fort i över 30 knop!
    Daniel använder sig av kontrollerade tailwalks för att sakta in. Ser rejält mäktigt ut från vattnet om man säger så…

    Brädan är nog lite för stor för dig, krävs lite vikt att hålla nere den i vattnet. Jag började på min WS 67 på 105 liter, toppade en bit över 34 knop med såpass stor bräda, men bytte ner till min TB 58 på 80 liter, och denna var faktiskt lite svårare att kontrollera över choppet igår. Men var konstant något snabbare med den mindre brädan (topp precis över 35 knop).
    Det mest intressanta var att min LightningEvo på 31 cm kändes för stor på lilla brädan, men en Viper Slam 35 på den stora kändes ok (körde samma segel på bägge). En till påminnelse om att brädans bredd påverkar fenvalet enormt mycket!

  • the_novice

    Medlem
    26 november, 2006 vid 17:17

    Grattis Ola, nu är det väl dags att börja logga lite på GPS-speedsurfing också och köpa en blå T-shirt…

    Håller med om att det inte är så himla krångligt att komma upp i 30 knop en kort stund med lite riktiga grejor, jag har ju fått upp hypern i drygt 30 knop med ocambrat gun-segel, men då var det på en bit plattvatten i björlanda… Bredden på brädan tycker jag gör rätt mycket när det är choppigt, då går det liksom inte att lirka och hålla brädan ur vattnet på samma sätt som man kan göra på plattvatten. Och varje gång brädan slår i så känner man hur det bromsar. Jag har en liten starboard sak på gång men den kommer väl inte med tomten utan möjligen med påskharen…

    Igår i TT tyckte jag det var väldigt choppigt men jag vågade kanske inte gå tillräckligt nära land (?). Sedan var det lite svårt att se pinnarna som märker ut stenarna när man har regnet piskande i ansiktet hela tiden. Var förövrigt 1 dm från en avbruten pinne som knappt syntes och körde rätt in i en annan sten i full fart men som tur var så tog det bara rejält stopp i tången. Nu var jag ju lite underriggad med mitt 5.6 (väntar på påskharen där också) medans andra körde 6.5-6.7, men framförallt surfan satte ju imponerande farter i dom förhållandena ändå!

  • ola-h

    Medlem
    26 november, 2006 vid 17:37

    Jo, jag skall logga in på speedsurfing. Fick faktiskt ordning på GPS-prylarna bara för några veckor sedan och detta var första riktiga sessionen jag kunde logga ordentligt.

    Novice, vad är det för Starboard du har på G? Jag var ju själv nära att köpa en iS50, men med facit i hand så tror jag den är lite för opraktiskt när det är byigt och man måste “ta sig runt lite”. Jag är egentligen inte skitsugen på en iS87 heller…snarare på en iS Speed i klassen 75 liter…

  • the_novice

    Medlem
    26 november, 2006 vid 18:07

    Jag har beställt en iS50. Visst låter 50 liter väldigt lite men den verkar kunna ligga närmare 54 liter enligt ISAF ;). Skall bli skitkul att testa, kan man köra 62 liter i vågor där man blir rejält spolad om/när man inte har drag i seglet så borde man ju kunna köra på 50 liter i choppigt vatten, hoppas jag.
    I TT kan man ju dessutom bottna vid bägge vändningarna när vinden ligger rätt, och då är det lite onödigt med en slalom bräda på 85 liter som jag körde med igår, det går ju t.o.m. att dra rigg på den.

  • ola-h

    Medlem
    26 november, 2006 vid 18:22

    Ooooh….det blir åka av för dig då. Om jag bodde kvar Gbg hade det blivit en sådan för mig med, men när jag kör på västkusten blir det helt enkelt våg för mig och här i Örebro är det helt enkelt för byigt känns det som.

    Jag har dock fått hem även ett 5.5 Superspeed, så rent principiellt är jag kittad även för lite mer vind och därmed mindre brädor.

