Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video 350d eller d70

  • 350d eller d70

    Publicerad av luuddee på 12 maj, 2005 vid 21:06

    kom igen nu tyckte inte man blev klokare av vad ni skrivit till eddie. vilken e nu bäst canon 350d verkar ha fått jevlit bra i alla tester och verkar -a lättare att få tag på bra objektiv begagnat till canon.. finns det egentligen nått som nikon kameran är bättre på elelr är det bara en smaksaK??.,. eddie har du testat din ordentligt än?. kanske någon som testat båda??.

    luuddee svarade 18 år, 9 månader sedan 10 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • curry

    Medlem
    12 maj, 2005 vid 23:07

    äh fan, köp en eos 1 istället…17 miljonär pixlar.

  • luuddee

    Medlem
    13 maj, 2005 vid 06:52

    mm billig väääe.. typ 60000:- haha jag har en eos-1 den fätaste men det möget är en analog.

  • styret

    Medlem
    15 maj, 2005 vid 15:37

    jag gillar d70n pga placeringen av alla grejer. slutare, bländare mm. sitter som gjuten i mäven på mej.

    får nog köpa en egen efter studenten

  • eddie

    Medlem
    17 maj, 2005 vid 18:04

    Jag är nog inte tillräckligt bra på att fota för att avgöra. Bilderna blir fantastiska med min 350, men jag hade nog varit lika nöjd med en D70.
    Men jag tycker att 350:an är mindre och med det lite smidigare…
    Dessutom är den ju liksom lite mer ny och hot.
    *ler*
    Dessutom så är det några tusenlappar billigare…

  • mtomas

    Medlem
    23 maj, 2005 vid 14:51

    Sök på “350d” i forumen på fotosidan.se

    http://www.fotosidan.se/forum/index.php

    så får du mer info än du orkar läsa…

    Kolla i forumet som heter “vs.”, där finns säkert diskussioner om D70 vs 350D. Kolla även forumen “Canon Digitalt” och “Nikon Digitalt”.

    I stort verkar det väl vara ungefär så här:
    350D: mindre => lite sämre grepp, större upplösning, plastigare, tar alla EF och EF-S objektiv (autofokusobjektiv), men inte äldre objektiv än EF.

    D70: skönare att hålla, ev gedignare känsla, något lägre upplösning, tar alla nikons objektiv (även äldre med manuell fokus)

    /Tomas

  • danne2

    Medlem
    24 maj, 2005 vid 12:45

    Satsa på en 350D med batterigrepp (för att få bättre grepp). Canon ligger ett par steg före Nikon och har grymt brusfria bilder i de senaste modellerna.

    Glöm inte att du även behöver bra objektiv för att få bra bilder.

    /Daniel

  • eddie

    Medlem
    24 maj, 2005 vid 13:33

    Vad rekomenderar du som objektiv för sportbilder till min 350D? Vill ha hyffsad zoom (300?) till skapligt pris…
    Kom ihåg att jag är en komplett newbie inom fotandet

  • danne2

    Medlem
    25 maj, 2005 vid 14:27

    Svar till:


    Vad rekomenderar du som objektiv för sportbilder till min 350D? Vill ha hyffsad zoom (300?) till skapligt pris…
    Kom ihåg att jag är en komplett newbie inom fotandet

    [/ QUOTE ]

    Det beror helt på din budget och hur kräsen du är crazy.gif

    Ett billigt och prisvärt objektiv är Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO Zoom Macro Super II (viktigt att det är just denna versionen. Finns andra versioner som inte är APO som är billigare och mycket sämre) som kostar ca 2500 kr.

    Ett steg dyrare som är riktigt skarpt och bra är Sigma 100-300/4 EX, ca 9000 kr.

    Nästa steg är väl Sigmas 120-300/2.8 EX som är i proffsklass och går loss på ca 20000 kr.

    Givetvis har Canon bra originaloptik också. Canon EF 300/4L är ett fast objektiv som är mycket skarpt och som går att få för ca 7000 kr begagnat.

    För sportbilder där man vill frysa bilden och inte få rörelseoskärpa är ljusstyrkan på objektiven viktig, men det är just det som kostar pengar. Dagens digitala systemkameror (350D, 20D osv.) är dock så bra på höga ISO att man kan kompensera lägre ljusstyrka på objektiven med att höja ISO-talet och ändå få bra slutartider. Minst 1/500 bör det ligga på.

    Tänk på att försöka blända ner lite (ändra bländaren till ett högre värde) för att få bättre skärpa på de lite billigare objektiven.

    Mvh

    Daniel

  • eddie

    Medlem
    25 maj, 2005 vid 14:33

    Tack för ett superbra svar…

  • almers

    Medlem
    6 juni, 2005 vid 17:51

    Glöm inte:
    http://www.dpreview.com/

    Jag är mycket nöjd med mitt Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO Zoom Macro Super II. Eddie, kom över och låna mitt om du vill.

    //Peter

  • patrikol

    Medlem
    6 juni, 2005 vid 17:53

    JAsså du har hittat det skall köpa ett så fort jag får ihop pengar! Skall vara helt ok med tanke på priset! tongue.gif

  • luuddee

    Medlem
    6 juni, 2005 vid 21:13

    fan verkar som ludde bestämt vilken kamera han ska ha nu.. blir nog en 20d istället fan 350d va plastig som fan.. och nikon gilla jag itne riktigt

  • almers

    Medlem
    7 juni, 2005 vid 10:13

    Svar till:


    blir nog en 30d istället

    [/ QUOTE ]

    30d är det någon kommande modell eller menade du?
    d30 vilken är från 2000 och det har ju hänt en del sedan dess…
    Jag har 300d och den tar finfina bilder men är plastigare(!) än 350d.

    Står valet mellan canon 300d och Nikon d70 (om du nu inte har en massa canon linser) så skulle jag välja d70!

    //Peter

  • jacko

    Medlem
    8 juni, 2005 vid 16:26

    ja eller så kan han köpa mitt gamla likadana… har ju bytt från canon till nikon jue….1500 pix… eller iofs, vem som helst får köpa det.

    sugen?

  • luuddee

    Medlem
    9 juni, 2005 vid 09:41

    sååå.. 20d skulle det va

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video 350d eller d70

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.