Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing 38 knop på 145l freeridebräda

• 38 knop på 145l freeridebräda

Publicerad av ola-h på 3 augusti, 2007 vid 16:12

I senaste nyhetsbrevet berättar Martin van Meuers hur han seglade 38 knop på en Fanatic Shark 145, 75*250cm.

Nå´t att fundera på för oss som ligger och brottas runt 30 knop på supersnabba slalomprylar (fast det hela säger nog mer om Martin än om brädan).

carl-r svarade 17 år, 9 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • imported_macts

Medlem
    3 augusti, 2007 vid 16:14

@Ola H. 402587 wrote:

I senaste nyhetsbrevet berättar Martin van Meuers hur han seglade 38 knop på en Fanatic Shark 145, 75*250cm.

Nå´t att fundera på för oss som ligger och brottas runt 30 knop på supersnabba slalomprylar (fast det hela säger nog mer om Martin än om brädan).

Martin är omänsklig….å andra sidan är det ju nån snubbe som seglat typ 42 knop på en s-board Aero 117 på SandyPoint så jag tror att vattnet inte är helt obetydligt..

• ola-h

Medlem
    3 augusti, 2007 vid 16:29

Aeron har iofs en rätt snabb rocker, men med tanke på shapen i övrigt är det nästan ännu sjukare.

Seglade förresten på Starboards nya freerajder och ett säckigt riggat Superfreak 7.0 (heldacron) häromdagen vid mina föräldrars sommarstuga. Skulle mest åka ut och sola lite, för det blåser aldrig där pga terrängen. Men precis när jag stod på bryggan kom en by och jag accellererade iväg rejält de kanske 200m över sjön och fick tokbromsa för att inte drämma in i andra sidan. Otrolig känsla att plana iväg på nästan helt slätt vatten. Satte inte ens i fötterna i fotstropparna och var ändå uppe i 27 knop innan jag fick bromsa. Så visst spelar förhållandena in en hel del.

• imported_macts

Medlem
    3 augusti, 2007 vid 16:44

@Ola H. 402594 wrote:

Aeron har iofs en rätt snabb rocker, men med tanke på shapen i övrigt är det nästan ännu sjukare.

Seglade förresten på Starboards nya freerajder och ett säckigt riggat Superfreak 7.0 (heldacron) häromdagen vid mina föräldrars sommarstuga. Skulle mest åka ut och sola lite, för det blåser aldrig där pga terrängen. Men precis när jag stod på bryggan kom en by och jag accellererade iväg rejält de kanske 200m över sjön och fick tokbromsa för att inte drämma in i andra sidan. Otrolig känsla att plana iväg på nästan helt slätt vatten. Satte inte ens i fötterna i fotstropparna och var ändå uppe i 27 knop innan jag fick bromsa. Så visst spelar förhållandena in en hel del.

Jo, jag hade samma känsla igår. Jag stog uppe vid Gävles speedstrip och väntade på vind och tog en by som kom. Jag hann precis plana upp och börja få lite tryck i grejjorna när byn slutade. Kan inte ha åkt mer än kanske 100 m. Kollade på GPS:en och hade 27 knop på displayen. Vattnet spelar en jätteroll!

• carl-r

Medlem
    3 augusti, 2007 vid 17:10

@Ola H. 402587 wrote:

Jag är jättenybörjare men sharken uppfattade jag som väldigt accelerationsvänlig. Planade direkt och accade vidare så mycket man vågade kändes det som.
    Är inte förvånad över att en sån snubbe kan segla den fort.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing 38 knop på 145l freeridebräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.