  • tobhed

    Medlem
    26 november, 2006 vid 19:23
    Ola H. wrote:
    Jag är egentligen inte skitsugen på en iS87 heller…snarare på en iS Speed i klassen 75 liter…

    Pratade med Per Andersson på Starboard för någon månad sedan och påpeka för honom att det abslout fattas en iSonic typ 70-75 liter, han höll dock på att svimma med tanke på hur många brädmodeller de redan har. Läste senare på SB’s forum och där var ju Ian Fox hyggligt tydlig med att det lär nog komma en sådan inom snar framtid. För övrigt har jag dessutom en prototyp på just en sån bräda från Starboard, det var den jag seglade under SM i TT – går kanon 🙂

  • jester

    Medlem
    26 november, 2006 vid 20:05

    Stirra er inte blinda på volymen… Jämför istället bredden på brädorna. IS 87 med sina 56.5 cm motsvarar ju TB 58 och Falcon 80, som båda är 80 liter stora (små).

  • pajas

    Medlem
    26 november, 2006 vid 20:14

    kommer att beställa 1st SB Isonic 101 på fredag….. men svårt att bestämma vilka segel jag ska ha
    funderar lite på Hot superspeed men ja lite svårt att bestämma mig ….. Severne och Naish ser ju inte dumma ut heller

  • tobhed

    Medlem
    26 november, 2006 vid 20:54

    Vilka storlekar pratar vi om och vad, mer specifikt, hade du tänkt segla?

  • kinetic

    Medlem
    26 november, 2006 vid 21:09

    Pajas: Severne ska du ha:-), förlagsvis ett CodeRed 7.7, det räcker långt….
    (Kör själv Severne SSR 7.6 -06, föregångaren till CodeRed)

  • ola-h

    Medlem
    26 november, 2006 vid 22:03

    Pajas: Jag är i alla fall nöjd med mina Super Speed. Jag kan dock inte jämföra med några andra segel eftersom jag nyss “debuterat” i klassen. Super Speed känns oerhört stabila och har en riktigt bra acc när man väl får vind i dem. Skönt är också en helt problemfri riggning – jag riggar mitt superspeed snabbare än mina vågsegel. Dessutom ger dig seglet löjligt softa gippar, även här faktiskt mer lätthanterligt än ett vågsegel är när man riggat det stort.

  • speedjanne

    Medlem
    26 november, 2006 vid 22:40
    Pajas wrote:
    kommer att beställa 1st SB Isonic 101 på fredag….. men svårt att bestämma vilka segel jag ska ha
    funderar lite på Hot superspeed men ja lite svårt att bestämma mig ….. Severne och Naish ser ju inte dumma ut heller

    Köp segel där du VET att du kan få en garanti mast direkt om något händer!
    Kolla även NÄR dom svenska leverantörerna lovar att leverera pryttlarna så du inte får ett segel i mars och en mast i slutet av maj(har hänt ofta)!

    UTGÅ FRÅN MASTEN!!!!

  • ola-h

    Medlem
    27 november, 2006 vid 06:59
    Speedjanne wrote:
    UTGÅ FRÅN MASTEN!!!!

    Då är Hot Superspeed givet. Riggas på en av marknaden starkaste master (rdm)…

  • getwet

    Medlem
    27 november, 2006 vid 08:16
    Ola H. wrote:
    Pajas: Jag är i alla fall nöjd med mina Super Speed. Jag kan dock inte jämföra med några andra segel eftersom jag nyss “debuterat” i klassen. Super Speed känns oerhört stabila och har en riktigt bra acc när man väl får vind i dem. Skönt är också en helt problemfri riggning – jag riggar mitt superspeed snabbare än mina vågsegel. Dessutom ger dig seglet löjligt softa gippar, även här faktiskt mer lätthanterligt än ett vågsegel är när man riggat det stort.

    Superspeed är väl ett freerace segel eller? Hur många cambers?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing 30 knopsvallen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.